Sākusies parakstu vākšana pret četru joslu ātrgaitas šoseju plānu

© Mārtiņš Zilgalvis/F64

Portālā manabalss.lv publicēta iniciatīva "Par klimatneitrālu un zaļu satiksmi 2040.gadā bez dārgām 4 joslu ātrgaitas šosejām". Tā ir atbilde pagājušomēnes prezentētajam Latvijas valsts ceļu attīstības plānam 2020. - 2040.gadam, kas paredzētu lielus ieguldījumus četru joslu ātrgaitas šoseju izveidē no Rīgas uz visiem galvenajiem attīstības centriem. Iniciatīvu iesniegusi jaunatnes organizācija "Protests".

"Ātrgaitas ceļu izbūve vien izmaksātu vidēji 300 miljonus eiro gadā. Tas nozīmētu dubultot valsts autoceļiem atvēlēto gada budžetu," skaidroja kampaņas organizators Niks Derums. "Tikmēr citās satiksmes jomās akūti trūkst naudas."

Latvijas Valsts ceļu sagatavotais attīstības plāns vēl jāskata valdībā. Paredzams, ka tā apstiprināšana nebūs viennozīmīga projekta lielo izmaksu dēļ. To pagājušomēnes Autoceļu padomes sēdē atzina arī Satiksmes ministrs Tālis Linkaits, sacīdams, ka par Finanšu ministrijas pārziņā esošo budžeta sadali "paklusēs".

"No satiksmes politikas viedokļa tik plaša ātrgaitas šoseju tīkla izbūve ir nepamatota. Gandrīz nekur šosejām paredzētajos posmos nav tāda satiksmes intensitāte, par kuru pieņemts uzskatīt, ka nepieciešams četru joslu risinājums. Četru joslu, iespējams, ātrgaitas šoseja būtu laba Rīgas apvedceļam un, iespējams, Rīgas-Jūrmalas maršrutā, bet šādi lēmumi ir profesionāli jāizvērtē, balstoties datos," sacīja Derums.

Iniciatīvā uzsvērta satiksmes nozīme klimata politikā un pausts, ka būtiskas investīcijas nepieciešamas sabiedriskā transporta, sevišķi vilcienu satiksmes attīstībā, jo šie pārvietošanās veidi esot dabai draudzīgāki un atbilstot Eiropas zaļā kursa mērķim līdz 2050.gadam transporta radītās emisijas samazināt par 90%.

"Sabiedriskajam transportam hroniski trūkst finansējums. Janvārī tika celtas biļešu cenas. Martā pārtauca dzelzceļu tīkla elektrifikāciju, jo pietrūka 40 miljoni eiro - niecīga summa, salīdzinot ar autoceļu plānu. Pagājušomēnes izmaksu dēļ iestrēga autobusu pārvadājumu iepirkums, kas saturēja labas pieejamības prasības cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Tas ir prioritāšu jautājums," sacīja organizators.

Paralēli parakstu vākšanai jaunatnes organizācija "Protests" plānojot informatīvo kampaņu par savu satiksmes politikas vīziju 2040.gadam. Parakstu vākšanas mērķis ir 1 tūkstotis parakstu. Iniciatīvu paredzēts iesniegt Satiksmes ministrijā.

Latvijā

Gandrīz 17 miljoni eiro – tāda ir summa, kas tiks izmaksāta 56 Latvijas zinātnisko institūciju realizējamajiem projektiem. Ir noslēdzies Fundamentālo un lietišķo projektu projekts (FLPP) un pieņemts lēmums par finansējuma piešķiršanu, kā īstenošana tiks sākta 2026. gada 1. janvārī. Kopumā projektu konkursā tika izvērtēti 623 iesniegumi no 30 zinātniskajām institūcijām. Inženierzinātņu tēmas sabiedrībai ir mazāk saprotamas, taču sociālo zinātņu sadaļa liek ieplest acis… Bet – jā, naudas mums ir vairāk nekā jebkad agrāk, tāpēc pētīt var pilnīgi visu.

Svarīgākais