Covid-19 krīzē mazumtirgotāju darbībā konstatē netaisnīgu sankciju piemērošanu

© f64.lv, Oksana Džadana

Covid-19 ārkārtējās situācijas laikā mazumtirdzniecības nozares būtiska problēma ir mazumtirgotāju darbībā, kas saistīta ar netaisnīgu un nepamatotu sankciju piemērošanu un preču atpakaļ atdošanu, tirgus uzraudzībā konstatējusi Konkurences padome (KP).

KP norādīja, ka, pamatojoties uz Negodprātīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumu, šāda mazumtirgotāju darbība ir uzskatāma par negodprātīgu un aizliegtu.

Tirgus uzraudzības mērķis bija identificēt iespējamās mazumtirgotāju un piegādātāju savstarpējās sadarbības problēmas Covid-19 "pirmā viļņa" jeb ārkārtējās situācijas laikā no 2020.gada 12.marta līdz 9.jūnijam, padziļināti vērtējot mazumtirgotāju piemērotās sankcijas un preču atpakaļ atdošanas gadījumus.

Tirgus uzraudzībā KP konstatējusi, ka mazumtirgotāju un piegādātāju sadarbības līgumos iekļauti atšķirīgi sankciju piemērošanas noteikumi akcijas un ārpus akcijas precēm, kā arī līgumi paredz konkrētu piemērojamo līgumsodu naudas izteiksmē, nevis procentuālu līgumsodu, kas izrietētu no piegādes neizpildes apmēra.

"Tikmēr likums paredz vienotas prasības sankciju piemērošanā gan akcijas precēm, gan precēm bez akcijas, tāpat atbilstīgi likumam sankciju apmērs par saistību nepienācīgu izpildi vai neizpildi īstā laikā nedrīkst būt lielāks par 10% no pamatparāda vai saistību apmēra," skaidroja konkurences uzraugs.

KP atgādināja, ka piemērotajām sankcijām ir jābūt taisnīgām un samērīgām pret konkrētā darījuma pārkāpumu un paredzamajiem zaudējumiem.

Analizējot sadarbības līgumos iekļauto informāciju, KP secinājusi, ka mazumtirgotāji ir piemērojuši sankcijas atkārtoti par pasūtīto, bet nepiegādāto preču daudzumu. Iestādē uzsvēra, ka šāda mazumtirgotāju prakse, kad tiek piemērots atkārtots līgumsods par nepiegādātām precēm, nevar tikt uzskatīta par taisnīgu un pamatotu, jo īpaši Covid-19 ārkārtējās situācijas izraisītu loģistikas traucējumu rezultātā, kad ierobežojumi transporta pārvadājumu pakalpojumos ietekmē arī preču pieejamību tirgū.

Uzraudzībā atklātas arī neatbilstības daudzpusējos līgumos, kas noslēgti starp piegādātāju, mazumtirgotāju un izplatīšanas pakalpojumu sniedzēju, kā arī līgumos, kas noslēgti starp piegādātāju un izplatīšanas pakalpojumu sniedzēju.

"Mazumtirgotāji, kas izmanto citu komersantu pakalpojumus, ir tieši atbildīgi par nolīgto darbinieku un uzņēmumu veiktajām darbībām. Tādējādi mazumtirgotāju uzdevums ir ne tikai savā darbībā ievērot normatīvus, bet arī nodrošināt kontroles mehānismu un labu pārvaldību uzņēmumā, pārliecinoties, ka to piesaistītie pakalpojumu sniedzēji ievēro likumā noteikto," pauda konkurences uzraugi.

Attiecībā uz preču atpakaļ atdošanu KP tirgus uzraudzībā secinājusi, ka ne visi mazumtirgotāji nodrošina, lai nekvalitatīvo preču atpakaļ atdošana piegādātājiem tiktu apliecināta ar abu pušu parakstiem. KP aicinājusi mazumtirgotājus nodrošināt preču, kas atzītas par nekvalitatīvām, izsekojamību caurspīdīgā procedūrā, tādējādi izvairoties no likuma prasību neievērošanas riska.

Arī turpmāk KP uzraudzīs mazumtirgotāju īstenotās darbības attiecībā uz piegādātājiem, lai tās būtu saskaņā ar likumā noteikto, aicinot mazumtirgotājus godprātīgi ievērot likuma noteikumus.

Svarīgākais