Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Latvijā

Šogad sāktas vairāk administratīvās lietas par dronu pilotēšanu nekā pērn visa gada laikā

Ilustratīvs attēls © Aivars Ķesteris/F64

Civilās aviācijas aģentūra (CAA) šogad līdz augusta vidum par neatbilstošu bezpilota gaisa kuģu jeb dronu pilotēšanu sākusi 27 administratīvā pārkāpuma lietas, kas ir vairāk nekā pērn visa gada laikā, norādīja CAA pārstāvis Aivis Vincevs.

Pērn 13.augustā tika pieņemti Ministru kabineta (MK) noteikumi par kārtību, kādā veicami bezpilota gaisa kuģu un cita veida lidaparātu lidojumi, kas regulē bezpilota gaisa kuģu lietošanu. Iepriekšējie Ministru kabineta noteikumi zaudēja savu spēku. CAA no MK noteikumu spēkā stāšanās brīža līdz 2019.gada 31.decembrim izsniedza 11 ilgtermiņa un 128 īstermiņa atļaujas paaugstināta riska lidojumiem.

Savukārt šogad no 1.janvāra līdz 12 augustam CAA ir izsniegusi 36 ilgtermiņa un 119 īstermiņa atļaujas paaugstināta riska lidojumiem ar droniem. CAA gan neapkopo statistiku par zonām, kuru īpašnieki vai pārvaldnieki ir citas personas, piemēram, Militārā policija.

Pērn no 13.augustā apstiprināto MK noteikumu spēkā stāšanās brīža līdz gada beigām tika sāktas deviņas administratīvā pārkāpuma lietas, bet visa gada laikā kopā bija uzsāktas 25 administratīvā pārkāpuma lietas. Salīdzinoši šogad no janvāra līdz 12.augustam ir uzsāktas 27 administratīvā pārkāpuma lietas.

Vincevs norādīja, ka liela daļa no šogad uzsāktajām lietām tika uzsāktas pēc valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas un siltā laika iestāšanās, kad iedzīvotāji brīvo laiku izmantoja lidojumiem ar droniem. Pārkāpumi visbiežāk saistīti ar ielidošanu neatļautās, lielākoties, militārajās zonās. Administratīvo pārkāpuma lietu skaita pieaugums tiek skaidrots arī ar iedzīvotāju pieaugošo interesi par lidojumiem ar bezpilota gaisa kuģiem.

CAA pastāvīgi saņem iedzīvotāju jautājumus par bezpilota gaisa kuģu lietošanas noteikumiem, interesējoties, cik tuvu vai tālu ar tiem drīkst lidot no citām personām un cik tuvu vai tālu no nekustamajiem īpašumiem. Lielākā daļa ir tieši jautājumi par normatīvo regulējumu, jo iedzīvotāji, kuri neveic lidojumus ar droniem, nav iepazinušies ar MK noteikumiem.

Vincevs skaidroja, ka CAA izsniegtajās atļaujās ir iekļauta prasība ziņot par nopietniem incidentiem - jāziņo gadījumā, ja bezpilota gaisa kuģa lidojuma laikā tiek pazaudēta kontrole pār tā vadību un tas izlido ārpus tiešās redzamības, uzņem augstumu vai rada citus sadursmes riskus gaisa telpas lietotājiem. Šobrīd nopietnākais negadījums ir 2020.gada 2.maijā uzņēmumam SIA "UAVFactory" pazudušais bezpilota gaisa kuģis, kas tika atrasts divas nedēļas pēc pazušanas.

Vienlaikus ik gadu CAA saņem ziņojumus no vispārējās un komercaviācijas pārstāvjiem par to, ka lidojuma laikā tuvumā ir manīts kāds bezpilota gaisa kuģis. Pērn tādi bija trīs gadījumi, bet 2018.gadā - pieci gadījumi.

Vincevs pauda, ka visbiežāk lidojumu noteikumus pārkāpj personas, kuras nav saņēmušas visas nepieciešamās atļaujas - gan no CAA, gan citām instancēm, ja lidojumi tiek veikti aizliegtajās vai ierobežotajās zonās. Konstatējot pārkāpumu, drons uz administratīvās lietas izskatīšanas laiku var tikt izņemts, pieņemot lēmumu administratīvās lietas ietvaros bezpilota gaisa kuģis tiek atgriezts tā īpašniekam.

CAA uzskata, ka kopumā dronu situācija lietošanas noteikumu ievērošanā un izpratne par drošu dronu lietošanu uzlabojas, ko apliecina arī tālvadības pilotu vēlme nokārtot pārbaudījumus.

Pērn teorētisko dronu lietošanas pārbaudījumu nokārtojušas 145 personas, bet praktisko - 92 personas. Savukārt šogad līdz 12. augustam teorētisko pārbaudījumu nokārtojusi 321 persona un praktisko - 74 personas.

Vincevs norādīja, ka situācijas uzlabošanās ir īpaši skaidrojama ar MK noteikumiem, kas tika apstiprināti pērn 13.augustā. Tas sniedz iespēju tālvadības pilotiem pierādīt savas teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes dronu pilotēšanā un, iesniedzot nepieciešamo dokumentāciju, saņemt ilgtermiņa atļaujas paaugstināta riska lidojumiem. Iepriekšējie noteikumi paredzēja, ka šāda atļauja bija jāsaņem katram lidojumam.

Vienlaikus no šī gada informācija par ierobežojumiem gaisa telpā pieejama īpašā mājas lapā "airspace.lv", kur pirms lidojuma tālvadības piloti var pārliecināties par ierobežojumiem lidojumiem ar droniem. Vienlaikus jebkurš interesents var iepazīties ar visiem pamatnoteikumiem CAA informatīvajā mājas lapā "uas.caa.lv", kur var pārbaudīt arī savas zināšanas, aizpildot testu. Turklāt no šī gada aprīļa Tālvadības pilotu teorētisko zināšanu pārbaudi attālināti iespējams nokārtot CAA bezpilota gaisa kuģu informatīvajā mājas lapā "uas.caa.lv".