Senioriem izsūtīs personalizētas vēstules par vakcināciju; atvēlēti 146 000 eiro

© Kaspars Krafts / F64

Valdība šodien nolēma piešķirt no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem 146 000 eiro personalizētu vēstuļu izsūtīšanai senioriem par vakcināciju un balstvakcināciju pret Covid-19, lai šādi censtos panākt plašāku vakcinācijas aptveri.

Veselības ministrija (VM) informē, ka septembra beigās senioru vecuma grupā pēc 65 gadiem, kurā ir ap 394 000 iedzīvotāju, vismaz vienu poti pret Covid-19 bija saņēmuši 56% jeb 220 000 iedzīvotāju, bet vakcināciju bija pabeiguši - nedaudz virs 50% jeb teju 200 000 iedzīvotāju. Tas nozīmē, ka vakcinācijas aptveri šajā prioritārajā grupā ir nepieciešams kāpināt.

Lai kāpinātu vakcinācijas aptveri šajā prioritārajā grupā, līdz šim vakcinācijas pakalpojuma sniegšana maksimāli pietuvināta cilvēka ikdienas gaitām, mājas vakcinācija tiek piedāvāta visiem senioriem vecuma grupā pēc 70 gadiem, notiek izbraukuma vakcinācijas sadarbībā ar sociālajiem dienestiem reģionos, tālruņa 8989 darbinieki pēc reģionālā principa apzvana seniorus.

Vakcinēties piekrīt vidēji 10%-12% apzvanīto senioru. Biežākie kā atteikuma iemeslus sazvanītie min smagas pamatslimības, bailes no komplikācijām, vai arī cilvēki apgalvo, ka nekur neiet, tāpēc uzskata, ka nevarot inficēties.

VM norāda, ka šobrīd seniorus apzvana arī ģimenes ārsti. Dati par augustu liecina, ka no vairāk nekā 6000 ģimenes ārstu apzvanītajiem senioriem 39% piekrituši vakcinēties. No 1.oktobra visas ģimenes ārstu prakses ir iesaistītas vakcinācijas procesā. No oktobra senioru uzrunāšanā iesaistīsies arī nevalstiskās organizācijas (NVO), kuru projekti saņēmuši Sabiedrības integrācijas fonda (SIF) finansējumu vakcinācijas aptveres veicināšanai.

VM seniorus ir sadalījusi vairākās grupās. Vecumā no 65 gadiem līdz 79 gadiem ir vakcinējušies 59% iedzīvotāju, kamēr Eiropā - 75%. Kā skaidro VM, šī ir grupa, kas joprojām ir aktīvi, iesaistās dažādās norisēs un uztur aktīvus kontaktus. Pēc 70 gadiem šī aktivitāte mazinās. Ministrija secina, ka šī grupa ir jāuzrunā personiski, jo viņi ieklausās tuviniekos, ārstos, vienaudžos, reliģiskos un kopienu līderos. Svarīga ir sajūta, ka "informācijas nesējs ir savējais".

Kā uzskata ministrija, vakcinēties viņi jāpārliecina, uzsverot ieguvumus, to vidū, sociālos kontaktus - "tev vēl ir iespēja kvalitatīvi dzīvot, vakcinējies - tas pasargās no smagas saslimšanas", "tu varēsi tikties ar bērniem, mazbērniem". Ekspertu ieskatā, uzrunājot šo auditoriju, var palīdzēt bērnu, jauniešu iesaiste, pieredzes stāsti, taču tikpat svarīga ir oficiāli sniegta informācija no veselības aprūpes sistēmas iestādēm par vakcīnu efektivitāti, vakcinācijas nepieciešamību, personalizējot informāciju par iespējām to saņemt.

Tāpēc pasta vēstules no Nacionālā veselības dienesta šai senioru grupai nepieciešams izsūtīt, lai pastiprinātu komunikāciju par vakcināciju, sniegtu zinātniski pamatotu informāciju un dotu iespēju pieņemt informētu lēmumu par vakcināciju pret Covid-19.

