Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Latvijā

Aizdevumus fiziskām personām aicina nenoformēt kā aizdevumu saimnieciskai darbībai

© f64.lv, Oksana Džadana

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina nepakļauties kreditētāju aicinājumam aizdevumu fiziskai personai noformēt kā aizdevumu saimnieciskai darbībai.

PTAC norādīja, ka pastāv komersantu prakse, kurā, nolūkā izvairīties no patērētāju tiesību aizsardzību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, komersants piedāvā fiziskai personai, kura rakstveidā apliecina, ka aizdevumu izmantos fiziskas personas saimnieciskai darbībai vai saimnieciskās darbības attīstīšanai, saņemt aizdevumu pret nekustamā īpašuma ķīlu. No šādām situācijām būtu jāuzmanās, brīdina PTAC.

Centrā atklāja, ka regulāri, it sevišķi pēdējā laikā, saņemtas patērētāju sūdzības šajā jautājumā. Gandrīz vienmēr jākonstatē, ka persona, saņemot aizdevumu saimnieciskās darbības veikšanai vai attīstīšanai, nav sapratusi šāda darījuma sekas.

Ņemot vērā, ka šādā darījumā komersantam nav saistošas patērētāju tiesību aizsardzību regulējošos normatīvajos aktos noteiktās prasības, tostarp prasība pienācīgā apjomā izvērtēt patērētāja spēju atmaksāt aizdevumu vai ierobežot kredīta kopējās izmaksas, persona var tikt pakļauta netaisnīgiem līguma noteikumiem, uzņemties savai finansiālajai situācijai neatbilstošu maksājumu slogu, tai skaitā nesamērīgas papildus izmaksas un sankcijas, skaidroja PTAC.

PTAC rīcībā esošā informācija liecina, ka šāda veida piedāvājums dažādos informācijas kanālos tiek adresēts personām, kurām pieder nekustamais īpašums bez apgrūtinājumiem, piemēram, zeme, mežs, dzīvoklis vai māja, un esošais parādsaistību apmērs vai maksātspēja liecina par šķēršļiem saņemt jaunu aizdevumu kredītiestādē vai pie licencēta kreditēšanas pakalpojuma sniedzēja. Atsaucoties uz piedāvājumu, personai tiek piedāvāts saņemt, salīdzinot ar nekustamā īpašuma vērtību, nelielu aizdevumu ar samērā īsu aizdevuma atmaksas termiņu, paredzot plašas komersanta tiesības izbeigt ar personu noslēgto līgumu tā noteikumu pārkāpuma gadījumā.

Analizējot saņemto sūdzību saturu, PTAC secinājuši, ka persona visbiežāk neizprot šāda darījuma būtību un tiesiskās sekas, kā rezultātā tā nepieņem uz informāciju balstītu lēmumu. Persona pienācīgā apmērā netiek informēta par saistību neizpildes sekām un risku zaudēt ieķīlāto nekustamo īpašumu. Nereti tiek noklusēta informācija, ka piekrišana šādam darījumam liedz personai izmantot patērētāja tiesības un nepieciešamības gadījumā saņemt PTAC atbalstu strīda risināšanā ar komersantu.

Līdz ar to, pirms aizdevuma līguma noslēgšanas, PTAC aicina patērētājus īpašu uzmanību pievērst, kas ir aizdevējs un vai aizdevējam ir tiesības sniegt kreditēšanas pakalpojumus, vai tiek veikta maksātspējas izvērtēšana, kāds ir aizdevuma mērķis, kāds ir aizdevuma atmaksas termiņš, kādas ir kredīta kopējās izmaksas, kādas ir nokavējuma sekas, kāds ir komisijas maksu apmērs un kāda ir strīdu izšķiršanas un pretenziju iesniegšanas kārtība.

PTAC aicina "neuzķerties" uz sociālajos tīklos, ziņu lapās, sludinājumu portālos, komentāros, aizdomīgos e-pastos un pat ar telefona zvanu starpniecību izplatītiem piedāvājumiem saņemt aizdevumu. Gadījumā, ja cilvēks saskāries ar negodīgu komersantu komercpraksi, cilvēki tiek aicināti par to ziņot PTAC.

Centrā kā līdzekli komersantu godīguma pārbaudīšanai aicina izmantot Finanšu un kapitāla tirgus komisijas vai PTAC datubāzi, kurā norādīti tie komersanti, kuri ir tiesīgi piedāvāt kreditēšanas pakalpojumus patērētājiem un ir saņēmuši licenci patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniegšanai.