Izpētīts, ko visvairāk cilvēki vēlas dzīvē Baltijas valstīs

© pexels.com

"Sapņu darbs", "jauna automašīna", "vesels bērns", "manas mājas" ir frāzes, kuras medijos visvairāk raksturo Latvijas, Lietuvas un Igaunijas iedzīvotāju sapņus, liecina Luminor bankas mediju pētījums*. Baltijas valstu iedzīvotājiem ir gan līdzīgas, gan atšķirīgas vēlmes - latviešiem publiski izskanējušie sapņi primāri saistīti ar personīgo dzīvi, lietuviešiem ar darbu, bet igauņiem ar laiku.

Kā liecina pētījuma rezultāti, latviešu un lietuviešu sapņi ir kolektīvāki - vārdi "ģimene", "bērni" un "darbs" publiski tiek pieminēti biežāk nekā Igaunijā. Tikmēr Igaunijā biežāk tiek novērtēta un pieminēta individualitāte - līdzās vārdiem "sapnis" un "laime" parādās arī "cilvēks", "līderība", "idejas" un "unikalitāte".

"Aizvadītā gada noslēgumā aizsākām īpašu akciju, ar kuras palīdzību aicinām iedzīvotājus no sirds aprunāties ar saviem vecākiem, vecvecākiem vai citiem gados vecākiem radiniekiem, pateikties par rūpēm, ko viņi dzīves laikā ir veltījuši saviem bērniem un mazbērniem, kā arī izzināt viņu dzīves sapņus, kas palikuši nepiepildīti un līdz 6.februārim iesūtīt šos sapņus mums, lai ar mūsu palīdzību jau tuvākajā laikā trīs no tiem tiktu īstenoti. Šīs kampaņas ietvaros esam veikuši arī unikālu mediju pētījumu, lai noskaidrotu, kā Baltijas valstu populārākajos ziņu portālos, izklaides, reģionālajos un biznesa medijos tiek publiskoti un atspoguļoti iedzīvotāju sapņi un laime, kas palīdzēja atklāt, kādas ir izplatītākās vārda "sapnis" interpretācijas un asociācijas Latvijā un arī citās Baltijas valstīs," stāsta Oskars Lakšēvics, Luminor mārketinga un attīstības pārvaldes vadītājs Baltijā.

Kā liecina veiktais pētījums, Latvijā un Lietuvā biežāk tiek lietots jēdziens "sapņi", kamēr Igaunijā - "laime". Latviešiem sapņi visvairāk asociējas ar personīgo dzīvi - pētījuma laikā tika atrastas vairāk nekā 8000 šo vārdu kombinācijas. Nereti Latvijas medijos atspoguļotie un publiskotie iedzīvotāju sapņi ir saistīti arī ar mājām - šo divu vārdu savienojumi aizvadītajā gadā lietoti aptuveni 7000 reižu.

Igaunijā vārds "sapnis" visbiežāk minēts kombinācijā ar jēdzienu "gads", bet otrs populārākais vārds ir "cilvēks", kurš kopā ar "sapni" ir pieminēts vairāk nekā 10 000 reižu. Savukārt, Lietuvā "sapnis" parasti tiek sasaistīts ar vārdu "darbs", kamēr Latvijā un Igaunijā sapnis ar darbu tiek saistīts daudz retāk - gada laikā tādas frāzes kā "sapņu darbs" vai "sapņoju strādāt" izskanēja vien aptuveni 5000 reižu.

Vienlaikus pētījuma laikā tika atklāts, ka Igaunijā un Lietuvā nozīmīgs ir vārds ‘bērns" - tas ir viens no biežāk pieminētajiem mediju publikācijās, tajā pašā laikā Latvijā tiek atspoguļots plašāks priekšstats par ģimeni - populāri ir tādi vārdi, kā "ģimene" un "attiecības".

Pētījums veikts Luminor bankas projekta "Par tiem, kam rūp" ietvaros, un tajā analizētas simtiem tūkstošu publikāciju ap 600 medijos Latvijā, 650 Lietuvā un 450 Igaunijā. Akcijas "Par tiem, kam rūp" laikā Baltijas valstu iedzīvotāji tiek aicināti atklāt savu gados vecāko radinieku ieceres un sapņus, kas palikuši nepiepildīti, un dalīties ar tuvinieku sapņiem speciāli šim projektam izveidotā vietnē. Februārī katrā Baltijas valstī Luminor piepildīs vienu nejauši izvēlētu seniora sapni.

* Luminor bankas pētījums veikts sadarbībā ar ziņu aģentūru LETA Latvijā, Mediaskopas Lietuvā, BMMG Igaunijā, katrā no Baltijas valstīm analizējot vairākus simtus tūkstošu publikāciju aptuveni 600 medijos Latvijā, ap 650 medijos Lietuvā un ap 450 - Igaunijā.

Latvijā

IZM solītie tūristu tūkstoši uz olimpisko atlasi basketbolā neatbrauca. 5 miljoni iztērēti, bet kļūdas prognozēs neatzīst. Ja pirms olimpiskā turnīra IZM un LBS solīja naudu budžetam, šobrīd atrunājas ar emocijām un patriotismu. Olimpisko atlasi ar pustukšajām tribīnēm un naudas izlietošanas lietderību neviens nevērtēs, vēsta TV raidījums "Nekā personīga".

Svarīgākais