Trešdiena, 24.aprīlis

redeem Nameda, Ritvaldis, Visvaldis

arrow_right_alt Latvijā

Saņemtas ziņas par aprūpes centru izvairīšanos veikt klientu Covid-19 testēšanu

© Imago images/Scanpix/LETA

Labklājības ministrija saņēmusi informāciju no Veselības inspekcijas (VI) par sociālo aprūpes centru atteikumiem veikt klientu Covid-19 testēšanu, informēja labklājības ministres padomnieks komunikācijas jautājumos Jānis Zariņš.

Šajā sakarā Ramona Petraviča (KPV LV) nosūtījusi vēstuli sociālās aprūpes iestādēm, nosodot izvairīšanos no klientu Covid-19 testēšanas. Petraviča uzsver, ka šādos gadījumos par sekām, kas var rasties, nepakļaujoties atbildīgo iestāžu likumīgajām prasībām, personīgi atbildīgs ir iestādes vadītājs.

"Aicinu izturēties ar atbildību pret cilvēku dzīvībām. Ir nepieļaujama situācija, ka aprūpes iestādes izvairās no klientu testēšanas un neielaiž testētājus," pauž ministre, atkārtoti aicinot uz sadarbību nodrošināt visu institūciju klientu un darbinieku testēšanu visās institūcijās.

"Vienlaikus testēšanas nodrošinātājiem būtu savlaicīgi un atbilstoši jāreaģē uz iestādes aicinājumu veikt testēšanu," piebilda Petraviča.

Vēstulē ministre atkārtoti vērš uzmanību uz institūcijās veicamajiem pasākumiem, lai mazinātu Covid-19 infekcijas riskus.

Lai novērstu turpmāku masveida inficēšanos, ministre atgādina, ka sadarbībā ar Veselības ministriju, VI un Slimību profilakses un kontroles centru ir izstrādāti ieteikumi un vadlīnijas Covid-19 izplatības ierobežošanai. Vēstulē uzsvērts, ka ļoti būtiska ir agrīna saslimšanas gadījumu identificēšana, kā arī ātra testēšanas sākšana un kontaktpersonu apzināšana. Līdz ar to katrā institūcijā jābūt ieviestai sistēmai, lai uzraudzītu institūciju darbinieku un iemītnieku veselības stāvokli.

Vēstulē par epidemioloģiskās drošības nodrošināšanu ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās atgādināti obligāti veicamie pasākumi, tostarp klientu un darbinieku veselības stāvokļa monitorēšana, tajā skaitā nepieļaujot darbinieku ar infekcijas slimības pazīmēm atrašanos darba vietā.

Tāpat kā viens no veicamajiem pasākumiem būtu neatliekama klientu ar infekcijas slimības pazīmēm un kontaktpersonu izolēšana, kā arī nodalīta aprūpe. Vienlaikus tiek rekomendēts turpināt institūciju klientu un darbinieku rutīnas skrīningu - vienu reizi nedēļā darbiniekiem un iespēju robežās arī klientiem, bet ne retāk kā vienu reizi mēnesī.

Vadlīnijās tiek minēts, ka skrinīnga testēšanu jāveic obligātā kārtā, nevis pēc vēlmes, kā arī jānodrošina institūciju medicīnas māsu un ārsta palīgu apmācību nazofaringiālās iztriepes paņemšanā klientiem.

Vienlaikus vadlīnijās tiek ieteikts strādāt proaktīvi tajās institūcijās, kurās Covid-19 vēl nav izplatījies, nodrošinot personāla kontroli un epidemioloģiski drošu klientu aprūpi, piemēram. Tāpat institūcijas tiek aicinātas izstrādāt ieteikumus, lai nodrošinātu kontroli pār Covid-19 saslimušajiem un kontaktpersonām.

Citu starpā vadlīnijās tiek aicināts nodrošināt institūcijās ierīces klientu veselības stāvokļa monitorēšanai, tajā skaitā pulsa oksimetrus, pēc kuru rādījumiem identificēt gadījumus, kad ir jāizsauc Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests.

Labklājības ministre atgādina, ka nolūkā palielināt darbinieku motivāciju iesaistīties ar Covid-19 inficētu personu aprūpē, Labklājības ministrija ir izstrādājusi vadlīnijas piemaksām personālam, kas strādā paaugstināta riska apstākļos. Tādējādi 50% piemaksas tiek nodrošinātas valsts, pašvaldību vai līgumorganizāciju sociālajiem darbiniekiem, kuri iesaistīti inficēto personu un viņu kontaktpersonu aprūpē, no 2020.gada 1.decembra līdz 2021.gada 30.jūnijam kompensēs valsts.

Vienlaikus labklājības ministre vērš uzmanību, ka pēdējā laikā ministrijā tiek saņemtas sūdzības no institūciju klientu tuviniekiem, kurās tiek norādīts uz nepietiekamu komunikāciju no institūciju darbinieku puses un klientu aprūpes pasliktināšanos. Petraviča uzsver, ka neskatoties uz epidemioloģisko situāciju un darbinieku trūkumu institūcijās, sociālo pakalpojumu kvalitātes pazemināšanās nav pieļaujama un ārkārtas situācijās ministrija veiks sociālo pakalpojumu kvalitātes kontroles, turklāt par neatbilstošu kvalitāti pakalpojumu sniedzējam var tikt piemērots naudassods.

Ministre atkārtoti uzsver, ka par epidemioloģiskās drošības pasākumu precīzu ievērošanu un to ievērošanas kontroli atbild katras institūcijas vadītājs personīgi. Ministre aicina visus darbiniekus tiešo darba pienākumu izpildē ievērot noteiktās epidemioloģiskās drošības prasības, lai pēc iespējas ātrāk varētu apturēt Covid-19 infekciju un atgriezties iepriekšējā dzīves ritmā.

Vēstule adresēta valsts sociālās aprūpes centram (VSAC) "Kurzeme", VSAC "Latgale", VSAC "Rīga", VSAC "Zemgale", biedrības Latvijas Sarkanais Krusts Sociālās aprūpes centram "Stūrīši"", pašvaldības SIA "Veselības un sociālās aprūpes centrs - Sloka", SIA "Atsaucība", SIA "Veselības centrs Ilūkste", sociālo pakalpojumu centram "Pīlādzis", Daugavpils psihoneiroloģiskajai slimnīcai, slimnīcai "Ģintermuiža", Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centram, kā arī Latvijas pašvaldību savienībai.