Nākotnē varētu paātrināt vīzu kontroli vilcienos

Somijā ieviestā prakse – vīzu un personu apliecinošo dokumentu pārbaude braucošā vilcienā starp Sanktpēterburgu un Helsinkiem bez apstāšanās uz robežas – nākotnē varētu tikt ieviesta arī Latvijā. Pagaidām ceļotājiem no austrumpuses nākas nīkt 45 minūtes uz Latvijas un Krievijas robežas.

Ārlietu ministrija (ĀM) norāda, ka tūrisma veicināšana ir Latvijas prioritāte. Pēdējo gadu laikā ĀM ir panākusi elastīgāku procedūru piemērošanu un citu nozīmīgu atvieglojumu ieviešanu tūrisma vīzu saņemšanai. Piemēram, pašlaik vīzu saņemšanai ar ieceļošanas mērķi tūrisms ielūguma noformēšana Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē vairs nav obligāta prasība.

"Pēc Valsts robežsardzes (VRS) rīcībā esošās informācijas, Somijā vilciens, kas kursē no Sanktpēterburgas uz Helsinkiem, ir ātrgaitas (ar minimālo pieturu skaitu), kas pamatā ļauj samazināt brauciena laiku. Turklāt vilcienu robežpārbaudes tiek veiktas, pamatojoties uz saņemtajiem pasažieru sarakstiem, kas tiek iesniegti pirms vilciena robežšķērsošanas. Tomēr, neskatoties uz iepriekš iesniegtajiem sarakstiem, vilcienā jānodrošina datorizēta pārbaude atsevišķu kategoriju personām, un Somijas robežsardze turpina meklēt tehniskos risinājumus, lai nodrošinātu pienācīgu datu apstrādi, izmantojot bezvadu tīklu," Neatkarīgajai stāsta VRS Koordinācijas un sabiedrisko attiecību nodaļas galvenā inspektore Jevgēnija Pozņaka.

Viņa norāda, ka vilcienu Rīga–Sanktpēterburga stāvēšanas laiks Kārsavas robežšķērsošanas vietā ir 45 minūtes, jo vilciena sastāvam stacijā Rēzekne 2 tiek piekabināti vagoni no vilciena Viļņa–Sanktpēterburga. Arī vilciena Rīga–Maskava stāvēšanas laiks Zilupes robežšķērsošanas vietā pēdējo gadu laikā ir nemainīgs – 45 minūtes. Šajā laikā tiek veikta gan robežpārbaude – pasu, vīzu kontrole –, gan arī muitas kontrole.

"Minētās prakses ieviešana Latvijā perspektīvā ir reāla, bet tas prasa papildu finanšu līdzekļus, lai nodrošinātu kompetento iestāžu amatpersonu darbu, lai veiktu pārbaudes procedūras ar nepieciešamajām mobilajām iekārtām, ko iespējams sasaistīt ar izmantojamām elektroniskajām sistēmām, datubāzēm un izmantot vilciena kustības laikā. Papildus minētajam vajadzīgas izmaiņas vilcienu robežpārbaudē un – ne mazāk svarīgi – atbalsts no pārvadātājiem, lai nodrošinātu pasažieru sarakstu iesniegšanu," norāda VRS.

ĀM dati liecina, ka, salīdzinot ar 2009. gada maiju, jūniju, jūliju un augustu, šāgada vasaras sezonā Latvijas pārstāvniecībās Krievijā, Ukrainā un Baltkrievijā izsniegto vīzu skaits ir pieaudzis par 47 procentiem. Prognozējams arī ievērojams vīzu skaita pieaugums šā gada pēdējos mēnešos.

Svarīgākais