Saeima atbalsta nekustamā īpašuma atsavināšanu pie Rīgas lidostas "Rail Baltica" vajadzībām

© Mārtiņš Zilgalvis / F64

Saeima ceturtdien pirmajā lasījumā atbalstīja likumprojektu, kas paredz dzelzceļa projekta "Rail Baltica" būvniecības vajadzībām atsavināt nekustamo īpašumu 0,6144 hektāru platībā Mūkupurva ielā, pie Rīgas lidostas.

Valdībā pagājušā gada jūnijā jautājums par konkrētā nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu jau tika skatīts, toreiz zemes gabala vērtība noteikta 81 285 eiro apmērā jeb 13,23 eiro par vienu kvadrātmetru, tomēr šādai atlīdzībai zemes īpašnieks, juridiska persona, nepiekrita.

Saskaņā ar zemesgrāmatas ierakstiem attiecībā uz nekustamo īpašumu ir reģistrēta ķīlas tiesība - nostiprināta hipotēka, un ierakstīta atzīme par piedziņas vēršanu. Hipotekārais kreditors ir informēts par nekustamā īpašuma atsavināšanu. Informācija ir nosūtīta arī piedziņas procesa īstenotājam - zvērinātam tiesu izpildītājam. No zvērināta tiesu izpildītāja saņemts rīkojums par naudas līdzekļu apķīlāšanu piedzenamās summas un ar sprieduma izpildi saistīto izdevumu apmērā.

Zemes īpašniekam tika nosūtīti paziņojumi par iespēju vienoties par nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, uz kuriem atbilde netika sagaidīta. "Rail Baltica" projekta ieviesēja Latvijā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" pārstāvji klātienē tikās arī ar zemes gabala īpašnieka pārstāvjiem, kuri informēja, ka nepiekrīt nekustamā īpašuma atsavināšanai, jo neapmierina noteiktās atlīdzības apmērs par nekustamā īpašuma daļu.

Īpašnieka pārstāvji izteica lūgumu izskatīt iespēju izmantot citu taisnīgas atlīdzības kompensācijas veidu, piedāvājot citu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu.

Vienlaikus, ņemot vērā, ka noteiktajā termiņā nekustamā īpašuma īpašnieks nav sniedzis atbildi uz nosūtītajiem paziņojumiem ar piekrišanu kadastrālajai uzmērīšanai un labprātīgai atsavināšanai, kā arī līgums par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu nav noslēgts, valdība lēma likumprojektu par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām virzīt izskatīšanai Saeimā.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.

Latvijā

Šosezon stāsies spēkā jaunas prasības ziemas riepām, un no 1.decembra ceļu satiksmē varēs izmantot tikai tādas ziemas riepas, kas marķētas ar "kalna un sniegpārsliņas" apzīmējumu, aģentūrai LETA pavēstīja Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD).

Svarīgākais