"Lūdzu, dziļi ievelciet elpu pirms lasīsit šo vēstuli, jo tik labas ziņas kā šīs katru dienu negadās saņemt," – ar šādu pieteikumu nejaušiem adresātiem izsūtīti vairāki tūkstoši vēstuļu. Neskaidro vēstījumu saturošās vēstules adresētas arī bērniem un aizsaulē aizgājušajiem. Vēstulēs, kurās solīta iespēja pretendēt uz 20 000 latu lielu naudas balvu, figurē divi zīmoli – izdevniecība Jumava un plašākai sabiedrībai mazpazīstams Reader"s Digest.
Jumavas vadītājs Juris Visockis stāsta, ka šādas akcijas idejas autori nāk no Lietuvas. "Mēs pirms gada sākām sarunas, kurās bija nodalīta atbildība. Jumava šajā akcijā ir iesaistīta ar grāmatu izdošanu, nevis datu bāzes veidošanu un loterijas rīkošanu," atklāj J. Visockis.
Lai varētu uzrunāt pēc iespējas plašāku auditoriju, loterijas ietvaros adreses ar vārdiem un uzvārdiem akcijas rīkotāji ieguvuši no Latvijas pasta (LP). Tā pārstāve neslēpj – datu bāzē iekļautie kontakti ir nonākuši ar pašu informācijas saņēmēju piekrišanu. "Mūsu datu bāze veidojas no tā, ka klienti abonēšanas kampaņā vai piedaloties izlozēs ir atzīmējuši, ka arī turpmāk vēlas piedalīties reklāmas un mārketinga aktivitātēs, apliecinot to ar savu parakstu. Tāpēc, piemēram, parādās arī bērni, uz kuru vārda abonē preses izdevumus. Diemžēl mūsu rīcībā nav informācijas par tiem klientiem, kuri miruši," komentē LP sabiedrisko attiecību speciāliste Agija Tērauda.
Savukārt Reader"s Digest, kas ir viens no lielākajiem pasaules grāmatu uzņēmumiem, grāmatniecības nozarē darbojas kopš 1920. gada, un tieši viņu pieredze bijusi tā, kura ļāva Jumavai noticēt un īstenot sadarbību. "Caur Somiju un Lietuvu šī kustība ir ienākusi Latvijā. Tās mērķis ir veidot jaunu datu bāzi, kurā būtu cilvēki, kurus interesē grāmatu lasīšana. Lietuvā šī kustība darbojas apmēram piecus gadus, un to laikā ir izdevies piesaistīt jaunu auditoriju, kas nemaz vai tikpat kā neapmeklē grāmatnīcas," komentē J. Visockis.
Jau jūlijā dīvainās lasītāju piesaistīšanas kampaņas autoriem izdevās to saskaņot ar Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekciju (IAUI), taču sākotnēji kā galvenā balva lasītājiem tika solīda automašīna Škoda Yeti 9129,42 latu vērtībā, nevis 20 000 latu naudas balva. "Par apstiprinātās loterijas noteikumu pārkāpšanu piemērojām 250 latu naudas sodu. Savukārt par 20 000 latu naudas balvu uzņēmumam bija jāsamaksā valsts nodeva 6000 latu," Neatkarīgajai atklāj IAUI priekšnieces vietnieks, Kontroles departamenta direktors Edvīns Priede.
Satrauktie vēstules saņēmēji paši var nolemt – vai atbildēt uz nākamo vēstuli, kas vilinās ar 20 000 latiem un jaunu auto. Aizsūtot atbildes vēstuli, dalībnieki būs devuši piekrišanu savu datu iekļaušanai jaunā grāmatu lasītāju datu bāzē un pēc kāda laika saņems kādus reklāmas sūtījumus. Bērni gan var neatbildēt uz šīm vēstulēm, jo naudas balvas drīkst saņemt tikai personas, kas sasniegušas 18 gadu vecumu, savukārt jaunā auto īpašniekam no savas kabatas būs jāapmaksā visi reģistrācijas izdevumi, arī auto nodoklis.