Pieaug NMPD noslodze; izsaukumu var nākties gaidīt pat vairākas stundas

© f64.lv, Dāvis Ūlands

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) Zvanu centra noslodze pieaug, un ik dienu dispečeriem jāapstrādā pat 1800 zvani, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta panorāma" sacīja NMPD Operatīvā vadības centra vadītāja Raita Krišjāne.

Mediķe atzina, ka pēdējo divu trīs nedēļu laikā vērojama tendence pieaugt ienākošo zvanu apjomam, to kopskaitam dienā svārstoties 1600-1800 epizožu robežās. "Visi šie zvani jāapstrādā, jāizvērtē, vai zvans ir neatliekams un jānoformē izbraukums pie pacienta, vai jāpiedāvā kāda alternatīva," skaidroja Krišjāne.

Pieaugošais zvanu skaits rada bažas par zvanu centra kapacitāti visu ienākošo zvanu apjoms laicīgi apstrādāt, kā arī neradīt situāciju, ka zvanītāji "stāvēs rindā". Krišjāne akcentēja, ka svarīgi ir nodrošināt pamatfunkciju - doties uz dzīvībai bīstamiem izsaukumiem, tāpēc būtiski ir izvērtēt zvanus un pieņemt pareizos lēmumus.

Zvanu centra dispečeri ir noslogoti, tāpēc NPMD vērsās pie sabiedrības ar lūgumu gadījumos, kad vajadzīga tikai konsultācija un ir nelielas veselības problēmas - iesnas klepus, nelielas traumas, izmežģījumi - vērsties pie ģimenes ārstiem vai pašiem doties uz traumpunktu.

Krišjāne piekrita, ka ģimenes ārstu ne vienmēr var sazvanīt, ar ko nākas īpaši bieži saskarties brīvdienās. Tādēļ zvanu par konsultācijām šajā nedēļas periodā ir vairāk. NMPD ir arī konsultatīvais tālrunis, kur tiek sniegtas medicīniska rakstura konsultācijas un kur nedēļas nogalē tiek saņemti līdz pat 700 zvaniem dienā.

Mediķe skaidroja, ka NMPD darbs paaugstinātas gatavības režīmā nozīmē prioritizēt pēc svarīguma izsaukumus. Gaidīšanas režīmā ievietotie zvani izsaukuma izpildi var gaidīt līdz pat divām stundām. Šādi izsaukumi saistīti ar, piemēram, paaugstinātu temperatūru bez sarežģījumiem, sāpēm mugurā, hipertensiju bez krīzes simptomātikas.

Lai arī iedzīvotāji tiek aicināti mazāk steidzamos gadījumos sazināties ar ģimenes ārstiem, bažas rada arī situācijas, kad cilvēki pārāk nogaida ar vēršanos pie ārsta.

Krišjāne pastāstīja, ka visos izsaukumu gadījumos zvanītājiem tiek obligāti uzdoti arī jautājumi saistībā ar Covid-19, lai dotu iespēju mediķu brigādēm sagatavoties drošai pakalpojumu sniegšanai pacientiem.

"Redzam, ka Covid-19 pacientu skaits ar katru dienu pieaug. Vēl nav pilnīgu vakardienas datu, bet ir vairāk nekā 40 pacientu bijis, kas ir jau identificēti kā Covid-19 pozitīvi, un vairāk nekā 20, kam ir simptomi, bet vēl nav apstiprināta saslimšana," pauda NMPD pārstāve. Viņa skaidroja, ka slimnīcā netiek nogādāti visi, kam konstatēta Covid-19 saslimšana - pacientu stāvoklis izsaukuma gadījumā tiek izvērtēts uz vietas. Tāpat ir jārēķinās ar situāciju, ja pacienti tiek nogādāti uz slimnīcām, kas ir tālāk no viņu mājām, jo tuvākos stacionāros var nebūt vietu.

Krišjāne akcentēja, ka īpaši svarīgi ir ievērot visas epidemioloģiskās drošības rekomendācijas, ko "gadu klausāmies, bet ne visi ievēro". Tāpat ļoti būtiska ir vakcinēšanās, kas ir aizsardzība pret smagu saslimšanu un smagām komplikācijām.

Kā ziņot, strauji augot Covid-19 saslimstībai, NMPD paaugstinājis savu gatavības režīmu un dienestā atsākusi darboties Ārkārtas vadības grupa, aģentūru LETA informēja NMPD Komunikācijas nodaļas vadītāja Ilze Bukša.

Šāds lēmums pieņemts, ņemot vērā epidemiologu prognozes par Covid-19 saslimstības straujo pieaugumu, kas nozīmē arī straujāku Covid-19 pacientu pieplūdumu slimnīcās un ievērojami sarežģītākus apstākļus, kādos NMPD jānodrošina pacientu hospitalizācijas.

Lai NMPD arī turpmāk nodrošinātu operatīvu ierašanos izsaukumos pie pacientiem dzīvībai kritiskās situācijās, NMPD Ārkārtas vadības grupa ir pieņēmusi lēmumu stingrāk izvērtēt uz ārkārtas tālruni 113 saņemtos zvanus.

Svarīgākais