Autotirdzniecībā sācies uzrāviens

© nra.lv

Šā gada astoņos mēnešos Latvijā reģistrētas 3078 jaunas automašīnas – par pieciem procentiem vairāk nekā pērn šajā pašā laikā.

Biežāk nekā iepriekš jaunas automašīnas tiek iegādātas līzingā. Kaut arī pieaugums ir neliels un jauni spēkrati joprojām tiek pirkti krietni mazāk

nekā treknajos gados, auto tirgotāji uzskata, ka jauno automašīnu tirgus aktivizējas.

"Lai gan augustā Latvijā ir reģistrēts mazāk jaunu vieglo automašīnu nekā jūlijā, beidzot varam runāt par tirgus pieaugumu astoņu mēnešu griezumā, pirmo reizi kopš 2007. gada," uzsver Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas (LPAA) prezidents Andris Kulbergs.

Visiecienītākās Latvijā bijušas Volkswagen (VW), Toyota, Renault, Peugeot un Škoda automašīnas. Augustā pirktākais modelis bija VW Golf – nopirktas 187 jaunas automašīnas. SEB bankas sociālekonomikas eksperts Edmunds Rudzītis atzīst, ka iedzīvotājos parādījusies interese par ilglietošanas preču, piemēram, automašīnu, iegādi.

Lielas cerības jaunu automobiļu dīleri liek uz finansētāju pieaugošo aktivitāti. "Augustā jau 51% jauno auto tika iegādāti līzingā. Tas ir par 8% vairāk nekā jūlijā. Tas ir nopietns, stabils kāpums salīdzinājumā ar gada sākumu un 2009. gadā pieredzēto zemo finansēšanas līmeni," sacīja A. Kulbergs. Pēc LPAA rīcībā esošajiem datiem, automobiļu līzinga pakalpojumus atsākušas sniegt kompānijas, kas bija pārtraukušas to darīt. "Krīzes laikā tie faktiski bija divi spēlētāji, Unicredit un Nordea. Tagad mūsu biedri slēdz līgumus arī ar SEB Līzingu, Pohjola Līzingu un pat jauno Citadeles banku," sacīja A. Kulbergs.

SEB Līzinga valdes loceklis Raivis Ruskulis Neatkarīgajai skaidroja, ka, līdz ar ekonomikas krituma tempa samazināšanos, ir vērojama aktivitātes atsākšanās arī līzinga tirgū. "Iedzīvotāji ir apzinājušies savas finanšu iespējas, un šajā gadā liels īpatsvars ir tieši mazlietotu un lietotu automašīnu finansēšanā," sacīja R. Ruskulis.

Šo faktu apliecinot arī SEB bankas pētījums, kur 52% aptaujāto norādījuši, ka iegādātos auto vecumā no trim līdz desmit gadiem. Vecāku par desmit gadiem izvēlētos tikai 4% iedzīvotāju, savukārt 9% respondentu priekšroku dotu jaunai automašīnai. Pēc SEB Līzinga rezultātiem par šā gada astoņiem mēnešiem, auto līzingā dominē mazās (kompaktklases) un vidējās klases auto, attiecīgi – 45% uzņēmumiem un privātpersonām – 55%.

Augustā galvenais jauno automašīnu tirdzniecības finansētājs bijusi Nordea Finance Latvia (43% tirgus), SEB Līzings (19%), Unicredit (18%) un Swedbank Līzings (7%). "2006. un 2007. gadā, kad auto nozarē tika piedzīvots straujākais kāpums, 88% visu automašīnu tika iegādātas, izmantojot finanšu pakalpojumus (līzings, kredīts vai citu veidu finansējums). Rietumeiropā šis īpatsvars ir 50–55% no visa pārdoto automobiļu skaita."

Pēc LPAA datiem, aptuveni trešā daļā jeb 32% no kopējā jauno automobiļu skaita ir bijuši uzņēmumu autoparku darījumi, savukārt salīdzinoši liels apjoms – 39% – automašīnu tūlīt pēc reģistrēšanas pametušas Latviju.

LPAA norāda, ka tikai 29% jaunu automobiļu augustā realizēti fiziskām personām (jūlijā – 25%). "Tas ir zems rādītājs, starp pircējiem dominē uzņēmumi, kas jūt ekonomikas stabilizāciju un ir gatavi ieguldīt attīstībā. Tikai 41% privātpersonu automobiļa iegādei izmantojuši līzingu," sacīja A. Kulbergs. Saskaņā ar reģistrācijas datiem sevišķi veiksmīgs aizvadītais mēnesis bijis Peugeot, kas piegādājis automašīnas gan SIA Lattelecom, gan a/s Rīgas siltums, gan a/s Hanzas maiznīca. Savu autoparku ar VW un Renault markas automašīnām papildinājusi a/s Latvijas gāze.

Svarīgākais