Dienvidu tilta pabeigšanai atkal ņems kredītu

Būvnieki sola līdz nākamā gada 1. jūnijam pabeigt visus Dienvidu tilta otrās būvniecības kārtas darbus Daugavas labajā pusē jeb pie Slāvu apļa, taču kreisajā krastā uzsākto trešo kārtu pabeigs 2012. gada vasarā.

Rīgas dome šonedēļ nolēmusi Dienvidu tilta pabeigšanai lūgt Finanšu ministrijas atļauju aizņēmumam bankā. Līdzās tiltam dzīvojošie sūdzas par autotransporta radīto skaņu, ko būvnieki sola mazināt ar skaņu mazinošām sienām vai arī nepieciešamības gadījumā nomainīt logus.

Pateicoties Rīgas domes izvēlētajam tilta finansēšanas modelim, pirmā kārta Rīgas pilsētai izmaksā 258 miljonus latu. Sākotnējai cenai jeb 85,5 miljoniem latu jāpieskaita 172,5 miljoni latu, ko veido procenti (6,25 procenti gadā) un inflācijas uzcenojums. Valsts kontrole pēc revīzijas publiskoja skaitļus, kas liecina, ka no 570 miljoniem latu, kas paredzēti pirmo divu tilta būvniecības kārtu finansēšanai, 264 miljoni izlietoti finansējuma iegūšanai. Rīgas domes neprasmīgas projektu vadības un neekonomiskas rīcības dēļ Dienvidu tilta būvniecības izmaksas no plānotajiem 108,84 miljoniem latu (pirmajai kārtai 64,79 miljoni latu, otrajai kārtai 44,05 miljoni latu) kopumā sasniedz 570,14 miljonus latu.

Dienvidu tilta trešā kārta jeb Zemgales virziena maģistrālais transporta mezgls ietver jaunas automaģistrāles – Jāņa Čakstes gatves – un nobrauktuvju izbūvi no Dienvidu tilta līdz Ziepniekkalna ielai. Satiksmes mezglā paredzēti divi divlīmeņu šķērsojumi – Jāņa Čakstes gatves un Bauskas ielas šķērsojums un Jāņa Čakstes gatves un Ziepniekkalna ielas šķērsojums.

Kopējās būvniecības izmaksas ir 27,97 miljoni latu ar pievienotās vērtības nodokli, taču, pēc būvnieku a/s Transport System padomes priekšsēdētāja Gunta Rāvja teiktā, viena trešdaļa no darbiem jau ir padarīti un atlikušo darbu vērtība ir ap 17 miljoni latu.

Ņems izdevīgāko

"Ņemot vērā situāciju ar budžetu, ņemsim pilnu summu – tas ir vairāk, nekā dome tērē sociāliem pabalstiem gada laikā. Ņemsim aizdevumu ar pieticīgām procentu likmēm. Ar bankām sarunas vēl nav sāktas. Aizņemsimies no tām bankām, kas piedāvās zemākās likmes. Mums ir vienalga, no kuriem avotiem nāks finansējums, galvenais, lai tas ir lētākais variants," uzsver Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs.

Viņš ir pārliecināts, ka tilta pabeigšanai kredīta ņemšana nebūs šķērslis un Finanšu ministrija pret to neprotestēs. "Mēs varēsim uzņemties papildu saistības, jo tas nav jauns projekts, bet gan uzsāktā projekta pabeigšana. Līdz ar to Finanšu ministrijai nav ne tiesiska, ne politiska pamatojuma ar mums to nesaskaņot," ir pārliecināts N. Ušakovs.

Optimistiskākās prognozes liecina par tilta trešās kārtas pabeigšanas darbu atsākšanu nākamā gada janvārī vai februārī. Starp būvniekiem un pašvaldību noslēgtajā līgumā par Dienvidu tilta trešās kārtas beigu termiņu ir norādīta 2012. gada vasara. Līdz tam "jāizbūvē projekta daļas, estakāde, ceļa segumi, uzbērumi. Aptuveni divas trešdaļas no iesāktā darba. Pusotra gada laikā to ir iespējams izdarīt. Tehnoloģiskos uzbērumus un pāļu darbus veiks 2011. gadā, kad atļaus laika apstākļi, un pats labākais darbs asfaltēšanai ir vasaras sākums, kad to arī darīsim 2012. gadā," pārliecināts G. Rāvis.

Iedzīvotāji neapmierināti

Kamēr Daugavas kreisajā darbi atstāti novārtā, tās labajā pusē strādnieki cītīgi strādā, lai otrās kārtas jeb Slāvu maģistrālā transporta mezgla būvniecības darbus pabeigtu laikā – nākamā gada vasarā.

Daudzi iedzīvotāji Rīgas domei sūdzējušies par garāmbraucošo automašīnu radīto troksni. To paredzēts mazināt ar skaņas sienu uzstādīšanu. "Papildus iepriekšējam saskaņotajam projektam būs papildu skaņas siena, jo saņemtas sūdzības no iedzīvotājiem par troksni. Daudzi iedzīvotāji vēlas nomainīt logus, bet mēs to nevaram izdarīt. Ja projektētājs saka, ka skaņu līmenis pārsniedz normu, tad ir divi varianti – vai nu barjeras, vai logu nomaiņa. Atsevišķās vietās barjeras tehniski nevarēs uzlikt, un, iespējams, projektētāji pēc akustikas mērījumiem pieņems lēmumu par logu nomaiņu," norāda Satiksmes departamenta vadītājs Edgars Strods.

Viņš uzsver, ka agrāk par 2013. gadu Salu tilta rekonstrukcija nesāksies. "Pašlaik ir izstrādāti Salu tilta tehniskie rekonstrukcijas projekti. Protams, kad izbūvēs un satiksmei palaidīs Dienvidu tilta 3. kārtu, varēs sākt lemt par finansējumu un remontdarbu sākšanu uz Salu tilta," skaidro E. Strods.

Svarīgākais