Sākta parakstu vākšana autostāvvietu izmēru palielināšanai

© f64.lv, Gints Ivuškāns

Vietnē "Manabalss.lv" trešdien, 14.aprīlī, sākta parakstu vākšana, lai panāktu, ka autostāvvietu izmēri tiek noteikti atbilstoši mūsdienu auto platumam.

Kā iniciatīvas pieteicējs ir norādīts Gints Lazdiņš, kā arī iniciatīvu atbalsta Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB).

Līdz ceturtdienas priekšpusdienai savākti vairāk nekā 260 parakstu.

Iniciatīvas pieteikumā teikts, ka normatīvi pašlaik nosaka tikai vēlamo stāvvietas lielumu, piemēram, vieglajam transportlīdzeklim tie ir apmēram 25 kvadrātmetri, bet platums vēlams ne mazāks kā 2,5 metri. Tomēr praksē objektu attīstītāji taupa uz stāvvietu izmēriem, ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumi nosaka aptuvenus kopējos parametrus, un Latvijas standartam ir vien rekomendējoša nozīme. Lielākajā daļā lielveikalu automašīnu stāvvietu platums ir no 2,3 līdz 2,5 metriem.

Iniciatīvas pieteikumā teikts, ka automašīnu izmēri kopš gadsimta sākuma, kad pieņemts minētais standarts, ir būtiski palielinājušies. Piemēram, "Volkswagen Golf" modelis 1974.gadā bija vien 1,61 metru plats, bet 2012.gadā - 2,03 metrus plats, ieskaitot spoguļus. Lai droši novietotu šādu automašīnu stāvvietā, proti, iebraukt un izbraukt, kā arī, atverot durvis, neriskētu sabojāt blakus esošos transportlīdzekļus, stāvvietas platumam būtu jābūt ne mazākam kā 2,5 metriem.

Iniciatīvas pieteicēji uzsver, ka "Volkswagen Golf" markas automašīna mūsdienās ir viena no kompaktākajām. Tas nozīmē, ka lielāku marku automašīnām nepieciešamas vēl platākas stāvvietas.

Vairākas valstis, tostarp Igaunija, Francija, Spānija un citas strādā pie vai jau ir panākušas jaunu risinājumu, mainot novecojušus autostāvvietu standartus, lai tie atbilstu mūsdienu transportlīdzekļu parametriem. Arī Latvijā būtu nepieciešamas attiecīgas normatīvu izmaiņas, kas reglamentē stāvvietu izmērus un ir novecojuši un neatbilst mūsdienu situācijai, teikts iniciatīvas pieteikumā.

Iniciatīvā arī minēts, ka ir jāpārskata "Latvijas standarts LVS 190-7" atbilstīgi mūsdienu transportlīdzekļu izmēriem, nosakot stāvvietas minimālo platumu no 2,6 metriem un garumu pieci metri vienam vieglajam transportlīdzeklim.

Tāpat jāveic izmaiņas stāvvietu regulējumā Ministru kabineta noteikumos Nr.240, pievienojot atsauci uz "Latvijas standartu LVS 190-7" kā obligāti ievērojamu prasību, jo šobrīd standartam ir vien rekomendējošs statuss.

Iniciatīvā teikts, ka nepieciešams arī rekomendēt objektu attīstītājiem "skujiņas" jeb slīpā transportlīdzekļu izvietojuma principa ieviešanu - 45 grādu leņķī pret brauktuvi, kā arī ceļa apzīmējumu izvietošanu, lai droši organizētu satiksmes plūsmu stāvvietās.

Iniciatīvas mērķis ir samazināt ceļu satiksmes negadījumu skaitu publiskajās stāvvietās un atvieglot dzīvi gan autovadītājiem, gan Valsts policijai, kas resursus varēs veltīt nozīmīgākiem satiksmes drošības jautājumiem, pausts iniciatīvā.

Jau ziņots, ka atbilstoši LTAB datiem pēdējo piecu gadu laikā apdrošinātājiem pieteiktas zaudējumu atlīdzības par 4151 ceļu satiksmes negadījumu lielveikalu autostāvvietās, tāpēc būtu jāmaina satiksmes organizācija publiskajās stāvvietās. "Šī ir tikai aisberga redzamā daļa - daudz lielāks ceļu satiksmes negadījumu skaits paliek nefiksēts, jo daudzi cietušie par nelielajiem negadījumiem veikalu stāvvietās neziņo," iepriekš pauda LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

LTAB nodrošina sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas sistēmas darbību valstī. OCTA Latvijā tika ieviesta 1997.gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji birojs darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.

Svarīgākais