Latvijā 72% autovadītāju izjūt emocionālu pieķeršanos savai automašīnai, pavēstīja risku apdrošināšanas kompānijā "Balta", atsaucoties uz kompānijas veiktās aptaujas datiem.
Aptaujas dati liecina, ka savs auto ir 70% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju, un kopumā 64% norādījuši, ka ar to jūtas apmierināti - tas atbilst īpašnieka šī brīža finansiālajai situācijai un dzīvesstilam, bet 10% gadījumu - arī sapņu auto statusam. Biežāk apmierināti ar savu spēkratu ir vīrieši (62%) nekā sievietes (47%) un autovadītāji 40-49 gadu vecumā (63%).
No aptaujātajiem 57% savu automašīnu raksturojuši kā "nobriedušu, pašpārliecinātu vīrieti", 21% savā automašīnā saskata skaistu, karstasinīgu sievieti, 13% - jaunu, biklu meiteni, bet 9% - jaunu un strauju puiku. Savu automašīnu kā nobriedušu vīrieti daudz biežāk saredz vīrieši nekā sievietes.
Aptaujas dati liecina, ka 31% autovadītāju regulāri sarunājas ar savu automašīnu, tostarp biežāk sievietes, jo uzskata, ka ar auto ir jāsarunājas, lai tas labāk brauktu. Vēl 30% uzrunā auto tikai tad, ja tas niķojas vai, tieši pretēji, patīkami pārsteidz. Savukārt 38% atzinuši, ka ar savu automašīnu nesarunājas - tā norādījuši gandrīz puse vīriešu un trešā daļa sieviešu.
Toties vairāk nekā puse auto īpašnieku sauc savas mašīnas vārdos, tostarp 28% kā vārdu izmanto auto modeļa nosaukumu, bet ceturtā daļa respondentu savu spēkratu nosaukuši vārdā, kas raksturo tā īpašības, vizuālo izskatu, atbilst auto temperamentam vai ir atvasināts no modeļa nosaukuma. Autovadītāji savas automašīnas dēvē tādos vārdos kā Lepo, Bitīte, Gulbītis, Melnītis, Buktiņš, Megana, Marlēna, Alfijs, Ēvalds, Mo u.c.
Pēc aptaujas datiem, galvenais emocionālās pieķeršanās iemesls ir sajūta, ko auto sniedz braucot - tā atzinuši 36% aptaujāto. Sevišķi svarīgi tas ir jauniešiem 18-29 gadu vecumā - šajā vecuma grupā tā atbildējuši 46% šoferu. Otrs populārākais iemesls - auto savam īpašniekam pieder daudzus gadus (27%). Tāpat cilvēki kā emocionālas pieķeršanās iemeslus minējuši atmiņas, kas saistās ar automašīnā piedzīvoto, faktu, ka auto atspoguļo paša īpašnieka personību un stilu, apliecina autovadītāja statusu. Vienlaikus 28% atzinuši, ka emocionālu pieķeršanos savam auto neizjūt.
Aptaujā arī katra trešā sieviete un katrs piektais vīrietis norādījuši, ka viņiem nav savas automašīnas.
Aptauja veikta sadarbībā ar "Norstat" 2020.gada oktobrī, aptaujājot 1002 Latvijas iedzīvotājus 18-74 gadu vecumā.