Par 194 250 eiro tiks veikts pētījums par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" starptautisko staciju ilgtermiņa pievienoto vērtību apkārtējiem reģioniem, informēja dzelzceļa projekta Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" pārstāvji.
Pētījuma veikšanai "RB Rail" parakstījis līgumu ar starptautisku konsorciju, kuru vada Dānijas uzņēmums "Ramboll" un kurā ietilpst Dānijas "Gottlieb Paludan Architects", Somijas "Soini&Horto Architects", Somijas "Realidea Ltd" un Latvijas "Ardenis Consult".
Plānots, ka ziņojums par pētījuma rezultātiem tiks publicēts 2021.gada nogalē.
"RB Rail" pasūtītā pētījuma mērķis ir izstrādāt visaptverošu rekomendāciju kopumu par to, kā attīstīt septiņu "Rail Baltica" starptautisko dzelzceļa staciju - Tallinas Ulemistes, Pērnavas, Rīgas Centrālās stacijas, lidostas "Rīga", Panevēžas, Kauņas un Viļņas - infrastruktūru un jo īpaši - apkārtni, veicinot multimodālo savienojamību un kļūstot par svarīgu elementu pilsētvides un apkārtējās vides attīstībai.
"RB Rail" izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs Agnis Driksna atzīmēja, ka šis pētījums identificēs plašu iespēju klāstu, taču to īstenošana vistiešākajā mērā būs atkarīga no partneru gatavības tās ieviest. "Es vēlos iedrošināt visas globālā projekta ieinteresētās puses aktīvi piedalīties šo pasaules līmeņa rekomendāciju izstrādē, lai pēc tam varētu nodrošināt to koordinētu ieviešanu," teica Driksna.
Kompānijā pauda, ka pētījums tiks balstīts uz veiksmīgāko Eiropas un pasaules multimodālo transporta mezglu labās prakses salīdzinošo novērtēšanu, lai labāk izprastu galvenos faktorus, kas veicina efektīvu starptautisko dzelzceļa staciju sociālekonomiskās pievienotās vērtības radīšanu telpiskajā, funkcionālajā, komerciālajā, operacionālajā un pārvaldības ziņā - gan stacijās, gan to tuvākajā apkārtnē un pilsētvidē. Tostarp rekomendācijas tiks izstrādātas, domājot arī par plašākas, uz mobilitāti vērstas ekosistēmas attīstību. Pētījumā paredzēts analizēt jau plānotos publisko un privāto partneru attīstības plānus un iniciatīvas stacijās un to apkārtnē.
Pētījuma un rekomendāciju izstrādes laikā tiks iesaistīti sadarbības partneri, tostarp no pašvaldībām, sabiedriskā transporta operatoriem, transporta institūcijām, nevalstiskā sektora, privātā sektora un nekustamo īpašumu attīstītājiem.
"RB Rail" Stratēģijas un attīstības vadītājs Kaspars Briškens norādīja, ka daudzi zināmie staciju pārbūves un attīstības projekti - no Utrehtas līdz Vīnei, no Parīzes - Austerlicas līdz Helsinkiem - Pasilai - ir pierādījuši, ka modernas multimodālās mobilitātes vajadzības var tik izvirzītas vērienīgu transformācijas un attīstības projektu centrā, lai pilnveidotu pilsētas ainavas, uzlabotu iedzīvotāju dzīves kvalitāti un atklātu jaunus ilgtermiņa attīstības katalizatorus, tostarp balstītus uz ilgtspējas un aprites ekonomikas principiem.
""Rail Baltica" globālā projekta ietvaros tiek nodrošinātas kopā septiņas šādas iespējas, un mūsu pienākums pret nākamajām paaudzēm ir šīs iespējas izmantot," sacīja Briškens.
Jau ziņots, ka "Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.