Pagājušajā gadā Eiropas Savienībā (ES) ceļu satiksmes negadījumos gājuši bojā 19 800 cilvēku, kas ir par 1000 cilvēkiem jeb 5% vairāk nekā 2020.gadā, bet par gandrīz 3000 cilvēkiem jeb 13% mazāk nekā 2019.gadā, proti, gadā pirms Covid-19 pandēmijas sākuma, liecina Eiropas Komisijas publicētie provizoriskie dati par 2021.gadā ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušajiem.
Vispārējais mērķis ir līdz 2030.gadam panākt šādu nāves gadījumu skaita samazinājumu par 50%. Pēdējos desmit gados visā ES šis rādītājs ir samazinājies par 36%.
Kopējais valstu sarindojums, kas raksturo uz ceļiem bojāgājušo skaitu, nav būtiski mainījies - visdrošākie ceļi arvien ir Zviedrijā, kur ir 18 bojāgājušo uz vienu miljonu iedzīvotāju, bet visnedrošākie Rumānijā - 93 bojāgājušie uz vienu miljonu iedzīvotāju. Vidēji ES dzīvību uz ceļiem zaudējuši 44 cilvēki uz vienu miljonu iedzīvotāju.
Provizoriskie dati liecina, ka vismazāk ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo 2021.gadā reģistrēts deviņās dalībvalstīs - Dānijā, Vācijā, Īrijā, Kiprā, Lietuvā, Maltā, Polijā, Portugālē un Zviedrijā.
Salīdzinot ar 2019.gadu, proti, gadu pirms pandēmijas sākuma, uz ceļiem bojāgājušo skaits 2021.gadā samazinājies par 13%, un vislielākais samazinājums par vairāk nekā 20% reģistrēts Dānijā, Beļģijā, Portugālē, Polijā un Lietuvā. Turpretim Latvijā, Slovēnijā un Somijā pēdējos divos gados uz ceļiem bojāgājušo skaits ir palielinājies.
Kopumā 52% ceļu satiksmes negadījumu, kuros bijuši bojāgājušie, notikuši uz lauku ceļiem, 40% pilsētās un 8% uz automaģistrālēm. 43% no visiem šādos negadījumos bojāgājušajiem bijušas transportlīdzeklī esošas personas, 20% gājēji, 18% - divriteņu mehānisko transportlīdzekļu vadītāji, bet 10% - riteņbraucēji.
Pilsētās šie rādītāji iezīmē pavisam citu ainu, jo tur lielākā daļa upuru jeb 37% bijuši gājēji. Arvien biežāk jeb 18% dzīvību zaudē divriteņu mehānisko transportlīdzekļu vadītāji un riteņbraucēji - 14%, kas nozīmē to, ka gandrīz 70% no visiem ceļu satiksmes negadījumos pilsētās bojāgājušajiem ir neaizsargāti satiksmes dalībnieki.
Trīs no četriem šādos negadījumos bojāgājušajiem bijuši vīrieši. Vairāk nekā ceturtdaļa jeb 28% no visiem bojāgājušajiem bijuši vecāka gadagājuma cilvēki, lai gan salīdzinoši biežāk dzīvību uz ceļiem zaudē jaunieši. No visiem ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušajiem ES 12% bijuši 18 līdz 24 gadus veci, lai gan šajā vecuma grupā ietilpst tikai 7% ES iedzīvotāju.
ES ir noteikusi mērķi līdz 2030.gadam par 50%samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu un pirmo reizi - arī šādos negadījumos smagas traumas guvušo skaitu.