Jau trešo reizi uzsākta pārbaude par iespējamiem aģitācijas pārkāpumiem "RīgaTv 24" raidījumā

© Dmitrijs Suļžics/F64 Photo Agency

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) sākusi jau trešo pārbaudes lietu par iespējamu slēptas priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanu TV programmas "RīgaTv 24" raidījumā "Nacionālais interešu klubs", pastāstīja NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.

Āboliņš skaidroja, ka iespējama slēpta priekšvēlēšanu aģitācija konstatēta, izvietojot raidījumā vizuālus elementus ar konkrēta politiskā spēka logo, iesaistot aģitatorus un neatļauti popularizējot partiju "Gods kalpot Rīgai".

NEPLP par iespējamu aģitācijas pārkāpumu šajā raidījumā līdz šim jau bija sākusi vēl divas pārbaudes lietas, gan izvietojot raidījumā vizuālus elementus ar konkrētu politisko spēku logo, iesaistot aģitatorus, gan redakcionāli nenodrošinot dažādu politisko spēku atspoguļojuma līdzsvaru, neatļauti popularizējot divu politisko spēku, partijas "Gods kalpot Rīgai" un vēlēšanu apvienības Attīstībai/Par!, "Progresīvie" deputātu amata kandidātus, nodrošinot šiem politiskajiem spēkiem proporcionāli daudz lielāku pārstāvniecību konkrētajā raidījumā. Līdz ar to patlaban NEPLP vērtē trīs iespējamu pārkāpumu epizodes šajā raidījumā.

Padome bija sākusi vērtēt iespējamu aģitācijas pārkāpumu arī citā šīs TV programmas raidījumā - Zaļo un zemnieku savienības Rīgas domes ārkārtas vēlēšanu sarakstā iekļautā Pētera Apiņa iepriekš vadītajā raidījumā "Dr.Apinis".

NEPLP tāpat sākusi pārbaudi par vairākām iespējama pārkāpuma epizodēm SIA "Baltkom radio" programmās.

NEPLP atgādina, ka priekšvēlēšanu aģitācijas uzdevums ir nodrošināt iespēju sabiedrībai saņemt vispusīgu informāciju par deputātu kandidātiem, deputātu kandidātu sarakstiem, politiskajām partijām, politisko partiju apvienībām un vēlētāju apvienībām pirms vēlēšanām. Slēpta priekšvēlēšanu aģitācija ir aizliegta.

Āboliņš akcentēja, ka šāda veida pārkāpumi var ietekmēt Rīgas domes vēlēšanu rezultātus, kas ir nepieļaujami demokrātiskā sabiedrībā. NEPLP uzdevums ir uzraudzīt likuma ievērošanu un ātri reaģēt uz pārkāpumiem.

NEPLP aicina medijus ievērot Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu un Padomes izstrādātās "Vadlīnijas elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma piemērošanai, veidojot ziņu, informatīvi dokumentālos un diskusiju raidījumus, it īpaši priekšvēlēšanu laikā". Deputātu kandidātu aicināšanai uz raidījumu ir jābūt pamatotai un jāatturas šīs personas izmantot kā viedokļu līderus, ekspertus vai notikumu galvenos komentētājus palielinot konkrēto kandidātu publicitāti.

NEPLP informē, ka savas kompetences ietvaros turpinās uzraudzīt elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības atbilstību likumā noteiktajam, kā arī uzsver, ka par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas vai uzskaites kārtības neievērošanu tiem paredzēta atbildība Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 35.panta otrajā daļā. Par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas vai uzskaites kārtības neievērošanu elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības jomā piemēro naudas sodu fiziskajai personai no 10 līdz 100 naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai - no 100 līdz 1420 naudas soda vienībām. Vienas naudas soda vienības vērtība pašlaik Latvijā ir noteikta 5 eiro.

Latvijā

Šogad Latvijas iedzīvotāji Ziemassvētku vecītim visbiežāk vēlētos lūgt veselību, mieru un finansiālo stabilitāti, liecina modes un izklaides centra “Rīga Plaza” veiktā aptauja. Lielākā daļa (83%) svētku laiku plāno pavadīt kopā ar ģimeni, savukārt svētkiem gatavoties sāk vien pāris nedēļas iepriekš.

Svarīgākais