Latvijai 23 elektrovilcienu iegādei no Eiropas Savienības (ES) fondiem pieejami 114,2 miljoni eiro, informēja Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (CFLA).
CFLA ir nosūtījusi uzaicinājumu AS "Pasažieru vilciens" sagatavot projekta iesniegumu ES fondu finansējuma saņemšanai.
Elektrovilcienu iegādei paredzēts ES fondu līdzfinansējums ir 114,211 miljonu eiro apmērā. ES fondu finansējums elektrovilcienu iegādei paredzēts divu fondu ietvaros - 100 993 236 eiro no Kohēzijas fonda un 13 217 837 no Eiropas Reģionālās attīstības fonda. Vienlaikus valsts budžeta finansējums ir 46 998 227 eiro.
Plānots, ka ar ES fondu līdzfinansējumu pasažieru pārvadājumiem iegādāsies 23 jaunus elektrovilcienus, aizstājot novecojušos vilcienus, kas iegādāti laika posmā no 1961.gada līdz 1989.gadam. Jaunos elektrovilcienus plānots ekspluatēt līnijās Rīga-Jelgava, Rīga-Tukums un Rīga-Skulte.
Projekta iesnieguma sagatavošanai atvēlēts mēnesis - "Pasažieru vilcienam" tas jāiesniedz CFLA līdz šā gada 26.februārim.
Ņemot vērā, ka finansējums projektam pārsniedz 50 miljonus eiro, projekta iecere tiks izskatīta arī Eiropas Komisijā (EK) - lai apstiprinātu projektu un slēgtu līgumu par tā īstenošanu, nepieciešams pozitīvs EK atzinums.
"Pasažieru vilciena" pārstāve Agnese Līcīte aģentūrai LETA skaidroja, ka no ES struktūrfondiem un Kohēzijas fonda tika atvēlēts konkrēts līdzekļu apjoms, kuru novirzīt elektrovilcienu iegādei. Lai mazinātu risku neiekļauties ES fondu apguves termiņā, kas paredzēts līdz 2023.gada 31.decembrim, šim ES fondu projektam tika nolemts virzīt pirmos 23 no 32 jaunajiem elektrovilcieniem.
"ES fondu apguves termiņš savukārt nozīmē ne tikai vilcienu saražošanu, kas līdz 2023.gada 31.decembrim plānota visiem 32 jaunajiem elektrovilcieniem, bet arī ES fondu apguves formalitātes un dokumentu nokārtošanu," piebilda Līcīte.
Jau ziņots, ka "Pasažieru vilciens" 2019.gada jūlijā parakstīja līgumu ar "Škoda Vagonka" par 32 jaunu elektrovilcienu iegādi. Līguma summa ir 241,889 miljoni eiro, taču kopējās jauno elektrovilcienu projekta, kas ietver arī vilcienu remonta centra izbūvi, izmaksas plānotas 257,889 miljoni eiro. Līgums paredz, ka pirmie 23 vilcieni sāks kursēt 2022.gadā, bet visus vilcienus paredzēts piegādāt līdz 2023.gadam.
"Pasažieru vilciens" ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no "Latvijas dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš "Pasažieru vilciens" 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.