Neuzķeries uz aicinājumu "gūt vieglu peļņu"! Krāpnieki turpina uzdarboties

© imago images/Imaginechina-Tuchong/Scanpix

Esi saņēmis telefona zvanu, e-pasta vēstuli vai redzējis internetā un sociālajos tīklos piedāvājumu, kurā ieguldot pat nelielu naudas summu ir iespējams labi nopelnīt? Neuzķeries!

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir saņēmis vairākas patērētāju ziņas ar lūgumu pēc palīdzības, jo ir uzķērušies uz šādām krāpnieku shēmām.

Nereti pēc vienas summas iemaksas tiek pieprasītas papildus iemaksas un, cerot uz peļņu, patērētāji pat aizņemas no kredītiestādēm un nebanku kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem.

PTAC vēlas atgādināt, ka, lai ieguldījumu sabiedrība vai finanšu instrumentu tirgus dalībnieks varētu sniegt pakalpojumus Latvijā, tam ir vai nu jāsaņem Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) atļauja un jābūt reģistrētam FKTK mājaslapā, vai jābūt reģistrētam FKTK vietnē kā pakalpojumu sniedzējam no Eiropas Ekonomiskās zonas.

Taču gadījumā, ja pakalpojumu sniedzējs nav saņēmis atļauju sniegt pakalpojumus, pastāv liela iespēja, ka tas ir izveidots krāpnieciskos nolūkos. Paļaujoties uz vilinošiem piedāvājumiem un nododot šādai tīmekļa vietnei savus personas datus patērētāji riskē ne tikai zaudēt ieguldītos līdzekļus, bet arī pakļaut sevi agresīviem telefona zvaniem un pat draudiem.

‘’Patērētājs Instagram ieraudzīja sludinājumu par ieguldījumiem Krievijas gāzes tirgū, kur ar konsultanta palīdzību ieguldīja kopsummā 100 eiro. Konsultants pārliecināja patērētāju, ka darījumi ar Bitcoin ir daudz ienesīgāki, cits konsultants vēlāk aicināja ieguldīt pasaules naftas un zelta tirgū. Apvārdotais patērētājs ar programmas palīdzību deva piekļuvi savam datoram. Abi brokeri patērētāja vārdā veica kredītu pieprasījumus par 580 eiro, 550 eiro, 1430 eiro un 1360 eiro. Pēc katra kredīta saņemšanas nauda pārskaitīta tālāk, arī privātpersonām ar norādi “dāvana”. Patērētājam solīta iespēja saņemt 7000 eiro, ja tiks iemaksāti vēl 3500 eiro, pretējā gadījumā kontu iesaldēs. Kad patērētājs atteicies maksāt, konsultanti pazuduši.’’

Ņemot vērā augstāk minēto, PTAC aicina patērētājus neiesaistīties diskusijās, atteikties no nevēlamiem piedāvājumiem, kā arī, ja to pieļauj tālruņu funkcionalitāte, bloķēt šādu zvanītāju tālruņu numurus.

Savukārt, gadījumos, kad tiek saņemti zvani no nezināmiem numuriem, aicinām pievērst uzmanību pirmajiem trim cipariem (Latvija +371), jo bieži tālruņi, no kuriem tiek zvanīts ir ārvalstu (piemēram Lietuvā reģistrēts tālrunis +370). Atbildot uz šādu telefona numuru, zvanītāji var runāt uzstājīgi, nereti agresīvi un mēģināt Jūs pārliecināt par turpmāku ieguldīšanu, izmantojot neētisku līdzekļus.

‘’Patērētājam piezvanīja persona, kas uzdevās par valsts organizācijas pārstāvi un iestāstīja, ka it kā uz viņa vārda reģistrēto elektronisko maku var izmantot krāpnieki, tāpēc nepieciešams to aizvērt. Ja tas netikšot darīts, varot būt problēmas ar Valsts ieņēmumu dienestu. Zvanītāji pārliecinājuši par nepieciešamību veikt noteiktas darbības, turklāt patērētājs ļāva zvanītājiem piekļūt savam datoram - tika attālināti atvērts norēķinu konts Igaunijā un noformēti kredīti kopumā par 31 000 eiro. Saņemtie aizdevumi tika pārskaitīti uz atvērto kontu, solot, ka pēc elektroniskā maka aizvēršanas tos varēs skaitīt atpakaļ un kredītus dzēst. Patērētājs tikai vēlāk saprata, ka ar viņu manipulējuši krāpnieki.’’

Ja esi cietis no krāpniekiem, noteikti vērsies policijā.