Saņemot izsaukumu uz ģimenes konfliktu, likumsargiem būs jāaizpilda specifisku veidlapu un to vienas darba dienas laikā jānodod sociālajam dienestam, lai tas varētu lemt par nepieciešamo sociālo atbalstu ģimenei, otrdien lēma valdība.
Pēc vairāku mēnešu saskaņošanas ar citām iestādēm un ministrijām, pēc iekšlietu ministra Sanda Ģirģena (KPV LV) iniciatīvas Ministru kabinets atbalstīja grozījumus noteikumos par "Kārtību, kurā novērš vardarbības draudus un nodrošina pa-gaidu aizsardzību pret vardarbību".
Grozījumus sagatavoja Valsts policija. Grozījumos paredzēta norma par anketēšanu - specifisku veidlapu, ko policijas darbinieks izsaukuma brīdī aizpilda par konfliktu ģimenē ar pienākumu to vienas darba dienas laikā elektroniski nosūtīt attiecīgās pašvaldības sociālajam dienestam.
Pēc informācijas saņemšanas sociālais dienests pēc iespējas ātrāk izvērtēs personas vajadzības pēc sociālajiem pakalpojumiem un sociālās palīdzības un informēs personu vai tās likumisko pārstāvi par tiesībām un iespējām saņemt sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību.
"Vardarbīga izturēšanās ģimenē jārisina problēmas saknē, sociālajiem dienestiem strādājot ar iesaistītajām personām. Policija nevar veikt sociālo dienestu funkcijas, un dienestu automātiska iesaiste ļaus samazināt atkārtotu policijas izsaukumu skaitu uz vienām un tām pašām mājsaimniecībām, kurās redzamas ilgstošas problēmas. Valsts policija jau kopš 2017.gada veiksmīgi sadarbojusies ar sociālajiem dienestiem, taču ir nepieciešams standartizēts dažādu institūciju sadarbības modelis vardarbības novēršanai, tādēļ ceru uz valdības partneru atbalstu šiem grozījumiem," norāda Ģirģens.
Anketēšanas prakse veicina konsekventu organizāciju darbam ar vardarbības gadījumiem, piedāvājot cietušajam nepieciešamo palīdzību un atbalstu, policijas darbiniekiem noņemot "psihologa funkciju" un spiedienu tūlītēji risināt konfliktu pēc būtības, uzsver ministrijā.
Savukārt sociālais dienests savlaicīgi saņem informāciju par vardarbības gadījumiem arī par tiem cilvēkiem, kas iepriekš nav bijuši sociālā dienesta redzeslokā, un var piedāvāt atbalsta pakalpojumus. Policijas darbinieka aizpildītā anketa, kura tiek nosūtīta sociālajam dienestam, satur to minimālo informācijas apjomu, ko sociālajam darbiniekam būtu nepieciešams zināt, lai piedāvātu aizsargājamai personai tieši viņas vajadzībām atbilstošus pakalpojumus, norāda Iekšlietu ministrija.
Iepriekš Labklājības ministrijas, centra "Marta" un Valsts policijas 2017.gada projektā anketēšana ir notikusi brīvprātīgi, taču anketēšanas iekļaušana Ministru kabineta noteikumos šo prasību padarīs par saistošu ikvienā izsaukuma gadījumā.
Paredzēts, ka minētā anketa kalpos par universālu veidlapu vairāku institūciju informēšanai.