Tiesībsargs: Parētētājiem, kam nav parādu, ir tiesības saņemt siltumenerģiju

Tiek pārkāptas to personu patērētāju tiesības, kuras ir veikušas maksājumus par siltumenerģijas pakalpojuma nodrošināšanu, bet nesaņem to citu personu dēļ, kuras šos maksājumus nav veikušas, šādu viedokli Tiesībsarga biroja mājaslapā pauž tiesībsargs Romāns Apsītis.

Līdz ar apkures sezonas sākšanos Tiesībsarga birojā aizvien vairāk tiek saņemti personu iesniegumi par siltumenerģijas pakalpojumu nenodrošināšanu personām, kuras ir pildījušas savas saistības par siltumenerģijas pakalpojumu saņemšanu. Šī problēma saistīta ar faktu, ka nama apsaimniekotājs nenodrošina siltumenerģijas pieslēgumu namīpašumam, ja šajā namā dzīvo personas, kas nav veikušas siltumenerģijas pakalpojumu apmaksu.

Šādā veidā tiek pārkāptas to personu patērētāju tiesības, kuras ir veikušas maksājumus par pakalpojuma nodrošināšanu, bet nesaņem to citu personu dēļ, kuras šos maksājumus nav veikušas.

Tiesībsargs informē, ka dzīvokļa īpašnieka/īrnieka un apsaimniekotāja attiecības ir līgumiskas saistības, kas izriet no privāto tiesību jomas, tādēļ tiesībsargs nevar iesaistīties šo jautājumu risināšanā pēc būtības, jo tie nav tiesībsarga kompetencē. Jautājumi risināmi civiltiesiskā kārtībā, kā arī iespējams vērsties Rīgas pilsētas Īres valdē un Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.

Tiesībsarga biroja uzdevums ir iesaistīties tādu problēmu risināšanā, kur personas tiesības un likumiskās intereses aizskar valsts. Šajā gadījumā valsts pienākums ir nodrošināt siltumenerģijas pieejamību, kas tiek realizēta ar AS "Rīgas siltums" starpniecību. Tātad "Rīgas siltums" slēdz līgumu par siltumenerģijas piegādi un lietošanu ar objekta īpašnieku, viņa pilnvarotu fizisku vai juridisku personu, vai objekta nomnieku (parasti ar apsaimniekotāju). Tā kā netiek slēgti atsevišķi siltumenerģijas piegādes līgumi ar katru dzīvokļa īpašnieku/īrnieku, šīm personām kā patērētājiem šajās līgumattiecībās ir trešās personas statuss. Tomēr šis statuss neliedz izmantot savas tiesības prasīt iepriekšminētajām institūcijām apmaksātā pakalpojuma saņemšanas nodrošināšanu.

Fakts, ka nama apsaimniekotājs nenodrošina siltumenerģijas pakalpojumu pieejamību to saņēmējam, nav vērtējams kā pakalpojumu saņēmēja interešu aizskārums no valsts puses, secina tiesībsargs.

Tomēr, tā kā šī problēma ir aktuāla un personu neapmierinātība par siltumenerģijas pakalpojumu nepamatotu nenodrošināšanu pieaug, tiesībsargs ir aicinājis Patērētāju tiesību aizsardzības centru un Rīgas pilsētas Īres valdi savas kompetences ietvaros aktīvāk iesaistīties šo jautājumu risināšanā, izmantojot savas Administratīvā procesa likumā noteiktās pilnvaras.

Tiesībsargs ir aicinājis arī par enerģētikas politiku valstī atbildīgo Ekonomikas ministriju savas kompetences ietvaros aktualizēt šo jautājumu un sniegt skaidrojumu par šīs problēmas iespējamiem risinājumiem.

Kā ziņots, namu apsaimniekotājs AS "Māju serviss KSA" apkuri nav pieslēdzis aptuveni 30 mājās.