Nedaudz vairāk kā puse jeb 52% Latvijas iedzīvotāju pirms došanās uz aptieku pārdomā un piefiksē nepieciešamos pirkumus un jautājumus farmaceitam; vienlaikus gandrīz tikpat liela daļa iedzīvotāju jeb 48% to nedara.
Vairums no respondentiem, kuri gatavojas apmeklējumam, pirms došanās uz aptieku pārdomā, kas nepieciešams un ko pavaicāt farmaceitam (48%), savukārt tikai 6% rakstiski sagatavo zāļu un citu nepieciešamo aptiekas preču sarakstu un konkrētus jautājums farmaceitam.
Aptaujas rezultāti rāda, ka sievietes pret aptiekas apmeklējumu izturas apzinīgāk - tam gatavojas 52% aptaujāto sieviešu un 46% vīriešu.
Pilnvērtīgai farmaceitiskajai aprūpei ir īpaša loma veselības vajadzību nodrošināšanai. Farmaceiti ir gatavi sniegt padomu ikvienam, kuram tas nepieciešams, un novērtē uzticēšanos, ar kādu iedzīvotāji pie farmaceita vēršas. Ir gadījumi, kad tieši augstvērtīga farmaceitiskā aprūpe palīdz sasniegt vislabāko terapeitisko rezultātu, tiekot galā ar slimību. Saruna ar farmaceitu un noderīgs padoms par zāļu lietošanu farmaceitiskajā aprūpē ir īpaši nozīmīgi. Tādēļ "Mēness aptiekas" speciālisti sagatavojuši ieteikumus, kā aptiekas apmeklējumam labāk sagatavojoties, lai iedzīvotāji farmaceita pakalpojumu varētu izmantot pilnvērtīgāk, tādējādi īpaši parūpējoties par savu un tuvinieku veselību.
Farmaceite Ieva Virza atgādina, cik liels ieguvums ir tad, ja aptiekas apmeklējums ir bijis iepriekš pārdomāts: "Ja, ierodoties aptiekā, klients jau precīzi pārdomājis, kas nepieciešams, apmeklējums parasti ir ātrs un veiksmīgs. Esam arī novērojuši, ka, dažkārt, ieraugot plašo aptiekas produktu klāstu, mūsu klienti ātri vien apjūk. Tā aizmirst iegādāties kādu vajadzīgu preci vai uzdot farmaceitam interesējošu jautājumu, liedzot sev saņemt kvalitatīvu farmaceitisko aprūpi. Šādās situācijā farmaceiti, pamatojoties uz klienta sniegto informāciju, savas kompetences robežās cenšas ieteikt bezrecepšu zāles un uztura bagātinātājus, taču ne vienmēr tas pilnvērtīgi iespējams - nereti cilvēkam nākas atkārtoti atgriezties, pirms tam mājās vēlreiz izpētot nepieciešamos medikamentus."
• Pirms došanās uz aptieku, vajadzētu sagatavot sarakstu (uz papīra vai telefonā) ar visu, ko nepieciešams iegādāties. Ja ir kāda īpaši svarīga prece, kuras krājumu vajag atjaunot, to var nofotografēt ar tālruni un foto paradīt farmaceitam. Fiksēt medikamentu foto būtu svarīgi arī tad, ja to iegādājas citam cilvēkam.
• Ja nepieciešams saņemt savus recepšu medikamentus, jābūt līdzi ID kartei vai pasei. Savukārt, ja plāno doties saņemt recepšu medikamentus citai personai, jau iepriekš E-veselības sistēmā jānokārto deleģētās personas statuss vai, ja tas nav izdarīts, pirms aptiekas apmeklējuma jāpieraksta (vai jāizdrukā) nepieciešamo medikamentu recepšu numuri. Aptiekā būs jāuzrāda arī savu personu apliecinošo dokumentu.
• Lai gājiens uz aptieku nebūtu veltīgs, ir iespējams iepriekš noskaidrot, vai nepieciešamie medikamenti pieejami konkrētajā aptiekā. To var izdarīt, izmantojot e-menessaptieka.lv ērto preču meklētāju.
• Ja ir būtiski lietot kāda konkrēta ražotāja zāles, arī tās ir jāpieraksta vai jānofotografē, jo plašajā bezrecepšu medikamentu klāstā viena ķīmiskā nosaukuma medikamentiem ir dažādi ražotāji un var būt atšķirīgas aktīvās vielas devas.
• Uzraudzīt asinsspiedienu, holesterīna līmeni vai glikozes līmeni, veicot mērījumus aptiekā, gan pacientam, gan farmaceitam būs ērtāk, ja dati tiks saglabāti mērījumu dienasgrāmatā, vienmēr pierakstot gan datumu, gan mērījuma rezultātu.
• Ik pa laikam der pārbaudīt, atjaunot vai papildināt mājas aptieciņu ar nepieciešamajiem medikamentiem, tostarp - sezonā aktuālajiem. Tas jāpatur prāta, piemēram, dodoties atvaļinājumā uz laukiem. Rūpīgi jāpārskata aptieciņas saturs, un zāles, kuru derīguma termiņš beidzies, jāaiznes uz aptieku drošai utilizācijai.
• Ja interesē jebkāds jautājums par zāļu lietošanu, blaknēm, mijiedarbību un, ja ir skaidrs, ka saruna par zāļu lietošanu var prasīt daudz laika, ieteicams jau iepriekš pajautāt farmaceitam, kurā dienas daļā konkrētajā aptiekā ir mazāk apmeklētāju, lai šos jautājumus varētu izrunāt nesteidzīgi un kvalitatīvi. Ja nav laika ierasties aptiekā vai arī ērtāk ir sazināties pa tālruni, alternatīva iespēja - farmaceitu tiešsaistes konsultācija (27050849).