"Dīzelgeitas" skandāls sākās 2015.gadā, kad nāca klajā "Volkswagen" auto ražotāju neglaimojoša informācija - uzņēmums bija krāpies ar izmešu rādītājiem, nelegāli uzstādot automašīnās programmatūru, kas slēpj patieso izmešu daudzumu. Tiesas ceļā no šī un vēl vairākiem auto ražotājiem visā pasaulē automašīnu īpašnieki jau ir piedzinuši kompensācijas vairāk kā 31 miljarda eiro apmērā, informē Marketingfans.lv pārstāve Ieva Treija.
Tagad īpaši radīts "HUGO.legal" virtuālais asistents ļaus auto īpašniekiem no Latvijas, kuru spēkrati ir ražoti laika periodā no 2005. līdz 2015.gadam, pārbaudīt, vai arī viņiem pienākas kompensācija, kas pat var pārsniegt automašīnas šābrīža vērtību.
Statistika liecina, ka kritērijiem varētu atbilst vairāk kā 50 000 auto īpašnieku Latvijā.
Saskaņā ar "Volkswagen" rūpnīcas sniegto informāciju, kompensācijai var pieteikties ne vien "Volkswagen", bet arī "Skoda", "Audi", "Mercedes-Benz", BMW un vēl citu zīmolu auto īpašnieki. Taču Latvijā par šo vienu no lielākajiem mūsdienu krāpšanas gadījumiem nerunā.
Igaunijas jaunuzņēmums "HUGO.legal" sadarbībā ar Klauberg zvērinātu advokātu biroju ir izstrādājis virtuālo asistentu, kas ļauj ikvienam pārbaudīt, vai viņa automašīnai ir uzstādīta nelegālā programmatūra un vai ir iespējams pretendēt uz kompensāciju no ražotāja. Ja kompensācija pienākas, tad kopā ar advokātu biroju ir iespējams sagatavot prasību iesniegšanai Vācijas tiesā.
Kompensācijas lielums ir atkarīgs no automašīnas cenas un nobraukto kilometru skaita. Kompensāciju var pieprasīt gan jaunu, gan lietotu automašīnu īpašnieki.
Piemēram, persona 2015.gadā iegādājās Audi Q7 automašīnu 75 000 eiro vērtībā, un līdz šai dienai automašīna ir nobraukusi 75 000 kilometru. Ievadot šo informāciju "HUGO.legal" izveidotajā virtuālajā asistentā, ir iespējams saņemt informāciju, ka maksimālā atlīdzības summa, ko iespējams piedzīt no ražotāja, ir 52 500 eiro.
Cits piemēram - automašīnas modelis "Volkswagen Passat", kam pirkuma izdarīšanas brīdī vērtība bijusi 30 000 eiro, bet nobraukto kilometru skaits šobrīd ir 60 000 km. Tā īpašnieks saskaņā ar "HUGO.legal" sniegto informāciju var pretendēt uz 22 800 eiro lielu kompensāciju. Abos gadījumos kompensācijas lielums pārsniedz pašreizējo automašīnu tirgus cenu.
"Automašīnas īpašnieks var vērsties tiesā pret automašīnas ražotāju nevis pārdevēju par krāpnieciskas programmatūras izmantošanu. Ja kompensācija tiek piešķirta, tad automašīna būtu jāatdod ražotājam. Taču šajā krāpnieciskajā lietā ir kāds interesants aspekts - mūsu kolēģi no Vācijas norāda, ka bieži ražotājs piedāvā kompromisu, ļaujot turpināt izmantot automašīnu, taču samazinot kompensācijas apjomu. Lietotājam šāds rezultāts bieži vien ir pat izdevīgāks," saka Elvīra Krēķe, juriste un HUGO.legal pārstāve Latvijā.
"Es esmu pārsteigts, kāpēc dažās valstīs par šo krāpšanas gadījumu un arī iespējām atgūt savu naudu ir tik maza interese. Piemēram, Vācijā 231 000 cilvēku apvienojās prasībā pret "Volkswagen", kas beidzās ar vienošanos 750 miljonu eiro vērtībā. Savukārt, auto lietotājiem ASV "Volkswagen" jau ir izmaksājis 15 miljardus dolāru, "Audi" - 6 miljardus dolāru. Un runa nav tikai par kompensācijām. Automašīnas, kam bija uzstādīta krāpnieciskā programmatūra, nodara līdz pat četrām reizēm vairāk kaitējuma apkārtējai videi kā norādīts dokumentos. Testi ir pierādījuši pat 14 kārtīgu atšķirību! Lai palielinātu savus ienākumus, automašīnu ražotāji ir izrādījuši klaju necieņu pret apkārtējo vidi, tāpēc vēl jo vairāk tiem ir jāuzņemas atbildība par nodarīto. Ja automašīnu īpašnieki pievērs acis uz šo krāpniecību, tas var būt kā pamudinājums citiem likumpārkāpumiem un kaitējumam pret vidi," uzsver Klauberg zvērinātu advokātu biroja partneris Teis Klaubergs.
"HUGO.legal" sadarbībā ar Klauberg zvērinātu advokātu biroju izvēlējās Igauniju kā pirmo no Baltijas valstīm, kur piedāvāt automašīnu īpašniekiem piedzīt kompensāciju no autoražotājiem. Tur šobrīd jau veikti vairāk kā 5000 pieprasījumu, izmantojot virtuālo asistentu. Vairāk kā 1500 lietotāju ir saņēmuši atbildi, ka ir iespējams vērsties tiesā ar prasību.
Kopējā summa, ja visi šie lietotāji iesniedz prasību, varētu būt ap 20 miljoniem eiro. 517 auto īpašnieki ir pieteikušies pirmajai juridiskajai konsultācijai. No tiem 42% ir "Volkswagen" zīmola auto īpašnieki, 26% ir "Audi" zīmola auto īpašnieki, vēl 10% ir "Skoda", 8% ir BMW un 4% ir Mercedes-Benz zīmola automašīnas.
Ja "HUGO.legal" radītais robots konstatē, ka automašīnas īpašniekam pienākas kompensācija, tad pirmā juridiskā konsultācija no juridiskajiem ekspertiem viņam pienākas bez maksas. Pirmajā konsultācijā tiek sniegta informācija par izmaksām, tiesas procesa ilgumu un iespējamajiem rīcības variantiem.
"Protams, klients tiek informēts arī par to, ka ir ļoti neliela iespēja tiesā zaudēt. Taču tā patiešām ir ļoti neliela iespēja, ņemot vērā līdzšinējos tiesas procesus visā pasaulē. Parasti pēc prasības sagatavošanas un vēršanās pie auto ražotāja tiek piedāvāts izlīgums, kas paredz kompensāciju un iespēju automašīnu paturēt. Taču šī summa parasti ir mazāka kā to iespējams piedzīt tiesas ceļā, kas aizņem aptuveni 9 - 10 mēnešus laika," komentē E. Krēķe.
Aptuvenās izmaksas, ar ko ir jārēķinās automašīnas īpašniekam, gatavojot prasību tiesai, ir 4000 eiro. Pēc uzvaras tiesā auto ražotājam šīs izmaksas ir jāsedz papildus prasītajai atlīdzībai par automašīnu.