Otrā grupa ir "Nevakcinēti seniori vecuma grupā 80+". VM informē, ka vairākās Eiropas Savienības (ES) un Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) valstīs, pēc Eiropas Slimību profilakses un kontroles centra (ECDC) datiem, ar vienu devu vakcinēti jau 100% senioru vecumā virs 80 gadiem.

Šo valstu vidū ir Dānija, Islande, Īrija, Malta, Norvēģija, Portugāle un Spānija. Tikmēr 90% pirmās devas aptvere šajā vecuma grupā pārsniegta kopumā sešās valstīs - Austrijā, Itālijā, Kiprā, Zviedrijā, Somijā un Beļģijā.

Latvijā vecuma grupā 80-89 uz septembra sākumu vakcinācijas aptvere ir 42,8%, bet vecuma grupā pēc 90 gadiem - 27,2%.

Šai vecuma grupai tiek piedāvāta mājas vakcinācija, notiek apzvanīšana no ģimenes ārstu puses. VM skaidro, ka šī vecuma grupa ir mazāk aktīva, vairāk uzturas mājās, lieto tradicionālos medijus (klausās radio, īpaši Latvijas Radio). Viņi jāuzrunā maksimāli personiski, viņi ieklausās mediķos - arī savā ģimenes ārstā vai ārstā-speciālistā, tuviniekos, vienaudžos, reliģiskos līderos.

Svarīga ir sajūta, ka informācijas "nesējs’ ir "savējais". Vakcinēties viņi jāpārliecina, laužot pieņēmumus, ka "man tāpat daudz slimību, lietoju daudz dažādas zāles" un "es nekur neeju, kā tad es varu saslimt".

Ekspertu ieskatā, uzrunājot šo auditoriju, var palīdzēt bērnu, jauniešu iesaiste, pieredzes stāsti. Tomēr aktuālāka problēma saistībā ar vakcināciju pret Covid-19 šai vecuma grupai ir tradicionālo informācijas kanālu izmantošana (televīzija, radio, drukātā prese), kas apgrūtina iespēju saņemt informāciju par vakcināciju pret Covid-19 personas dzīvesvietas apkaimē, kā arī apzināties personīgos riskus, ja persona nevakcinējas.

Pasta vēstules šai iedzīvotāju grupai nodrošinās personalizētu informāciju par vakcinācijas pieejamību, tās nepieciešamību un īpaši augstajiem riskiem, kas novērojamas šai vecuma grupai inficēšanās gadījumā ar Covid-19. Personalizēta pasta vēstule ļaus pieņemt informētu lēmumu par vakcināciju pret Covid-19, uzskata VM.

Trešā grupa ir "Seniori balstvakcinācijai vecuma grupā 65+". VM skaidro, ka primāri par balstvakcinācijas nepieciešamību informēs ģimenes ārsti. Pasta vēstules nepieciešamas, lai ģimenes ārstus pēc iespējas atslogotu no šī pienākuma un viņi varētu koncentrēties uz nevakcinēto senioru uzvedības maiņu.

Kā norāda VM, informācija par balstvakcināciju nepieciešama visiem senioriem, kuriem pagājuši astoņas nedēļas pēc pirmās "Johnson&Johnson" devas saņemšanas vai pagājuši seši mēneši pēc "AstraZeneca" vai "Pfizer"/"BioNTech" vakcīnu otrās devas. Revakcinācijas īstenošanu paredzēts vērst pret tiem, kuriem balstvakcinācija ir kavēta no rekomendētā termiņa par vismaz vienu mēnesi. Plānots, ka šādu senioru apjoms līdz gada beigām nepārsniegs 70 000.

VM uzsver, ka senioru vakcinācijas aptvere patlaban ir zema, un tā kā seniori mazāk izmanto sociālos tīklus un digitālo vidi, ir nepieciešams mainīt komunikācijas pasākumus, lai uzrunātu šo prioritāro riska grupu.

