Valsts policija, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) un CSDD vienojušies par vēl ciešāku sadarbību, lai izskaustu neapdrošinātu un bez derīgas tehniskās apskates transportlīdzekļu piedalīšanos ceļu satiksmē.
Šobrīd jau noslēgts līgums par fotoradaru programmatūras pilnveidošanu, kas ļaus fotoradariem uz ceļiem fiksēt šos ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējus jau oktobra beigās.
Analizējot ar fotoradariem fiksētos atļautā ātruma pārkāpumus, secināts, ka vidēji četri no 100 pārkāpējiem ceļu satiksmē piedalījušies arī bez OCTA un vidēji trīs no 100 bez tehniskās apskates.
Speciāla fotoradaru programmatūra OCTA un tehniskās apskates esamību transportlīdzekļiem pārbaudīs LTAB un CSDD datubāzēs. Ja tiks konstatēts pārkāpums, transportlīdzekļu īpašniekiem sods par pārkāpumu tiks nosūtīts pa pastu, piemērojot minimālo naudas sodu - par braukšanu bez OCTA - 60 lati, bet par braukšanu bez tehniskās apskates - 40 lati. Ja fotoradars vienam transportlīdzeklim fiksē vairākus pārkāpumus, sods tiek piemērots tikai par lielāko pārkāpumu.
Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: "Saskaņā ar LTAB aprēķiniem, šobrīd ceļu satiksmē piedalās apmēram 3% neapdrošinātu transportlīdzekļu. Saskaņā ar speciālistu novērojumiem, starp autovadītājiem ar agresīvu braukšanas stilu un ieradumu transportlīdzekli vadīt alkohola reibumā biežāk ir tādi, kas brauc arī bez OCTA. To pamato jau fiksētie rādītāji par pārkāpējiem, kuri pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu. Šie autovadītāji, neskatoties uz sabiedrības izglītošanu, joprojām neapzinās patiesos riskus, kuriem sevi pakļauj - zaudējumi būs jāatlīdzina cietušajiem no saviem līdzekļiem."
Jāmin, ka par neapdrošināta transportlīdzekļa izraisītu ceļu satiksmes negadījumu cietušajiem zaudējumu atlīdzības tiek segtas no OCTA garantijas fonda, kurā iemaksas tiek veiktas no apzinīgo transportlīdzekļu īpašnieku iegādātajām OCTA polisēm, bet pēc tam regresa kārtībā atgūtas no vainīgā transportlīdzekļa vadītāja vai īpašnieka.
Pārkāpumu fiksēšana ar fotoradariem prasa mazākus administratīvos resursus
Šī gada astoņos mēnešos Satiksmes uzraudzības birojs (ceļu policija) administratīvi sodījusi 8006 transportlīdzekļu vadītājus par piedalīšanos ceļu satiksmē bez OCTA.
Edmunds Zivtiņš, VP Galvenās kārtības policijas pārvaldes Prevencijas pārvaldes priekšnieks: "OCTA sistēma Latvijā tika ieviesta, lai pasargātu sabiedrību no zaudējumiem, kas rodas ceļu satiksmes negadījumu rezultātā. Piedalīšanās satiksmē bez OCTA ir pietiekami nopietns administratīvais pārkāpums. Arī līdz šim esam aktīvi sodījuši vadītājus par OCTA neesamību, veicot transportlīdzekļu apturēšanu. Šobrīd līdz ar tehnoloģiju attīstību šādi pārkāpēji tiks sodīti pat neapstādinot transportlīdzekli. Mūsu pieredze rāda, ka administratīvo resursu ziņā visefektīvāk nodrošināt ceļu satiksmes noteikumu ievērošanas kontroli var ar tehnisko līdzekļu, piemēram, fotoradaru izmantošanu, kas administratīvo izmaksu ziņā ir pat izdevīgāk."
Satiksmes uzraudzības biroja rīcībā šobrīd ir četri pārvietojamie fotoradari, kas veic atļautā braukšanas ātruma kontroli, neapturot transportlīdzekli. Lai būtu iespējams konstatēt pārkāpējus, un piemērot tiem sodus, tiks veikti papildus uzlabojumi esošo fotoradaru programmnodrošinājumā. Tos plānots veikt no Ceļu satiksmes drošības profilakses konta līdzekļiem, kurā iemaksas veido 2% no iegādātajām OCTA polisēm. Līdzekļi kontā tiek pārskaitīti ar mērķi realizēt ceļu satiksmes drošības programmas un veikt pasākumus ceļu satiksmes negadījumu novēršanai Latvijā. Par līdzekļu piešķiršanu konkrētajiem projektiem un budžeta izlietojumu lemj Ceļu satiksmes drošības padome.
Nākotnē plānots paplašināt ar fotoradariem fiksējamos pārkāpumus
Andris Lukstiņš, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" direktors: "Ar šo projektu tiks pilnveidota tehnisko līdzekļu izmantošanas iespēja, atbilstoši jaunākajiem tehnoloģijas sasniegumiem. 21.gadsimtā pārkāpumi tiks fiksēti ar 21.gadsimta metodēm. Viss tiks veikts automātiski, tiks izslēgts cilvēciskais faktors, subjektivitāte lēmuma pieņemšanā, palielināsies operativitāte. Ja automobilim nav veikta tehniskā apskate, tas var radīt bīstamas situācijas gan sev, gan citiem satiksmes dalībniekiem. Nākotnē, palielinoties fotoradaru skaitam, varētu palielināt arī to pārkāpumu skaitu, kas tiek fiksēts ar fotoradariem, piemēram, krustojumu šķērsošana pie aizliedzošā signāla u.c."