"Rail Baltica" projekta koordinators AS "RB Rail" un projekta nacionālie ieviesēji SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas", "Rail Baltic Estonia" un "LTG Infra" parakstījuši 4 543 292 eiro vērtu līgumu ar Francijas uzņēmumu "Certifer" kā vienīgo drošības novērtēšanas pakalpojumu sniedzēju (AsBo) visai "Rail Baltica" pamattrasei projektēšanas, būvniecības un integrācijas fāzēs projekta īstenošanas laikā, pavēstīja "RB Rail" pārstāvji.
AsBo jeb novērtēšanas institūcijas galvenais pienākums ir sniegt galīgos drošības novērtējuma ziņojumus, lai izpildītu nacionālo drošības iestāžu obligātās prasības un saņemtu nepieciešamās atļaujas, tādejādi nodrošinot "Rail Baltica" pamata trases nodošanu ekspluatācijā.
"Novērtēšanas institūcijas iesaiste jau agrā projekta īstenošanas stadijā ir svarīgs solis, lai "Rail Baltica" infrastruktūra, elektrības, kontroles un signalizācijas apakšsistēmas darbotos droši un uzticami," skaidroja "RB Rail" tehniskais direktors un valdes loceklis Marks Filips El Bezs.
"Certifer" ir starptautisks dzelzceļa sertifikācijas uzņēmums, kas dibināts Francijā 1997.gadā un specializējas drošības pārbaužu, sertifikāciju un testu organizēšanas pakalpojumu nodrošināšanā dzelzceļa un pilsētu transportam visā pasaulē.
"Certifer" līdz šim strādājis ar daudziem vērienīgiem Eiropas dzelzceļa projektiem, piemēram, ātrvilcienu dzelzceļa projektiem Parīze-Bordo Francijā, "Y-Vasca" Spānijā, "High Speed 2" Lielbritānijā, kā arī parastajām dzelzceļa līnijām Dānijā un Beļģijā.
"Certifer" paplašina līdzšinējo dalību projektā, turpmāk papildus paziņotās institūcijas (NoBo) izpildītāja darbiem nodrošinot arī novērtēšanas institūcijas funkciju, norāda "Certifer" izpilddirektors Pjērs Kadziola, uzsverot, ka "Rail Baltica" ir nākamo dekāžu vērienīgākais infrastruktūras projekts šajā reģionā.
AsBo pakalpojumu sniedzējs novērtēs "Rail Baltica" projektu kā ārēja neatkarīga un sertificēta institūcija, pārliecinoties, ka "Rail Baltica" izpilda kopējos drošības standartus un riska novērtējumu (CSM-RA) saskaņā ar Eiropas tiesību aktiem. Tādējādi AsBo novērtēšanas institūcija sniegs galveno garantiju, kas nepieciešama dzelzceļa sistēmas drošībai.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Sākotnēji tika lēsts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu, un daļa šo izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem, taču, pieaugot būvmateriālu cenām darbaspēka izmaksām, šo skaitli nāksies koriģēt.