Tā kā šajā riska grupā ir svarīga personiska uzrunāšana vakcinācijai pret Covid-19, nepieciešams to īstenot, izsūtot personalizētas vēstules nevakcinētajiem senioriem un senioriem, kuriem nepieciešama balstvakcinācija. VM norāda, ka ir zinātniski pierādīts, ka pasta vēstules ir efektīvs veids, kā paaugstināt vakcinācijas aptveri senioru vidū. Tas attiecas arī uz vakcinēšanos pret Covid-19, kā to apliecina nesen publicēts pētījums par pasta vēstuļu efektivitāti Vācijā.

Lai minēto īstenotu, Nacionālā veselības dienesta Vakcinācijas projektu nodaļa saskata nepieciešamību pārdalīt 146 000 eiro no iepriekš piešķirtajiem līdzekļiem pasākumiem iedzīvotājiem sociālajos tīklos informēta lēmuma pieņemšanai senioriem par vakcināciju un balstvakcināciju pret Covid-19 līdz 2021.gada beigām.

Samazinot plānoto finansējumu aktivitātēm sociālajos tīklos, būs iespējams efektīvi sasniegt seniorus un uzrunāt viņus tieši, personiski un nepastarpināti, kā arī sniegt informāciju par konkrētās vecuma grupas riskiem saistībā ar Covid-19 infekciju un ieguvumiem no vakcinācijas vai balstvakcinācijas pret Covid-19.

Pēc VM paustā, vēstules plānots sūtīt kā vienkāršo korespondenci (neierakstītas) un paredzamā vienas vienības cena sedz maketēšanas, iepakošanas, personalizācijas un izsūtīšanas izmaksas.

Maketēšanas procesā paredzēts, ka no vēstules viena puse ir apdrukāta ar melnbaltu druku, kurā ir dienesta veidlapas galvene un uzaicinājuma teksts, kas sastāv no nemainīgās un mainīgās teksta daļas. No otras puses vēstule ir apdrukāta ar krāsainu druku.

Paredzētajos pasākumos realizēts iepirkums 40 000 eiro apmērā par zinātnes komunikāciju, kur izmaksas veidojas atbilstoši veiktajai tirgus izpētei, savukārt izplatīšanas tīkla izveidei un atbalss kambaru novēršanai ir izsludināts iepirkums par satura vadību digitālajā telpā.

VM informē, ka uzvedības maiņas dokumentēšanas iepirkums noslēdzās bez rezultāta, līdz ar to ir izsludināts atkārtots iepirkums. Savukārt aktivitātes paaugstināšana vakcinācijai pret Covid-19 pasākumi un informatīvo kaskāžu veidošana tiks īstenoti saskaņā ar sākotnējo projekta plānu līdz 2021.gada beigām.

Ņemot vērā, ka prioritāte ir senioru sasniegšana, finansējumu paredzēts pārdalīt tā, ka zinātnes komunikācijai velta 40 000 eiro, uzvedības maiņas dokumentēšanai - 46 000 eiro, izplatīšanas tīkla izveidei un atbalss kambaru novēršanai - 50 000 eiro.

Finansējumu paredz arī aktivitātes paaugstināšanai vakcinācijai pret Covid-19, paredzot 50 000 eiro, informatīvo kaskāžu veidošanai - 48 000 eiro un satura radīšanai, personālizētu vēstuļu izsūtīšanai par vakcināciju - 104 000 eiro un personalizētu vēstuļu izsūtīšanu senioriem par balstvakcināicju 42 000 eiro.

Savukārt sociālo normu aktualizācijai, atlikšanas novērošanai "manavakcina.lv" un vakcinēšanas prakses popularizēšanai, kā arī satura radīšanas un izplatīšanas aktivitātēm vairs netiek paredzēti finanšu līdzekļi.

Latvijā

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais