Valsts kontroles ieteikumu ieviešanai apturēta vērienīgā valsts austrumu robežas joslas izbūve

© Dmitrijs Suļžics/F64

Valsts kontroles ieteikumu ieviešanai jau kādu laiku apturēta vērienīgā valsts austrumu robežas joslas izbūve un patlaban nav zināms, kad darbi atsāksies, apliecināja Iekšlietu ministrijas (IeM) valsts sekretārs Dimitrijs Trofimovs.

Valsts kontrole (VK) šī gada sākumā paziņoja, ka, ierīkojot Latvijas un Krievijas robežas joslu, vismaz 7,4 miljoni eiro valsts budžeta līdzekļu un mantas izlietoti prettiesiski. VK, piemēram, konstatējusi, ka nelikumīgi izcirsti un pazuduši koki, kā arī bijusi novēlota un apšaubāma nocirsto kokmateriālu uzskaite. Tāpat nepamatoti palielinātas robežas joslas platības. VK arī secinājusi, ka iepirkums bijis viena dalībnieka interesēs.

Trofimovs skaidroja, ka drīz vien pēc VK atzinuma apturēta robežas joslas iekārtošana uz Latvijas-Krievijas robežas. Tāpat apturēta robežas joslas iekārtošana uz Latvijas-Baltkrievijas robežas.

Viņš skaidroja, ka robežas joslas iekārtošana apturēta, lai ieviestu VK revīzijā paustos secinājumus un ieteikumus. Šim mērķim IeM izveidota valsts robežas izbūves uzraudzības komiteja.

Līdz darbu apturēšanai, kopumā uz Latvijas-Krievijas robežas palika neiekārtoti aptuveni 50 kilometri robežas joslas. Pēdējie darbi vēl tika veikti šī gada jūlijā, bet tas bija saistīts ar konstatēto neatbilstību novēršanu, norādīja Trofimovs.

Attiecībā uz Latvijas-Baltkrievijas robežu plaši iekārtošanas darbi nenotiek, taču patlaban būvnieks sadarbībā ar Valsts robežsardzi kārto tiltu nodošanu ekspluatācijā, norādīja Trofimovs.

Valsts robežsardzē aģentūrai LETA skaidroja, ka 2015.gadā tika noslēgta vispārīgā vienošanās par robežas joslas infrastruktūras izbūvi uz Latvijas-Krievijas robežas kopumā 283 kilometru garumā.

Būvprojekts ietvēra koka konstrukcijas laipas, patruļtakas ierīkošanu, caurteku izveidošanu, stiepļu žogu izbūvi un pēdu kontroles joslas izveidošanu. Piemēram, žogs patlaban ierīkots 95,2 kilometru garumā.

Būvniecības kopējās izmaksas paredzētas 21 168 410 eiro apmērā. Sākotnēji robežas joslas infrastruktūras izbūvi bija plānots pabeigt šogad. Veicot analīzi par robežas joslas pārkāpumu samazināšanos posmos, secināts, ka nepieciešams papildu izbūvēt žogu vēl 100 kilometru garumā. Pēc agrāk veiktajiem aprēķiniem, tam papildu nepieciešams finansējums 5,6 miljonu eiro apmērā.

Attiecībā uz Latvijas-Baltkrievijas robežu, 2018.gadā, pamatojoties uz iepirkuma konkursa rezultātiem, noslēgta vispārīgā vienošanās par valsts robežas joslas ierīkošanu.

Arī uz šīs robežas paredzēts izveidot pēdu kontroles zonu, patruļas takas un žogu, izņemot gar Daugavas upi un ezeriem. Lai uzlabotu vides apstākļus, projekts paredz arī robežgrāvju un atsevišķu upju posmu tīrīšanu.

Būvdarbus bija paredzēts veikt četru gadu termiņā, un to izmaksas bija noteiktas 27 649 435 eiro apmērā. Kopumā bija paredzēts izbūvēt 173 kilometrus valsts robežas joslas, tai skaitā 135 kilometrus žoga.

Jau ziņots, ka saistībā ar valsts austrumu robežas izbūvi un aprīkošanu Iekšējās drošības birojā tika sākti vairāki kriminālprocesi. Vienā no kriminālprocesiem tika aizturēts bijušie un esošie Valsts robežsardzes priekšnieki.

Latvijā

Latvija tāpat kā Lietuva un Igaunija, nākamā gada 8. februārī atslēgsies no Krievijas un Baltkrievijas energosistēmas (BREL), lai pievienotos kontinentālās Eiropas sistēmai. Tā kā tīkla balansēšanas jaudu izmaksas Latvijā ir plānots uzlikt uz galalietotāju pleciem, elektrības tirgotāji brīdina par gaidāmu elektrības rēķinu pieaugumu. Savukārt Klimata un enerģētikas ministrija Neatkarīgo mierināja, ka nekādas būtiskas izmaiņas elektrības rēķinos nebūšot.

Svarīgākais