Līdzekļu ceļu tīrīšanai pietiks

Līdz ar krasu gaisa temperatūras samazināšanos daudzu autovadītāju prātus nodarbina jautājums – kā ziemas sezonā būs ar ceļu un ielu tīrīšanu? Ceļu uzturētāji sola, ka līdzekļu sniega tīrīšanai un ceļu kaisīšanai pietiks.

Valstij piederošo ceļu tīrīšanai paredzēts pat par pieciem procentiem vairāk līdzekļu nekā iepriekšējā ziemā.

"Latvijas valsts ceļi valsts autoceļu uzturēšanas darbu veikšanai 2010./2011. gada ziemas sezonā no 1. oktobra līdz 31. martam ir paredzējusi 19,1 miljonu latu. Tas ir par 5,2 procentiem vairāk nekā iepriekšējā ziemas sezonā plānotais finansējums," Neatkarīgajai apstiprina a/s Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU) sabiedrisko attiecību speciāliste Kaija Gulbe.

700 transportlīdzekļu ziemas darbiem

Viņa norāda, ka LAU gatavošanos ziemai sākta krietni pirms aukstās sezonas sākuma. "Līdz 1. oktobrim LAU bija nodrošinājies ar kaisāmo materiālu, kā arī sagatavojis ziemas darbiem nepieciešamo tehniku. Ziemas dienestā kopumā LAU plānots izmantot vairāk nekā 700 dažādu tehnikas vienību, 237 no tām aprīkotas ar kaisīšanas iekārtām un sniega lāpstām," precizē K. Gulbe.

Kopumā LAU pārziņā ir 20 167 km autoceļu, tai skaitā galvenie valsts autoceļi – 1622 km jeb 8% no visiem, reģionālie autoceļi – 5320 km jeb 26,4%, vietējie autoceļi – 13 225 km 65,6%. Tīrīšanas un kaisīšanas intensitāti uz valsts ceļiem nosaka Ministru kabineta noteikumi, kuri paredz – A klases ceļiem jābūt notīrītiem triju stundu laikā pēc snigšanas, A1 klasei – četru stundu, B klasei – sešu stundu, bet C klasei – 18 stundu laikā no brīža, kad sniegs beidzis snigt, līdz brīdim, kad autoceļa brauktuve attīrīta no sniega. Tāds pats laiks ir noteikts autoceļu brauktuves nokaisīšanai ar pretslīdes materiālu, izņemot C klasi, kurai laiks netiek normēts.

Ārkārtēji apstākļi

Latvijas valsts ceļi norāda, ka var būt arī ārkārtēji apstākļi – ziemas sezonā ir tādi laikapstākļi, kad iestājas kāds no minētajiem nosacījumiem – nepārtraukti snigušā sniega kārtas biezums 4 stundās pārsniedz 10 cm (intensīva snigšana), ja intensīva snigšana turpinās nepārtraukti ilgāk par 6 stundām vai ar pārtraukumiem ilgāk par 12 stundām, vai atkala vai lietus vairākas reizes diennaktī uz sasalušas brauktuves izveido apledojumu, vai vēja ātrums pārsniedz 20 metrus sekundē un veidojas sniega sanesumi. Ja autoceļa brauktuves temperatūra ir zemāka par mīnus sešiem grādiem, no sniega un ledus brīva brauktuve netiek prasīta.

LAU pārziņā ir visu valsts autoceļu uzturēšana, izņemot Rīgu, kur tā ir Rīgas domes Satiksmes departamenta (RDSD) kompetence.

Atradīs naudu

"Lai sniegs nebūtu nepatīkams pārsteigums, departaments atgādina par ziemas riepu nepieciešamību. Ilglaicīgākos satiksmes sastrēgumus pilsētā ziemas apstākļos rada autoavārijas, kam bieži par iemeslu ir automobiļi ar vasaras riepām, kā arī ceļa apstākļiem neatbilstoša braukšanas ātruma un nepietiekamas distances izvēle," uzsver RDSD komunikācijas speciāliste Ieva Prauliņa. "Ja Rīgā būs daudz sniega līdzīgi kā pagājušajā sezonā, tad domes vadība ir solījusi lemt par papildu finansējumu, lai varētu caurbraucamības nodrošināšanai iztīrīt arī rajona nozīmes ielas un piebraucamos ceļus pie mācību un ārstniecības iestādēm."

22. novembra dati liecina, ka Rīgā kopumā ielu un tiltu uzturēšanai līdz šā gada decembra beigām ir atlicis finansējums 1,4 miljonu latu apmērā. No tā ziemas darbiem ir paredzēti 1,2 miljoni latu. Atlikušie 200 tūkstoši plānoti bedrīšu remontam un citiem uzturēšanas darbiem. Kopumā Rīgā ir 4,5 miljoni kvadrātmetru maģistrālo ielu, 4,4 miljoni kvadrātmetru rajona nozīmes ielu un 409 tūkstoši kvadrātmetru tiltu brauktuvju.

Rīgā ceļu un tiltu tīrīšana uzticēta četriem uzņēmumiem. RDSD 2010. gadā izstrādātās prasības maģistrālo ielu un tiltu uzturēšanai paredz maģistrālās ielas apstrādāt ar pretslīdes materiāliem vai tīrīt nekavējoties pēc informācijas saņemšanas par apledojuma veidošanos vai snigšanu un pabeigt 3 stundu laikā pēc snigšanas beigām. Uz tiltiem darbi jāsāk nekavējoties pēc informācijas saņemšanas par apledojuma veidošanos vai snigšanu un jāpabeidz 2 stundu laikā pēc snigšanas beigām.

Rajona nozīmes ielu jeb to ielu tīrīšanai, pa kurām nekursē sabiedriskais transports, departaments nevar izvirzīt tīrīšanas prasības, jo šo ielu tīrīšanai pašvaldības budžetā nav finansējuma.

***

UZZIŅAI

PĒC SNIGŠANAS CEĻIEM JĀBŪT NOTĪRĪTIEM

A klase 3 stundu laikā

A1 klase 4 stundu laikā

B klase 6 stundu laikā

C klase 18 stundu laikā

Latvijā

Maksātnespējas administratora Mārtiņa Bunkus slepkavības lietā apsūdzētā uzņēmēja Aleksandra Babenko slimošanas dēļ Rīgas pilsētas tiesa jau otro reizi līdz 26.septembrim plkst.9 atlikusi tiesas sēdi, kurā bija plānots uzsākt tiesas debates, noskaidroja aģentūra LETA.

Svarīgākais