Latvijā ir teju visneizdevīgākie nosacījumi darbības sākšanai transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas tirgū,pauda apdrošināšanas kompānijas "Balcia Insurance" valdes priekšsēdētājs Jānis Lucaus.
Viņš norāda, ka iespēja mākslīgi sadārdzināt OCTA polišu cenas ir tiešas sekas nepilnībām apdrošināšanas tirgus uzbūvē un organizācijā, proti, OCTA norēķinu sistēmas un Garantijas fonda turētājs - Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) - darbojas kā privāta biedrība, kura jauniem biedriem var izvirzīt tādus iestāšanās noteikumus, kas ir pretrunā esošajam normatīviem. Turklāt, neskatoties uz to, ka LTAB pilda publisku funkciju, biroja darbību neviena valsts iestāde faktiski neuzrauga.
Tostarp Lucaus min, ka "Balcia Insurance" ("Balcia") 2021.gada maijā sāka kārtot formalitātes darbības sākšanai OCTA tirgū.
"Tā vietā, lai saprātīgos termiņos varētu sākt strādāt OCTA tirgū, apdrošinātāji jau daudzus mēnešus cīnās ar LTAB par netaisnīgiem un prettiesiskiem iestāšanās nosacījumiem," norāda kompānijā.
Apdrošināšanas kompānijā atzīmē, ka OCTA likums paredz, lai apdrošināšanas sabiedrība varētu sniegt OCTA pakalpojumus Latvijas iedzīvotājiem, tai ir jāsaņem Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) licence, jākļūst par LTAB biedru un jāveic iemaksa Garantijas fondā 7000 eiro apmērā, taču regulējums nepiešķir LTAB tiesības pieprasīt iestāšanās maksu no jauna tirgus dalībnieka, kuram ir obligāts pienākums kļūt par biroja biedru. "Savukārt LTAB, īstenojot normatīvajiem aktiem neatbilstošu un negodprātīgu praksi kā privāta biedrība, kurā lēmuma pieņēmēji ir apdrošināšanas nozarē strādājošie uzņēmumi, papildu OCTA likumā noteiktajam pieprasīja "Balcia" samaksāt vienreizēju iestāšanās maksu. Tā sākotnēji tika noteikta 176 730 eiro apmērā," informē kompānijā.
Tāpat kompānijā norāda, ka "Balcia" darbojas vairāku Eiropas valstu OCTA tirgos, taču Latvijā ir teju visneizdevīgākie darbības sākšanas nosacījumi.
Tostarp kompānijā atzīmē, ka, piemēram, lai kļūtu par Igaunijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja biedru, apdrošinātājam nav jāmaksā iestāšanās maksa - biedri veic regulārus mēneša maksājumus, kas 2021.gadā veidoja 3000 eiro, papildus jāmaksā mainīgā daļa - 2,65% no parakstīto OCTA prēmiju summas un 0,27% no izmaksātajām OCTA atlīdzību summām. Lai kļūtu par Polijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja biedru, apdrošinātājam pirmajā iestāšanās gadā jāmaksā biedra nauda minimālajā apmērā - 600 eiro, bet turpmākie biedra naudas maksājumi tiek aprēķināti proporcionāli katra biedra OCTA tirgus daļai iepriekšējā kalendārajā gadā. Savukārt, kļūstot par Vācijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja biedru, apdrošinātājam jāmaksā vienreizēja iestāšanās maksa 25 000 eiro apmērā, papildus maksājot fiksētu biedra naudu vismaz 7500 eiro gadā.
"Lai izveidojušos nepieņemamo situāciju atrisinātu tiesiski korektā veidā, "Balcia" uzrunāja atbildīgās institūcijas - Finanšu ministriju, Tieslietu ministriju, Konkurences padomi un citas. Izrādās, jau 2019.gadā Konkurences padome, pētot straujo OCTA polišu cenu kāpumu, pievērsa uzmanību paviršībām tirgus uzraudzībā. Savās rekomendācijās padome ieteica Finanšu ministrijai uzlabot tirgus pārvaldību, pilnveidot normatīvo regulējumu un pārskatīt OCTA sistēmas uzraudzībā iesaistīto institūciju lomu un pilnvaras, norādot uz pārāk lielām iespējām manipulēt ar tirgu," norāda "Balcia" pārstāvji.
Tāpat "Balcia" pārstāvji min, ka 2022.gada janvārī LTAB samazināja "Balcia" iestāšanās maksas apmēru līdz 106 911 eiro. Apdrošināšanas sabiedrības valde pieņēma lēmumu prasīto iestāšanās maksu samaksāt, vienlaikus turpinot cīnīties par godīgāku konkurenci tirgū, pieprasot tiesā kompensēt radušos zaudējumus un noteikt atbildību, kā arī par iestāšanās maksas atgriešanu.
"Valsts pārvaldes iestāžu lēnās un birokrātiskās darbības dēļ mēs faktiski esam spiesti pakļauties LTAB patvaļīgajai rīcībai un samaksāt to, ko mūsu tiešie konkurenti ar biroja rokām pieprasa. Mums ir patiešām žēl, ka Latvijā netiek ņemta vērā citu Eiropas valstu prakse un ignorētas Latvijas cilvēku intereses. Īpaši tik saspringtā finanšu situācijā, kā veidojas patlaban. Tas ir neētiski un pretrunā sabiedrības interesēm, jo šīs patvaļas dēļ cieš visi transportlīdzekļu īpašnieki," pauž Lucaus.
LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins aģentūrai LETA norādīja, ka birojs strādā pašreizējā likumdošanas ietvarā, kas regulē OCTA sistēmas un nevalstisko organizāciju darbību.
"Iestāšanās maksa tiek noteikta atbilstoši biedrību un nodibinājuma likumam, kā arī LTAB statūtiem, vienlaikus ievērojot vienlīdzības principu pret visiem - gan esošajiem, gan jaunajiem biedriem. Iestāšanās maksa tiek aprēķināta atbilstoši biedru apstiprinātajai formulai," sacīja Abāšins.
Viņš skaidroja, ka iestāšanās maksa pamatā tiek izlietota OCTA sistēmas uzturēšanai un attīstībai, un LTAB biedri ir tie, kuri pieņem lēmumu par šo iemaksu lielumu un izlietojumu.
"Gandrīz 20 gadu garumā LTAB biedri ir veikuši lielus ieguldījumus, lai OCTA sistēma būtu vērsta uz klientu - autovadītāju - maksimālām ērtībām, būtu atbilstoša jaunākajām IT prasībām, nodrošinātu ātru informācijas apmaiņu un datu drošību, kuru turklāt izmanto ne vien paši apdrošinātāji, bet arī citi OCTA sistēmas dalībnieki, piemēram, valsts pārvaldes iestādes," pauda Abāšins.
LTAB biedri patlaban ir astoņas apdrošināšanas kompānijas - "Balta", "Baltijas apdrošināšanas nams", "BTA Baltic Insurance Company" (BTA), "Compensa Vienna Insurance group" Latvijas filiāle, "Ergo Insurance" Latvijas filiāle, "Gjensidige" Latvijas filiāle, "If P&C Insurance" Latvijas filiāle un "Swedbank P&C Insurance" Latvijas filiāle.