Lai gan ārkārtas situācija pavasarī piespieda uzņēmumus mainīt strādāšanas kārtību, šobrīd tikai 35% biznesu Latvijā ir pilnībā gatavi attālinātam darbam un vēl 33,5% nāktos veikt dažus uzlabojumus, ziņo Jumis Pro mārketinga vadītāja Jekaterina Černobrovaja.
Lai gan ārkārtas situācija pavasarī piespieda uzņēmumus mainīt strādāšanas kārtību, šobrīd tikai 35% biznesu Latvijā ir pilnībā gatavi attālinātam darbam un vēl 33,5% nāktos veikt dažus uzlabojumus. Visgatavākie pilnvērtīgi turpināt darbu, neiegriežoties birojā, ir informācijas un komunikācijas tehnoloģiju, transporta, loģistikas un pakalpojumu, kā arī finanšu pakalpojumu nozarē strādājošie, liecina Tildes Jumis veiktā pētījuma "Vadītāja digitālais portrets" rezultāti.
Kopumā uzņēmumu gatavība nestandarta darba apstākļiem šā gada laikā ir ievērojami augusi. Patlaban tikai aptuveni 4% biznesu atzīst, ka pavisam nav gatavi "palikt mājās" un vēl 27% to liedz darba specifika. Tās lielākoties ir nozares, kurās strādā pie specializētām iekārtām, būvniecības objektos vai sniedz pakalpojumus klientiem klātienē.
Attālinātam darbam vislabāk sagatavojušies digitalizācijas "karognesēji" - informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozare. Tajā, iespēju strādāt ārpus biroja, darbinieki bauda jau gadiem. Aptaujas dati rāda, ka 58,2% IKT nozarē nodarbināto uzņēmumu ir gatavi strādāt no mājām kaut šodien.
Otra progresīvākā nozare ar 56% darbam gatavo dalībnieku ir transporta, loģistikas un pakalpojumu sfēra, apsteidzot bankas un citu finanšu pakalpojumu sniedzējus. Puse no šajā nozare aptaujātajiem apgalvo, ka varētu pilnvērtīgi strādāt, neejot uz biroju. Mazliet atpaliek mediju, PR, reklāmas un poligrāfijas sfēra ar 45% un enerģētikas, naftas produktu un degvielas nozare ar 44%.
"Tomēr ne visās tautsaimniecības jomās var simtprocentīgi pārslēgties uz digitālo vidi, aizcirst aiz muguras biroja durvis un turpināt gūt peļņu. Darba specifikas dēļ tās var digitalizēt tikai daļu ikdienas pienākumu. To apliecina arī aptaujas rezultāti, parādot, ka attālinātam darbam visvairāk nav gatava ir auto tirdzniecības un servisa joma. Tajā tikai 9% šobrīd spētu apkalpot klientus bez fiziskas klātbūtnes. Saraksta lejasgalā ir arī citas nozares, kur no darbinieku fiziska darba tikpat kā nav iespējams izvairīties. Tās ir rūpniecība, pārtikas un dzērienu ražošana, medicīna, farmācija un veselības aprūpe, kā arī lauksaimniecība", komentē pētījumu veikušā uzņēmuma Jumis Pro vadītājs Viesturs Slaidiņš.
Šogad daudz cietušajā tūrisma, viesmīlības un izklaides nozarē attālināti spētu strādāt vien 27% respondentu, un tie lielākoties ir interneta pakalpojumu sniedzēji un ēdienu piegāžu organizētāji.
Pētījums "Vadītāja digitālais portrets" tapis ar Latvijā populārākās grāmatvedības un uzņēmuma vadības sistēmas Tildes Jumis atbalstu, veicot zināšanu un uzņēmuma aprīkojuma testu 914 respondentiem.