Fotoradari ķers arī braucējus bez OCTA polises

Jau oktobra beigās uz autoceļiem izvietotie fotoradari sāks fiksēt tos spēkratus, kuriem nebūs izieta tehniskā apskate un nebūs obligātās apdrošināšanas.

Analizējot ar fotoradariem fiksētos atļautā ātruma pārkāpumus, secināts, ka vidēji četri no 100 pārkāpējiem ceļu satiksmē piedalījušies arī bez obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas (OCTA) un vidēji trīs no 100 automašīnām ir bez tehniskās apskates.

Speciāla fotoradaru programmatūra OCTA un tehniskās apskates esamību transportlīdzekļiem pārbaudīs Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) un Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datubāzēs. Ja tiks konstatēts pārkāpums, transportlīdzekļu īpašniekiem informācija par sodu tiks nosūtīta pa pastu, piemērojot minimālo naudas sodu: par braukšanu bez OCTA – 60 latu, bet par braukšanu bez tehniskās apskates – 40 latu. Ja fotoradars vienam transportlīdzeklim fiksē vairākus pārkāpumus, sods tiek piemērots tikai par lielāko pārkāpumu.

"OCTA sistēma Latvijā tika ieviesta, lai pasargātu sabiedrību no zaudējumiem, kas rodas ceļu satiksmes negadījumos. Piedalīšanās satiksmē bez OCTA ir pietiekami nopietns administratīvais pārkāpums. Arī līdz šim esam aktīvi sodījuši vadītājus par OCTA neesamību. Šobrīd līdz ar tehnoloģiju attīstību šādi pārkāpēji tiks sodīti, pat neapstādinot transportlīdzekli. Mūsu pieredze liecina, ka administratīvo resursu ziņā visefektīvāk nodrošināt Ceļu satiksmes noteikumu ievērošanas kontroli var ar tehnisko līdzekļu, piemēram, fotoradaru, izmantošanu, kas administratīvo izmaksu ziņā ir pat izdevīgāk," stāsta Valsts policijas Prevencijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš.

Šā gada astoņos mēnešos Ceļu policija administratīvi sodījusi 8006 transportlīdzekļu vadītājus par piedalīšanos ceļu satiksmē bez OCTA.

Savukārt CSDD vadītājs Andris Lukstiņš uzsver, ka ar šo projektu pilnveidos fotoradaru izmantošanas iespējas. "Viss tiks veikts automātiski, tiks izskausts cilvēciskais faktors, subjektivitāte lēmuma pieņemšanā, palielināsies operativitāte. Ja automobilim nav veikta tehniskā apskate, tas var radīt bīstamas situācijas gan tā vadītājam, gan citiem satiksmes dalībniekiem. Nākotnē, pieaugot fotoradaru daudzumam, varētu palielināt arī to pārkāpumu skaitu, kas tiek fiksēti ar fotoradariem, piemēram, krustojumu šķērsošana pie aizliedzošā signāla," nākotnes prognozes izsaka A. Lukstiņš.

LTAB aprēķini liecina, ka ceļu satiksmē piedalās apmēram trīs procenti neapdrošinātu transportlīdzekļu.

Latvijā

Jebkura Krievijas agresija pret NATO dalībvalsti tai izmaksās ļoti dārgi, Latvijas Ārpolitikas institūta (LĀI) rīkotajā diskusijā "Veidojot aizsardzības un drošības nākotni" uzsvēra Ārlietu ministrijas valsts sekretārs Andžejs Viļumsons.