2021.gadā Latvijā pakāpeniski plānots izveidot jaunu iestādi - Pedagoģiski psiholoģiskā atbalsta dienestu, pavēstīja Valsts izglītības satura centrā (VISC).
Centrā informēja, ka Izglītības attīstības pamatnostādnes 2021.-2027.gadam paredz šī dienesta izveidi, un to plānots darīt sadarbībā ar Pārresoru koordinācijas centru.
Pamatnostādnēs teikts, ka dienests nepieciešams bērnu attīstības, uzvedības un citu traucējumu veidošanās risku mazināšanai, nodrošinot pedagoģiski medicīnisko komisiju tīkla pārskatīšanu un pilnveidi, kā arī konsultatīvu atbalstu izglītības iestādēm.
Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam teikts, ka šobrīd Latvijā darbojas 56 pašvaldību pedagoģiski medicīniskās komisijas un Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija, kuras veic izglītojamo spēju, attīstības līmeņa un veselības stāvokļa izvērtēšanu, lai sniegtu atzinumu par atbilstošāko izglītības programmu. Šo komisiju kapacitāte ir nepietiekama, veidojas ilgstošas gaidītāju rindas, izglītojamie ar speciālām vajadzībām savlaicīgi nesaņem nepieciešamo atbalstu mācību satura apguvē.
Valstī darbojas arī darbojas iekļaujošās izglītības atbalsta centri, kuru darbību finansē pašvaldības, bet to darba koordinācija valsts līmenī ir nepietiekama, uzsvērts pamatnostādnēs.
Plānots, ka Pedagoģiski psiholoģiskā atbalsta dienests ar filiālēm reģionos koordinēs atbalsta sistēmu izglītojamajiem ar speciālām vajadzībām, tajā skaitā, agrīnas speciālo vajadzību diagnostikas norisi pašvaldībās. Dienests veiks izglītojamo spēju, attīstības līmeņa un veselības stāvokļa izvērtēšanu, lai sniegtu atzinumu par atbilstošāko izglītības programmu vai atbalsta pasākumiem mācību procesā un pārbaudes darbos.
Paredzēts, ka dienests arī sniegs konsultācijas iekļaujošās izglītības jautājumos pedagogiem, vecākiem, speciālistiem, interesentiem. Visi minētie pasākumi notiks izglītojamo mācību vai dzīves vietas tuvumā.
Iecerēts, ka pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju funkcijas pakāpeniski tiks ietvertas Pedagoģiski psiholoģiskā atbalsta dienesta struktūrā, lai nodrošinātu skolēniem ar speciālām vajadzībām agrīnu un kvalificētu palīdzību.
Vienlaikus 2021.gadā VISC paredz, ka tiks pabeigts darbs pie Ministru kabineta noteikumiem "Izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšanas metodika pirmsskolas izglītības iestādēs", un beidzot būs izveidota vienota sistēma speciālo vajadzību izvērtēšanā izglītojamiem, kuri uzsāk mācības obligātajā pirmsskolas izglītības programmā.
Tāpat VISC sola organizēt seminārus par aktuāliem speciālās un iekļaujošās izglītības jautājumiem. Plānots, ka tajos interesenti iepazīsies ar citu izglītības iestāžu pieredzi atbalsta sniegšanā skolēniem ar speciālām vajadzībām.