Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Latvijā

Piemēro 5000 eiro soda naudu "Ondo" par neatbilstošas kreditēšanas reklāmas izplatīšanu

© Vladislavs Proškins/F64

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) piemērojis SIA "Ondo" soda naudu 5000 eiro apmērā par neatbilstošas kreditēšanas reklāmas izplatīšanu, nosakot arī tiesisko pienākumu - aizliegt Reklāmas likuma prasībām neatbilstošu patērētāju kreditēšanas reklāmu izplatīšanu, informēja PTAC Patērētāju atbalsta, sabiedrības informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Sanita Gertmane.

Viņa norādīja, ka laika posmā no 2019.gada decembra līdz 2020.gada aprīlim televīzijā un vietnēs "inbox.lv", "facebook.com", "youtube.com", kā arī meklētājprogrammā "Google" PTAC fiksēja 13 "Ondo" izplatītas patērētāju kreditēšanas pakalpojumu reklāmas, kurās, izmantojot animāciju, kompānija savu zīmolvārdu reklamēja, piedāvājot patērētājiem palīdzību. Piemēram, saplīsušas sadzīves tehnikas, mājokļa remonta, avārijā cietušas automašīnas remonta, datora un telefona bojājumu gadījumā, kas, ņemot vērā "Ondo" vienīgo saimnieciskās darbības veidu - licencēts patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzējs, ir iespējama tikai un vienīgi aizdevuma veidā.

Ņemot vērā Patērētāju tiesību aizsardzības likumā 8.3 pantā noteiktos ierobežojumus, PTAC 31.jūlijā pieņēma lēmumu par Reklāmas likuma pārkāpumu, atzīstot kompānijas izplatītās patērētāju kreditēšanas pakalpojumu reklāmas - to kopējo saturu, noformējumu, pasniegšanas veidu un sniegto informāciju - kā ierobežojumiem neatbilstošas.

Vienlaikus šīs reklāmas ir pretrunā ar ierobežojumu mērķi - samazināt šo reklāmu auditoriju un līdz ar to bezatbildīgas aizņemšanās iespējas, secinājis PTAC.

Ņemot vērā gan reklāmu izplatīšanas apjomu, gan vides, kur tās tika izplatītas, gan to iespējamo negatīvo ietekmi uz sabiedrību un godīgu konkurenci, kā arī, lai motivētu "Ondo" turpmāk šādu pārkāpumu nepieļaut, PTAC nolemj piemērot kompānijai soda naudu 5000 eiro apmērā un nosaka tiesisko pienākumu - aizliegt Reklāmas likuma prasībām neatbilstošu patērētāju kreditēšanas reklāmu izplatīšanu.

Vērtējot lietas materiālus, tika ņemts vērā tas, ka noteiktie ierobežojumi kreditēšanas reklāmām (PTAL 8.3 pants) stājās spēkā 2019.gada 1.jūlijā, kā arī PTAC izstrādāja un savā mājaslapā publicēja visiem pieejamu skaidrojumu par šiem ierobežojumiem. Tāpat arī laika posmā līdz 2019.gada novembra nogalei ar mērķi informēt nozares pārstāvjus par atbilstošu patērētāju kreditēšanas reklāmu izstrādi un izplatīšanu PTAC organizēja vairākus informatīvus seminārus, tādējādi nodrošinot visu iesaistīto pušu informētību par jaunajām prasībām.

Kā liecina PTAC nolēmums, ar soda naudas palīdzību kompānija tiks motivēta turpmākajā komercdarbībā nepieļaut atkārtotu reklāmas pārkāpuma izdarīšanu. Reklāmas likums nosaka, ka uzraudzības iestāde par normatīvo aktu prasībām neatbilstošas reklāmas sniegšanu vai izplatīšanu ir tiesīga uzlikt soda naudu līdz 14 000 eiro. PTAC ieskatā, "Ondo" pieļautais pārkāpums ir vērtējams kā smags, līdz ar to kopējais soda naudas apmērs 5000 eiro ir uzskatāma par samērīgu soda naudu, ņemot vērā izdarīto pārkāpumu.

Pēc Reklāmas likuma, uzraudzības iestāde, pieņemot lēmumu par soda naudas uzlikšanu un tā apmēru, izvērtē, vai pastāv attiecīgi nosacījumi, kā arī ņem vērā pieļautā pārkāpuma raksturu un ilgumu, pārkāpuma radīto ietekmi, apstākļus, kādos izdarīts pārkāpums, pārkāpēja lomu pārkāpumā un pārkāpuma apjomu. Tāpat vērtēts, vai lēmuma adresāts līdz lēmuma pieņemšanas dienai ir atlīdzinājis vai uzsācis atlīdzināt nodarītos zaudējumus, pārkāpums pārtraukts pēc reklāmas devēja vai reklāmas izplatītāja iniciatīvas, kā arī lēmuma adresāts pārkāpumu reklāmas jomā izdarījis atkārtoti divu gadu laikā. PTAC vērtē arī, vai kompānija nav izpildījusi darbības, ko nosaka rakstveida apņemšanās un kavē lietas attīstību vai slēpj izdarīto pārkāpumu.

LETA jau ziņoja, ka nebanku kreditētājs "4finance", kas strādā ar zīmoliem "Vivus.lv", "Ondo.lv" un "SMScredit.lv", reģistrēts 2008.gadā, un tā pamatkapitāls ir 3,166 miljoni eiro, liecina "Firmas.lv" informācija. Kompānijas patiesais labuma guvējs uz īpašumtiesību pamata ir Edgars Dupats, bet uz darījuma attiecību pamata - Krievijas pilsone Vera Boiko.