Ar Fliku saistītas firmas pārņem lidostas funkcijas

© f64

Plāns par to, ka lidostas funkcijas daļēji pārņem ar "airBaltic" prezidentu Bertoltu Fliku saistītas firmas, sācis īstenoties, šovakar ziņo telekompānijas "TV3" raidījums "Nekā personīga".

Tikmēr lidostas darbinieku arodbiedrība saņēmusi vēstuli, kurā lidosta paziņo, ka no 1.janvāra likvidēs vairāk nekā 200 darbavietu, tai skaitā 40 vecākos krāvējus, 90 krāvējus un 91 bagāžas komplektētāju. Daļu šo darbinieku pārņems Flika uzņēmums "North Hub Services", bet daļa, iespējams, paliks bez darba.

Tas, ka lidosta "Rīga" grasās atlaist 200 darbiniekus, arodbiedrībai nebija jaunums. Par Flika plāniem pārņemt lidostas funkcijas runāja jau sen. Arodbiedrība pēc būtības pret štata samazināšanu neiebilst, vienīgi pieprasa, lai tiktu ievērota likumā paredzētā procedūra un darbinieki tiktu atlaisti, konsultējoties ar arodbiedrību.

"Vēstulē ir norādīts, ka "airBaltic" reāli nodrošina 70% no darbinieku darba apjoma. Un ir secināms, ka jāveic kolektīvā atlaišana. Reāli iepazīstoties ar dokumentiem, pirmkārt, lidosta "Rīga" nav uzsākusi nekādu konsultēšanos ar darbinieku arodbiedrību, jo tiem darbiniekiem, kurus grib atlaist, ir arī arodbiedrība. Esam jau uzrakstījuši vēstuli, kurā lūdzam, lai šī konsultēšanās notiktu tā, kā to paredz arī likums," akcentē Brīvo arodbiedrību savienības jurists Kaspars Rācenājs.

Lidosta dara visu iespējamo savu darbinieku labā, arī risina sarunas ar savu konkurentu "North Hub Services" par to, lai uzņēmums ņem darbā tos, kurus lidostai nāksies atlaist. "Mēs vedam ļoti nopietnas sarunas ar "North Hub Services", lai tie darbinieki, kurus mēs esam spiesti atlaist, nenokļūtu uz ielas, bet "North Hub Services" tos paņemtu darbā pie sevis. Jo labākus profesionāļus kaut kur ārpusē viņi noteikti nedabūs," raidījumam skaidro lidostas valdes loceklis Jānis Ķuzulis.

Uzņēmumā "North Hub Services" apstiprināja, ka vairums jauno darbinieku nāks no lidostas, bet, vai pieņems visus, to garantēt nevar. Uzņēmums izsludinājis konkursu jaunu darbinieku pieņemšanai, lai atlasītu labākos.

Šis ir tikai pirmais solis "North Hub Services" plānos. Flika uzņēmuma labprāt pārņemtu visu virszemes apkalpošanu no lidostas, kas joprojām apkalpo "Ryanair" un citas aviokompānijas.

Flika un "airBaltic" agresīvā darbība radījusi lidostai lielus zaudējumus, ziņo "Nekā personīga". "Protams, ka lidosta kā komercsabiedrība nav apmierināta par šādu notikumu pavērsienu. Lidostai tas nozīmē biznesa zudumu aptuveni sešu miljonu latu apmērā. Nu tas nozīmē, ka lidostas tradicionāli sniegtais pakalpojums būtiski samazināsies, lidosta būs turpmāk spiesta strādāt niknākas konkurences apstākļos, protams, ka uz mūsu biznesu tas atstāj ietekmi," atzīst Ķuzulis.

Satiksmes ministrija notikušajā vaino lidostu - tā laikus nav piemērojusies konkurences apstākļiem. Flika vainu ministrija nesaskata. Juridiski viņam esot tiesības sniegt paša vadītajai aviokompānijai pakalpojumus.

Ar Fliku "Nekā personīga" sazināties neizdevās. Arī satiksmes ministrs Kaspars Gerhards (VL-TB/LNNK) no atbildes izvairījās. Piektdien bija viņa pēdējā darbadiena un dažas dienas pēc komandējuma uz Meksiku viņš ir devies atvaļinājumā, kur, visticamāk, sagaidīs šīs valdības pilnvaru beigas.

Kā norāda "Nekā personīga", lai arī vārdos Gerhards iestājies par nacionālo interešu ievērošanu, darbi liecina par to, ka viņš bijis labvēlīgs Flikam. Viņa laikā Satiksmes ministrija lidostā ielaidusi "North Hub Services", Gerharda iecelti "airBaltic" padomes locekļi Flika rokās nodeva "airBaltic" zīmolu.

Tagad atklājies, ka tieši Gerhards nav izmantojis iespēju palielināt valsts teikšanu "airBaltic", kad valdība pirms pusgada lēma par līdzekļu ieguldīšanu aviokompānijā. Pirms vēlēšanām Ministru prezidents Valdis Dombrovskis ("Vienotība") apsūdzēja savu politisko konkurentu Aināru Šleseru (PLL) par to, ka viņš kā satiksmes ministrs noslēdzis valstij nelabvēlīgu līgumu ar Fliku. "Nekā personīga" uzzināja, ka Gerhards to atcēlis, bet reizē ar valdības lēmumu par pamatkapitāla palielināšanu parakstījis jaunu akcionāra līgumu, kurā iekļauti tādi paši valstij nelabvēlīgie nosacījumi.

Tieši Gerharda laikā "airBaltic" lidostai nemaksāja nomas maksu. Kad tās parāds sasniedza divus miljonus latu, lidosta iesniedza prasību tiesā. "Nekā personīga" kļuvis zināms, ka lidostas valde izteikusi piedāvājumu Flikam šo parādu samaksāt gada laikā. Ja Fliks nepiekritīs, "airBaltic" netiks ļauts celt jauno termināli, kas Flikam radīšot zaudējumus.

"Nekā personīga" arī kļuvusi zināma Satiksmes ministrijas atbilde Flikam uz viņa vasaras beigās izteikto piedāvājumu nopirkt visu "airBaltic". Ministrija skaidro, ka valsts daļas nav privatizējamas, jo valdība 2008.gadā jau atteikusi vienam pretendentam. Valdības tā laika rīkojumā teikts, ka "airBaltic" jāsaglabā nacionālās aviokompānijas statuss, tādēļ tā privatizācija nenotiks.

Vienlaikus Satiksmes ministrija jautājusi Flikam, par kādu summu viņš būtu gatavs pārdot savas daļas. Uz to atbilde līdz šim saņemta neesot.

Latvijā

Novembris ir laiks, kad tumšie vakari un drūmās dienas jau atkal kļuvušas par ikdienas realitāti. Šajā periodā dabiskās saules gaismas trūkums un pelēcīgā atmosfēra var ietekmēt ne tikai emocionālo labsajūtu un kopējo garastāvokli, bet arī fizisko pašsajūtu. Lai veiksmīgāk tiktu galā ar tumšā perioda sagādātajiem izaicinājumiem, apdrošināšanas sabiedrība "Gjensidige" ir apkopojusi vairākus ieteikumus, ko papildina psihoterapeita Reiņa Lazdas rekomendācijas, kā saglabāt emocionālo līdzsvaru.