Pāreja no analogās uz virszemes televīziju Latvijā veicinājusi ne tikai dekoderu, bet arī televizoru tirdzniecību. Tālrāžus pērk uz pusi vairāk nekā pērn.
Pētījumu kompānijas GFK tirgus izpētes dati liecina, ka šā gada pirmajos deviņos mēnešos kopējais televizoru pārdošanas apjoms Latvijā pieaudzis par 56 procentiem. Īpaši strauji palielinājusies LCD popularitāte. Pēc Sony rīcībā esošās informācijas, kopējais LCD tirgus Baltijā šā gada pirmo astoņu mēnešu laikā ir pieaudzis par 32%, savukārt Latvijā pieaugums ir bijis vēl straujāks, proti, 47 procenti. Arī Neatkarīgās aptaujātie elektronikas ražotāji – LG Electronics, Samsung, Sony – ziņo par būtisku pieprasījuma palielinājumu. Par to liecina arī Centrālās statistikas pārvaldes dati, proti, elektropreču, tajā skaitā televizoru, imports šogad ir krasi palielinājies. Šā gada septembrī elektropreces, tajā skaitā televizori, naudas izteiksmē ievestas par 48 miljoniem latu, kas ir par 30 procentiem vairāk salīdzinājumā ar pērnā gada septembri un par 60 procentiem vairāk nekā janvārī.
Savukārt mazumtirgotāji, pretēji elektronikas ražotājiem, šogad būtisku pieprasījuma pieaugumu pēc jauniem televizoriem neesot jutuši. Elkor grupas sabiedrisko attiecību speciālists Armands Jēgermanis Neatkarīgajai atzina, ka šogad Elkor veikalos, salīdzinot ar pagājušo gadu, televizoru pārdošanas apjomi nav būtiski palielinājušies. Īslaicīgs un neliels pieprasījuma pieaugums bijis novērojams vien dažus mēnešus. "2010. gada pirmajā pusē, laikā no marta līdz jūlijam, bija neliels noieta kāpums aptuveni 5% robežās, un, iespējams, ka tas skaidrojams arī ar digitālās virszemes televīzijas ieviešanu," Neatkarīgajai uzsvēra arī Elkor grupas Elektronikas nodaļas iepirkumu direktors Gunārs Vizulis.
Dekoderu vietā pērk TV
Arī elektronikas ražotāji kā galveno iemeslu pircēju pastiprinātai interesei par jauniem televizoriem min Latvijas pāreju no analogās uz ciparu televīziju. "Lejupslīde apstājās šā gada februārī, un viens no iemesliem, kas visvairāk to ietekmēja, neapšaubāmi bija šā gada pavasarī īstenotā pāreja no analogās uz ciparu virszemes apraidi. Pateicoties standarta maiņai, daudzi patērētāji nevis iegādājās speciālo dekoderu, bet izlēma par labu sava vecā TV aparāta nomaiņai uz jaunu un modernu. Tāpat savu pozitīvo iespaidu atstāja ekonomikas atkopšanās no dižķibeles, kur sadzīves elektronikas nozare visātrāk reaģē uz pozitīvām tendencēm," Neatkarīgajai sacīja Sony TV un mājas audio video produktu vadītājs Baltijā Ingmars Pavasars.
Savukārt izteikts pārdošanas apjomu pieaugums Samsung televizoriem, pēc Samsung Electronics Baltics audio un video produktu menedžera Vitālija Žilinska teiktā, bijis aprīlī, kad aktualizējās digitālās televīzijas ieviešana un cilvēki vēlējās iegādāties jaunu televizoru ar jau iebūvētu dekoderu. "Tāpat šajā laikā tirgū tika prezentētas jaunās modeļu sērijas, tostarp arī jauni LED televizoru modeļi par ļoti pievilcīgām cenām. Pašlaik LED televizoru tirgus daļa veido 25 procentus no visu pārdoto televizoru apjoma," Neatkarīgajai atzina V. Žilinskis.
Pieprasītākie modeļi
Pēc Elkor vērtējuma, Latvijā šobrīd pieprasītākie ir Samsung, LG, Sony un Philips tālrāži. Visbiežāk pircēji izvēlas televizorus ar 32 collu (81 centimetrs) ekrāna diagonāli. Elkor veikalos tādus izvēlējušies 40 procentu no šīs elektronikas pircējiem. Aptuveni 11 procentu pircēju devuši priekšroku 42 collu (107 centimetri) televizoriem, bet 10 procentu – 22 collu (54 centimetri) televizoriem. LCD (šķidro kristālu) televizorus iegādājušies 75% pircēju, ar LED ekrāniem – 20%, ar plazmas ekrānu – 5 procenti.
LG Electronics Latvia komercdirektors Baltijas valstīs Sergejs Samoiļenko Latvijas iedzīvotāju izvēli par labu 32 collu televizoriem skaidro ar nelieliem dzīvokļiem. "Tomēr pieaug arī pieprasījums pēc lielākiem televizoriem, piemēram, 42 collu un lielākiem LED un LED LCD televizoriem. Tāpat klienti izrāda arvien lielāku interesi par pavasarī prezentētajiem LG 3D FULL LED televizoriem. Kā vēl viena no galvenajām lietām, kam klienti šogad pievērš pastiprinātu uzmanību, iegādājoties televizoru, ir iebūvētais DVB-T dekoders, kas atbalsta MPEG4 signālu, lai ar jauno televizoru varētu skatīties digitālo televīziju," atzīmēja S. Samoiļenko.
Arī Sony tehnikas cienītāji priekšroku dod 32 collu un lielākiem LCD televizoriem. "Papildus tam gandrīz pusei jeb 48,5% svarīgs parametrs ir arī ekrāna izšķirtspēja, jo tieši tik daudz pircēju izvēlējušies Full HD 1080p. Protams, arī cenas faktors ir ļoti nozīmīgs, jo līdz 78% jaunu televizoru pircēju izvēlas tādu, kura mazumtirdzniecības cena nepārsniedz 400 latu robežu," sacīja I. Pavasars.
Līdzīgi arī aptuveni puse no visiem Samsung pārdotajiem televizoriem ir ar 32 collu ekrāna diagonāli, kas nemaksā vairāk par 400 latiem. "Populārākie Samsung modeļi tirgū pašlaik ir LE32C350, LE32C550 un LE32C450," atklāja V. Žilinskis.