Rosina piešķirt karavīram un zemessargam tiesības miera laikā pielietot šaujamieroci speciālās operācijās

© Mārtiņš ZILGALVIS, F64 Photo Agency

Valdība otrdien, 28.septembrī lems par grozījumiem likumā, kas piešķirtu karavīram un zemessargam tiesības miera laikā pielietot dienesta šaujamieroci speciālās operācijās, tostarp, militāro darbību rezultātā izraisītu valsti apdraudošo situāciju pārvarēšanai.

Aizsardzības ministrija Militārā dienesta likuma grozījumu anotācijā skaidro, ka atbilstoši spēkā esošajam regulējumam Nacionālie bruņotie spēki (NBS) veic speciālās operācijas.

2017.gadā Saeimā pieņemtie grozījumi Nacionālās drošības likumā paredz, ka slēpta militārā apdraudējuma pārvarēšanai miera laikā, ja tiek lietoti militāri līdzekļi, Ministru kabinets var uzdot Aizsardzības ministrijai saskaņā ar Valsts aizsardzības plānu vadīt apdraudējuma pārvarēšanas pasākumus ierobežotā teritorijā. Proti, slēpts militārais apdraudējums notiek miera laikā un tā pārvarēšanai NBS veic speciālās operācijas ierobežotā teritorijā.

Saeima 2021.gadā pieņēma vēl citus grozījumus Nacionālās drošības likumā, kas definē militāro darbību rezultātā izraisītu valsti apdraudošo situāciju un nosaka pasākumus tās novēršanai. Proti, ar militāro darbību rezultātā izraisītu valsti apdraudošu situāciju tiek saprastas pret Latviju īstenotas pretlikumīgas ārvalsts militārās darbības.

Militāro darbību rezultātā izraisītā valsti apdraudošā situācija var tikt konstatētā arī miera laikā.

Lai karavīrs un arī zemessargs būtu tiesīgs miera laikā pielietot dienesta šaujamieroci un speciālos līdzekļus veicot speciālās operācijas, tostarp, militāro darbību rezultātā izraisītās valsti apdraudošās situācijas novēršanai, tas ir jānosaka likumā.

Saskaņā ar NATO regulējumu speciālās operācijas ir militāras darbības, kuras veic speciāli norīkoti, organizēti, apmācīti un ekipēti spēki, kas nokomplektēti ar speciāli atlasītām militārpersonām, un kurās izmanto speciālu taktiku, tehniskos līdzekļus un paņēmienus. Šo operāciju laikā var tikt izmantotas slēptas vai diskrētas metodes, uzņemoties politiskos un militāros riskus, kas nav raksturīgi konvencionālo spēku operācijām. Speciālās operācijas var tikt veiktas tieši iesaistoties atsevišķā sadursmē ar pretinieku.

Speciālo operāciju laikā, tostarp arī pirms izņēmuma stāvokļa izsludināšanas militāro darbību rezultātā izraisītas valsti apdraudošas situācijas pārvarēšanai miera laikā, tiek veikta, piemēram, pretdarbošanās īpašajiem speciālo operāciju spēkiem, kuri var darboties, pielietojot maskēšanos, militāro maldināšanu, speciālās metodes un militāros līdzekļus un tamlīdzīgi.

Hibrīda karadarbības ietvaros ar precīzi un savlaicīgi veiktu militāro operāciju var tikt deeskalēta slēpta militāra apdraudējuma situācija valstī, nepieļaujot tās turpmāku attīstību līdz izņēmuma stāvokļa pasludināšanai.

Papildus nepieciešams izdarīt grozījumus arī Militārā dienesta likumā, paredzot, karavīram un arī zemessargam tiesības, veicot speciālās operācijas, pielietot dienesta šaujamieroci bez brīdinājuma, ja tas ir pamatots ar konkrētās militārās operācijas vai speciālās operācijas konceptu.

Papildus ar likumprojektu tiek precizēta Militārā dienesta likuma norma nosakot principu, ka dienesta šaujamieroča pielietošanai un izmantošanai jābūt samērīgai un nepieciešamai.

Svarīgākais