Bez spēcīgas aviācijas nozares Latvijas ekonomika cietīs neatgriezeniskus bojājumus, sacīja Latvijas Aviācijas asociācijas valdes loceklis Artūrs Kokars.
Viņš pauda, ka pašreiz svarīgāk nekā jebkad agrāk ir apzināt nozares, kuras palīdzēs Latvijas ekonomikai pārdzīvot šo krīzi un pēc tās atveseļoties. Viena no tām ir aviācija, kas ne tikai sniedz iespēju Latvijas iedzīvotājiem brīvi pārvietoties un veidot starptautiskās biznesa saites, bet tiešā veidā ietekmē valsts ekonomiku un cilvēku labklājību.
Pērn aviācijas nozare Latvijā radīja 3,5% pievienoto vērtību iekšzemes kopproduktam (IKP), kā arī nodrošināja ap 30 000 labi apmaksātas darbavietas, pauda Kokars, piebilstot, ka nozares pievienotā vērtība ir nozīmīga sabiedrībai un ietekmē daudzus mūsu dzīves aspektus.
Viņš skaidroja, ka ekonomikā, kuru stimulē spēcīgs aviācijas sektors ar daudziem savienojumiem un lidojumu galamērķiem, tiek piesaistītas tiešas investīcijas un radītas jaunas darbavietas, kas rada ilgtermiņa pozitīvo ietekmi uz IKP. Ņemot vērā, ka Latvija joprojām ir spēcīgs Baltijas tranzītmezgls ar savu nacionālo lidsabiedrību un konkurētspējīgu lidostu, ir svarīgi apzināties aviācijas nozari kā ilgtermiņa ieguldītāju valsts ekonomikā, pauda Kokars.
"Aviācijas nozares primārais uzdevums ir sniegt pievienoto vērtību, nodrošinot cilvēku mobilitāti, kas likumsakarīgi ietekmē arī ekonomiku un sabiedrības labklājību gan bāzes, gan galamērķa valstīs. Piemēram, iepriekšējos gados vairāk nekā 50% no visiem valstī ieceļojošajiem vairāku dienu tūristiem Latvijā ieradās, izmantojot tieši gaisa transporta pakalpojumus," norādīja Kokars, paužot, ka tā rezultātā, pateicoties plašajam galamērķu klāstam Rīgas lidostā, tika nodrošināta ekonomiskā izaugsme un radītas jaunas darbavietas viesnīcu, atpūtas, sabiedriskā transporta, ēdināšanas un citos pakalpojumu sektoros valstī.
Viņš arī norādīja, ka atbilstoši starptautiskās Gaisa transporta asociācijas (IATA) ziņojumam, 2018.gadā aviācija Latvijā atbalstīja 28 000 darbavietu. Tai skaitā, 7000 cilvēku nodarbinot lidsabiedrībās, lidostās, aviācijas apgādes uzņēmumos un tiešo pakalpojumu sektorā, kas darbojas lidostās (lidmašīnu remonts, izglītības pakalpojumi, restorāni, mazumtirdzniecība u.c.). Turklāt, pērkot preces un pakalpojumus no vietējiem piegādātājiem, nozare atbalstīja vēl 6000 darbavietu. Papildus tam tiek lēsts, ka nozare sniedza atbalstu vēl 2000 darbavietām ar algām, kas tiek maksātas darbiniekiem, un daļa vai visa tiek iztērēta patēriņa precēm un pakalpojumiem Latvijā. "Tāpat svarīgi pieminēt, ka ar lidmašīnu Latvijā ielidojošie ārvalstu tūristi, tērējot naudu šeit, atbalsta vēl papildu 12 000 darbavietu," uzsvēra Kokars.
Kā skaidroja Kokars, IATA ziņojumā ir uzsvērts, ja Latvijas aviācijas tirgus būtu saglabājis līdzīgu izaugsmes tempu kā 2018.gadā, tad tā izaugsme nākamo 20 gadu laikā būtu 58%. Tātad, ja līdz 2037.gadam cilvēki veiktu 1,7 miljonus papildu ceļojumus, tā rezultātā ietekme uz IKP pieaugtu par aptuveni 1,1 miljardu eiro.
"Lai arī šobrīd krīzes ietekmē šī situācija mainās, mēs varam atjaunot izaugsmi, kas Latvijā bija pirms Covid-19 krīzes. Tādēļ, ir nepieciešams saglabāt aviācijas nozari un rast drošu veidu pasažieriem atgriezties starptautiskajā aviosatiksmē," pauda Kokars.
Viņš uzsvēra, ka gaisa satiksme veicina ekonomikas izaugsmi, nodrošinot preču, investīciju, cilvēku un ideju apmaiņu attīstītā globālā sabiedrībā. Šī apstākļa dēļ, aviācijas nozare Latvijā ir tā, kas tiešā veidā spēs pēc krīzes nodrošināt augstu pievienoto vērtību Latvijas ekonomikai un ļaus ātrāk atjaunoties arī virknei citu nozaru.
"Bez spēcīgas aviācijas nozares Latvijas ekonomika cietīs neatgriezeniskus bojājumus, savukārt cilvēki zaudēs ērtu un ātru savienojamību ar pasauli, bet biznesi - dzīvotspēju, pieeju eksporta tirgum un iespēju attīstīties," pauda Kokars.