Garisons: Ja Krievija uzbruks Ukrainai, zināmi drošības riski veidosies arī Latvijai [papildināts]

© f64.lv, Kaspars Krafts

Ja Krievija izšķirsies veikt uzbrukumu Ukrainai, zināmi drošības riski veidosies arī Latvijai, šorīt Latvijas Radio uzsvēra Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs Jānis Garisons.

Ministrijas pārstāvis informēja, ka Krievija arvien vairāk sakoncentrē savus bruņotos spēkus ap Ukrainas robežām, un šie spēki šajā nedēļā sasnieguši augstāko kaujas gatavību, attiecīgi riski, ka Maskavā varētu pieņemt lēmumu uzbrukt Ukrainai, ir lieli.

Pēc Garisona vārdiem, Latvijai šīs norises ir būtiskas, jo mēs atrodamies "tajā pašā flangā" un potenciālas karadarbības gadījumā arī pret mūsu valsti var tikt vērsti kiberuzbrukumi, informatīvie uzbrukumi, kā arī jāatceras, ka nekas nav beidzies uz Baltkrievijas robežas, pār kuru Lukašenko režīms Latvijas virzienā turpina spiest nelegālos migrantus.

Ministrijas pārstāvis vērtēja, ka visaugstākos riskus veido kiberdraudi, jo šos uzbrukumus ir relatīvi viegli veikt, tie ir ļoti labi redzami un grūti pavisam konkrēti identificēt uzbrukumu veicējus. Kiberuzbrukumu mērķis esot gan iebiedēt, gan radīt materiālus zaudējumus.

Kā ziņots, pēdējās nedēļās Krievija pie Ukrainas robežām ir sakoncentrējusi vairāk nekā 100 000 karavīru, kas Rietumos radījis bažas par gaidāmu iebrukumu. Virkne Rietumvalstu jau mudinājušas savu valstu pilsoņiem pamest Ukrainu.

Latvijas ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs (JV) šorīt intervijā TV3 atkārtoti aicināja Latvijas iedzīvotājus bez ļoti nopietna iemesla nedoties uz Ukrainu un pamest šo valsti.

Politiķis uzsvēra, ka lēmums izziņot konkrēto ieteikumu Ārlietu ministrijai nācis grūti, taču šāda rekomendācija izplatīta, jo situācija Ukrainā ir ļoti neskaidra. Kā skaidroja ministrs, iespējams, nenotiks ļaunākais scenārijs un nebūs militāra konflikta, tomēr aviokompānijas var pārtraukt lidojumus uz Ukrainu, tādējādi apgrūtinot cilvēkiem izkļūšanu no šīs valsts.

Ministrs atzīmēja, ka dažas aviokompānijas jau atceļ lidojumus uz Ukrainu, tostarp aktuāls ir jautājums, kā rīkosies apdrošināšanas kompānijas, proti, vai tās nepārtrauks apdrošināt lidojumus Ukrainas gaisa telpā, kas savukārt varētu nozīmēt faktisku aviosatiksmes apturēšanu. Pašlaik iespējas atstāt Ukrainu vēl esot diezgan labas, tomēr "airBaltic" ziņojot, ka ir audzis biļešu pieprasījums.

Latvijā

Jau vairākus gadus esam stāstījuši par Krievijā un Baltkrievijā ražotām sakaru sistēmām, ko joprojām izmanto Latvijas dzelzceļš. Šobrīd mums ir pieejama pilna aina, cik un kādas agresorvalstu uzņēmumos radītas programmas nodrošina informācijas vākšanu, apkopošanu un sūtīšanu uz Krieviju. Sistēmas vienā dienā atslēgt nevar, jo tad satiksme uz austrumiem apstāsies. Bet pastāv iespējas to visu aizstāt ar rietumos ražotiem produktiem. Kas joprojām nav izdarīts. TIkmēr Satiksmes ministrija plāno par "Rail Baltica" atbildīgo uzņēmumu "Eiropas dzelzceļa līnijas" integrēt "Latvijas dzelzceļa" koncernā. Sanāk, ka par mūsu drošības un pat militāro garantu saukto ātrgaitas vilciena projektu savienos ar uzņēmumu, kurš tiešā veidā joprojām ir sasaistīts ar Krieviju, vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".