Vairāk nekā puse Latvijas uzņēmumu aizvadītajā gadā piedzīvojusi izmaiņas darbībā, kuru iemesls bija Covid-19 izplatības apturēšanai ieviestie ierobežojumi.
No izmaiņas piedzīvojušajiem 54% nācās mainīt preču vai pakalpojumu klāstu, savukārt 33% ieviesa jaunus pārdošanas kanālus. 13% pētījuma "Vadītāja digitālais portrets" respondentu pat bija spiesti uz laiku apturēt darbību.
Aizvadītā gada laikā lielākas vai mazākas izmaiņas skāra 54,2% Latvijas uzņēmumu, un visbiežāk tās bija saistītas tieši ar pakalpojumu sniegšanas vai preču izplatīšanas kārtību.
Uzņēmumi kopumā ātri pielāgojās jaunajai situācijai, par ko liecina fakts, ka respondentu vidū vairāk bija tādu uzņēmumu, kuru ieņēmumi palielinājās. Ieņēmumu samazināšanos piedzīvoja vien 15,9% aptaujāto uzņēmumu.
Lai nodrošinātu darbību un veicinātu attīstību, uzņēmumi ieviesa dažādus digitālos risinājumus. Visstraujāk no tiem tika iedzīvināts e-paraksts, ko sāka izmantot 40,9% aptaujāto uzņēmumu. Pateicoties iespējai elektroniski parakstīt līgumus, rēķinus, pieņemšanas - nodošanas aktus un citus dokumentus, biznesa vadītāji varēja turpināt produktīvu darbu, klātienē nesatiekot ne klientus, ne darbiniekus. Zīmīgi, ka e-parakstu ieviesa gan vadītāji, gan darbinieki. Vadītāju vidū to sāka lietot 46,5% aptaujāto, bet strādājošo - 36,6%.
"Otrs populārākais lēmums bija e-rēķinu izrakstīšana, ko iedzīvināja 20,6% aptaujāto. Arī tā pamatā bija vēlme uzturēt netraucētu naudas plūsmu, strādājot attālināti. Tomēr esmu pārliecināts, ka, iepazinuši e-rēķinu iespējas un priekšrocības, uzņēmumi vairs neatteiksies no tiem pat tad, ja visi darbinieki un sadarbības partneri atgriezīsies birojos un strādās klātienē. Ērtības un laika ietaupījums ir pārāk būtiski ieguvumi, lai no tiem atteiktos un atkal ķertos pie papīra dokumentiem," rezultātus komentē Jumis Pro vadītājs Viesturs Slaidiņš.
14,4% uzņēmumu ieviesa mākoņpakalpojuma personāla vadības sistēmu, tik pat daudz pārnesa uz interneta vidi arī projektu vadības procesus, lai darbinieki varētu no mājām turpināt produktīvu sadarbību ar kolēģiem un ērti mainīties dokumentiem. 13,6% respondentu izveidoja savu interneta veikalu, tādējādi radot klientiem iespēju iepirkties arī tajos mēnešos, kad klātienes tirdzniecība bija aizliegta vai stipri ierobežota. Vēl 11,6% sāka izmantot grāmatvedības programmu kā mākoņpakalpojumu. Šādu iespēju piedāvā arī Jumis.
Pētījums "Vadītāja digitālais portrets" tapis ar Latvijā populārākās grāmatvedības un uzņēmuma vadības sistēmas Jumis atbalstu, veicot zināšanu un uzņēmuma aprīkojuma pārbaudi 994 respondentiem.