Lai pierādītu, ka auto netiek lietots privātām vajadzībām, uzņēmējiem tas būs jāaprīko ar speciālām GPS sistēmām un jāveic papildu grāmatvedības pasākumi, paredz nākamā gada likumdošanas izmaiņas.
Uzņēmēji gan varēs arī iet nosacīti vieglāko ceļu un vienkārši samaksāt noteiktās nodokļa likmes. Pēc 2005.gada reģistrētiem auto ar motora tilpumu līdz 2000 kubikcentimetriem likme būs 19 lati mēnesī, ar tilpumu līdz 2500 kubikcentimetriem - 30 latu mēnesī, bet ar lielāku tilpumu - 40 latu mēnesī. Par uzņēmumu vieglo transportlīdzekli, kurš reģistrēts pirms 2005.gada mēnesī būs jāmaksā 30 latu.
Kā aģentūrai LETA apliecināja Finanšu ministrijā, gaidāmās likumdošanas izmaiņas paredz, ka, lai pierādītu tikai transportlīdzekļa izmantošanu saimnieciskās darbības vajadzībām, komersantam būs jākārto attiecīgu uzskaiti par braucieniem, kas saistīti ar saimnieciskās darbības veikšanu.
Tajā būs jānorāda komersants, kura īpašumā vai turējumā atrodas automobilis, nosaukums un nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs, transportlīdzekļa reģistrācijas numurs, marka, modelis un dzinēja darba tilpums, kā arī automobiļa brauciena maršruts, datums un brauciena sākuma un beigu laiks.
Normatīvs paredz, ka uzskaiti kārto, izmantojot maršruta kontroles sistēmu, kura nodrošina ar katru braucienu saistīto datu fiksēšanu un saglabāšanu. Komersanta pienākums būs saglabāt maršruta kontroles sistēmas ierakstu datus (elektroniskā vai izdrukas formā) likumā "Par grāmatvedību" noteiktajos termiņos un pēc pieprasījuma uzrādīt tos Valsts ieņēmumu dienestam.
Par maršruta kontroles sistēmu uzskatīs iekārtu, kas uztver globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) satelītu raidītos signālus un nosaka automobiļa koordinātes reālā laikā un vietā.
Finanšu ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītāja Baiba Melnace aģentūrai LETA uzsvēra, ka, pēc ministrijas domām, šī sistēma ir optimāla un nodrošinās plānoto nodokļu iekasēšanas apjomu, jo GPS sistēmas detalizēti uzskaita maršrutu, kilometrāžu, brauciena laiku u.tml. datus, turklāt tie tiek saglabāti elektroniskā veidā. Ministrija arī noraida šādu GPS ierīču ražotāju īpašu lobēšanu.
Likuma izmaiņas patlaban atrodas Saeimā un tiek virzītas kopā ar nākamā gada budžetu.
Šaubas par šīs sistēmas efektivitāti iepriekš Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē pauda deputāts Ingmārs Līdaka (ZZS), kurš informēja, ka paziņas viņam parādījuši, cik vienkārši šo sistēmu esot apiet un, izmantojot speciālu programmatūru, iespējams sakārtot kādus izdruku datus vien nepieciešams. Tāpēc esot pamatotas bažas, ka šo sistēmu uzņēmēji vienkārši apies.
LETA jau ziņoja, ka vēl vienas izmaiņas paredz, ka no nākamā gada valsts iestādēm nodoklis par auto izmantošanu privātām vajadzībām vairs nebūs jāmaksā.
Kā skaidroja Melnace, Uzņēmumu transportlīdzekļu nodokļa likumprojekts paredz, ka uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli maksā tikai komersants, kuram piešķirts Komercreģistra reģistrācijas numurs. Publiskās pārvaldes iestādēm šis nodoklis nebūs jāmaksā, jo to automašīnu izmantošanai ir atsevišķs regulējums.
Šā gada septembrī ir pieņemti grozījumi likumā par valsts un pašvaldību mantas izšķērdēšanas novēršanu, precīzi nosakot valsts un pašvaldību autotransporta izmantošanas noteikumus un to, kādi braucieni tiek uzskatīti par dienesta braucieniem.
Ja tiek pārkāptas šī likuma normas un publiskās pārvaldes automašīna izmantota personīgām vajadzībām, tas jau ir jautājums par šī likuma pārkāpumu, nevis par nodokļa nomaksu, skaidroja ministrijas pārstāve.
Jau ziņots, ka no nākamā gada konstantu dienesta auto nodokļa maksu būs jāveic par juridisko personu automašīnām atkarībā no motora tilpuma. Nodokli administrēs Ceļu satiksmes drošības direkcija, un nevarētu iziet tehnisko apskati, ja nodoklis nebūtu nomaksāts.
Nodoklis nebūs jāmaksā par operatīvo transportu un taksometriem.