No nākamā gada iesniegumus Valsts ieņēmumu dienestam (VID) nodokļu administrēšanas jautājumos nodokļu maksātāji varēs iesniegt tikai elektroniski.
To noteic Saeimā otrdien, 6.jūlijā, galīgajā lasījumā pieņemtie grozījumi nodokļu un nodevu likumā.
Jebkurš iesniegums, kurā ietverts VID kompetencē esošs lūgums, sūdzība, jautājums vai priekšlikums, kā arī gada ienākumu deklarācija un informatīvās deklarācijas no 2022.gada būs jāiesniedz tikai elektroniski - elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS).
Lai persona varētu lietot EDS, tai būs jāreģistrējas kā elektroniskās deklarēšanas sistēmas lietotājam. To varēs izdarīt tiešsaistē, autentificējoties ar internetbanku, elektronisko identifikācijas karti vai drošu elektronisko parakstu. Tāpat par EDS lietotāju varēs kļūt, personīgi iesniedzot rakstisku iesniegumu VID un apliecinot savu identitāti. VID iesniedzēju reģistrēs kā EDS lietotāju un tam piešķirs lietotājvārdu un paroli.
Persona, kas nav saimnieciskās darbības veicēja un kurai nav nepieciešamās datora lietošanas prasmes, klātienē varēs lūgt VID ierēdņu palīdzību un atbalstu savu nodokļu deklarāciju vai informatīvo deklarāciju iesniegšanai EDS. To par grozījumu virzību Saeimā atbildīgās Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas sēdē iepriekš apliecināja VID pārstāvji.
Likums grozīts, lai paātrinātu informācijas apriti un samazinātu administratīvo slogu gan nodokļu maksātājiem, gan nodokļu administrācijai. Patlaban VID nodokļu maksātājiem nodrošina vairāk nekā 220 dažāda veida pakalpojumus nodokļu (nodevu) administrēšanas un muitas jomā. VID dati liecina, ka 2019.gadā no fiziskajām un juridiskajām personām saņemti turpat 95 tūkstoši, bet pagājušā gada pirmajos septiņos mēnešos virs 50 tūkstošiem dokumentu papīra veidā, teikts grozījumu anotācijā.
Tāpat VID statistika liecina, ka ik gadu apmēram 18 procenti no gada ienākumu deklarācijām tiek iesniegtas papīra veidā, un to atbilstoša apstrāde VID 2017.gadā izmaksājusi vairāk nekā divus miljonus eiro, norādīts anotācijā.