Pārbaudot autovadītāju reakcijas līmeni, Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Psiholoģijas pētniecības institūta eksperti secinājuši, ka katrs trešais Latvijas autovadītājs nespētu pietiekami ātri reaģēt ekstremālās situācijās, jo nebūtu pamanījis nozīmīgas detaļas, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja institūta pārstāvji.
"Drošas braukšanas skolas" un "Latvija Statoil" rīkotās akcijas laikā visos Latvijas novados institūta eksperti pārbaudīja autovadītāju sagatavotību ziemai. Ar īpaša Vīnes testa palīdzību tika mērīts gan autovadītāju reakcijas ātrums uz kustību un gaismu, gan stresa tolerance un gatavība ekstrēmām situācijām.
Pārbaudot "Statoil" degvielas uzpildes staciju apmeklētājus visā Latvijā, tika secināts, ka sievietēm-autovadītājām ir augstāka stresa noturība, spēja mobilizēties un koncentrēties nekā vīriešiem.
Rīdzinieku organismi ir vairāk pieraduši pie stresa situācijām un ļoti intensīvas satiksmes, līdz ar to rīdzinieki spēj vienlaikus uztvert daudz vairāk sīku detaļu nekā citu pilsētu iedzīvotāji. Taču vecāka gada gājuma autovadītājiem jābūt īpaši piesardzīgiem, jo viņu reakcijas ātrums ir palēnināts.
Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Psiholoģijas pētniecības institūta direktore Daina Voita secina, ka "Latvijas iedzīvotājiem salīdzinājumā ar citu Eiropas valstu pilsoņiem ir samērā laba spēja vadīt automobili, taču mums jāspēj vairāk koncentrēties uz detaļām, kas palīdz izvairīties no lieka stresa".
Vadot mašīnu, galvenokārt tiekot izmantotas divas maņas - redze un dzirde. "Analizējot šoferu koncentrēšanās spēju, iesaku autovadītājiem apzināti izvairīties no konkurējošiem skaņas signāliem - runāšanas pa telefonu, mūzikas klausīšanās, sarunāšanās ar pasažieriem un citiem," uzsver Voita.
"Drošas braukšanas skolas" eksperts Artūrs Priednieks savukārt skaidro, ka teorētiski Latvijas autovadītāji ir ļoti pārliecināti par savām spējām, taču praktiski, nonākot ekstremālās situācijās, iemaņu trūkuma dēļ notiek ceļu satiksmes negadījumi, jo paši šoferi atzīst, ka vismaz reizi sezonā tik tikko izvairījušies no bīstamām avārijām. Priednieks aicina visus būt piesardzīgiem un nepārvērtēt savas spējas, jo potenciālā avārija var būt tepat aiz stūra.
"Drošas braukšanas skolas" eksperti aicina autovadītājus psiholoģiski noskaņoties ziemas sezonai un apgrūtinātai dalībai ceļu satiksmē, kā arī pilnībā koncentrēties notikumiem uz ceļa.
Jau ziņots, ka, lai sagatavotu autovadītājus ziemas sezonai, "Drošas braukšanas skola" un "Latvija Statoil" rīkoja īpašu akciju visā Latvijā, kuras laikā ikviens interesents bez maksas varēja saņemt drošas braukšanas profesionāļu konsultācijas un ar Vīnes testa palīdzību uzzināt, cik morāli gatavs ir jaunajai ziemas sezonai.
Iepriekšējās ziemas sezonas četros mēnešos notikuši vairāk nekā 14 000 ceļu satiksmes negadījumu, kā liecina sastādīto saskaņoto paziņojumu skaits un Ceļu policijas apkopotā statistika. Biežākie avāriju iemesli, kā katru gadu, bijuši nesamērīga ātruma izvēle un pietiekamas distances neievērošana, secinājuši eksperti.
Tests tika veikts autovadītājiem vecumā no 18 līdz 70 gadiem.