Problēmas ar ierobežojumu ievērošanu reģionālajiem pārvadātājiem novērotas reti

© f64.lv, Dmitrijs Suļžics

Stājoties spēkā jaunajiem noteikumiem, kas paredz, ka pasažieru skaits sabiedriskajā transportā nedrīkst pārsniegt 50% no tā ietilpības, problēmas reģionālajiem pārvadātājiem pirmajās dienās novērotas retos gadījumos, pauda Autotransporta direkcijas sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone.

Viņa norādīja, ka problemātiskas situācijas veidojušās vienīgi savienojumā ar Rīgu un Ķekavu, Jelgavu un Bausku, kur sabiedriskais transports kursē regulāri un pasažieriem bija iespēja braukt nākamajā reisā, kā arī savienojumā starp Liepāju un apdzīvotām vietām tās tuvumā.

Ar situāciju, ka pasažierus nevarēja uzņemt transportlīdzeklī, saskārās "Jelgavas autobusu parks" maršrutā Rīga-Jelgava. Pārvadātājs daļā reisu mikroautobusu vietā ir norīkojis lielas ietilpības autobusus, tomēr konkrētais reiss, kad visus pasažierus, kuri velējās braukt, transportlīdzeklī neuzņēma, tika izpildīts ar mikroautobusu. Būtiski, ka sabiedriskais transports, tai skaitā vilciens, starp Rīgu un Jelgavu kursē bieži, tāpēc šādās situācijās pasažieriem ir alternatīvas, kā tikt līdz galamērķim.

Arī "Rīgas taksometru parks" otrdien saskārās ar šādu gadījumu Ķekavas virzienā. Pieturā Vadoņi palika viens pasažieris, bet Autotransporta direkcija uzsvēra, ka šai pieturai garām regulāri kursē ne tikai Ķekavas maršruta mikroautobusi, bet arī citu maršrutu autobusi, kas ir lielas ietilpības.

Tāpat pirmdien, 7.decembrī, "Nordeka" nevarēja uzņemt visu pasažierus maršruta Rīga-Bauska autobusā, bet arī šajā maršrutā sabiedriskais transports kursē bieži. Savukārt "Liepājas autobusu parks" visus pasažierus nevarēja uzņemt atsevišķos maršrutos, kas savieno Liepāju ar citām apdzīvotām vietām tās tuvumā, piemēram, maršrutā Liepāja-Otaņķi un Liepāja-Nīca, bet arī tajos sabiedriskais transports kursē salīdzinoši regulāri.

Pārvadātāji "Cata", "Ventspils reiss, "Norma-A", "Aips", "Aiva auto", "Balvu autotransports", "Madonas ceļu būves SIA" un "Ceļavējš ATP" informēja Autotransporta direkciju, ka sarežģījumu, izpildot prasības, gandrīz vai vispār nav bijis, atsauksmes no pasažieriem bija pozitīvas, un neviens pasažieris pieturā netika atstāts.

Papildus tam vairāki pārvadātāji ziņoja, ka tie rūpīgi seko līdzi pasažieru plūsmai, īpaši piepildītos maršrutos norīkojot pēc iespējas lielākas ietilpības autobusus. Ar sarežģījumiem, izpildot valdības rīkojumu, nav saskāries arī "Pasažieru vilciens". Uzņēmumā informēja, ka ne 7., ne 8.decembrī neviens pasažieris uz perona nav palicis, jo pasažieru skaits nevienā vilcienā nesasniedz 50% no sastāva ietilpības.

Autotransporta direkcijā vēstīja, ka reģionālo maršrutu autobusos decembra pirmajā nedēļā (darba dienās) pasažieru skaits, salīdzinot ar septembra sākumu, krities par aptuveni 36 000 jeb 43%. Pasažieru skaita samazināšanās tendence aizvien turpinās, tāpēc vairumā reisu netiek piepildīta pat puse no viena autobusa ietilpības un pasažieriem ir iespēja ieņemt vietu tālāk vienam no otra.

Saskaņā ar pārvadātāju sniegto informāciju Autotransporta direkcijai, praktiski visos reģionālo maršrutu autobusos sēdvietas, kuras nedrīkst ieņemt, ir marķētas, bet vēl daļā autobusu tās ir norobežotas ar drošības lentām. Pasažieri drīkst ieņemt sēdvietas pamīšus, lai ievērotu pēc iespējas lielāku distanci viens no otra. Lielā daļā autobusu ir arī izvietoti informatīvi materiāli par sēdvietu izvietojumu. Tāpat lielākajā daļā transportlīdzekļu autobusa vadītājs no pārejā salona ir nodalīts ar aizsargstiklu, bet tur, kur fiziskās barjeras nav, pasažieri nedrīkst ieņemt sēdvietas nākamajā rindā aiz transportlīdzekļa vadītāja.

Autotransporta direkcija aicinājusi pārvadātājus sekot līdzi pasažieru plūsmai un gadījumos, kad pasažieru ir vairāk, norīkot lielākas ietilpības autobusu vai nodrošināt papildu reisu. Tāpat, ja tas iespējams, iedzīvotāji aicināti nebraukt maksimumstundās, kad sabiedriskais transports ir visvairāk pieprasīts, bet tā vietā braukt, piemēram, dienas vidū. Tāpat pasažieri tiek aicināti vienmēr paņemt biļeti par braucienu, jo statistiku par katra reisa pieprasījumu veido izsniegto biļešu skaits. Tas pašlaik ir īpaši aktuāli, jo, balstoties uz izsniegto biļešu skaitu, tiek lemts par reisu saglabāšanu un autobusu ietilpību, ar ko apkalpot katru konkrēto reisu.

Jau vēstīts, ka no pirmdienas, 7.decembra, līdz ārkārtējās situācijas beigām, proti, 11.janvārim, pasažieru skaits sabiedriskajā transportā nedrīkst pārsniegt 50% no tā ietilpības. Prasības ievērošanai, pārvadātājiem jāorganizē pasažieru iekāpšanu un izkāpšanu tā, lai to nodrošinātu, bet, ja transportlīdzeklī tā specifikas dēļ nav iespējams kontrolēt pasažieru iekāpšanu un izkāpšanu, tajā ir jābūt marķētām sēdvietām.

Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.

Latvijā

Nodokļu reformas un grūtās budžeta situācijas dēļ no nākamā gada netiks ieviestas izmaiņas pašvaldību finanšu izlīdzināšanā, intervijā aģentūrai LETA atzina viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministre Inga Bērziņa (JV).

Svarīgākais