Mazumtirgotāji atklāj, kādas Jāņos bijušas pirktākās preces

© Jānis Saliņš/F64

 Šogad Jāņos svinētāji vairāk nekā iepriekšējā gadā iegādājušies augļus, svaigu gaļu cepšanai un tradicionāli - alu, atklāja mazumtirgotāji.

Tajā pašā laikā būtisks pieprasījums novērots arī aktīvās atpūtas precēm un līdzekļiem pret kukaiņiem.

"Maxima Latvija" komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule norādīja, ka šogad svētku laikā pircēju grozs ir pieaudzis par 11,6%, turpretim čeku skaits ir samazinājies par 6%, kas, iespējams, saistīts ar piesardzību Covid-19 dēļ - cilvēki uz veikalu nāk retāk, bet pērk vairāk.

Pēc viņas sacītā, arī šogad, līdzīgi kā pagājušā gadā, pieprasītākie produkti svētku laikā bijuši augļi, kuru pieprasījums pieauga par 20%, salīdzinot ar iepriekšējā gada svētkiem, bet dārzeņiem pieprasījums pieauga par 15%. Alus pieprasījums pieauga vairāk nekā trīs reizes un šašlikam pieprasījums palielinājās vairāk nekā četras reizes.

Dupate-Ugule atzīmēja, ka karstā laika dēļ ievērojami pieaugusi arī saldējumu tirdzniecība - par teju 70%, atspirdzinošiem bezalkoholiskiem dzērieniem - par 50%. Iedzīvotāji arī ievērojami apbruņojušies pret odu kodumiem - ķermeņa aizsargājoši līdzekļi pret insektu kodumiem pirkti četras reizes vairāk nekā tajā pašā periodā pērn.

"Citro" zīmola pārvaldnieka "Latvian Retail Management" komercdirektors Edijs Bergmanis, atklāja, ka gan pirms Jāņiem, gan pēc tiem, "Citro" veikalos novērota augsta iedzīvotāju aktivitāte. Kopumā šī gada Jāņu svētku brīvdienu pārdošanas apjomi pārsniedza aizvadītā gada rādītājus, kas ir pozitīvs signāls tam, ka iedzīvotāji jūtas ekonomiski stabili un svin svētkus.

Apkopojot datus par populārākajām produktu kategorijām uz svētkiem, secināts, ka šogad liels pieprasījuma pieaugums bija pēc svaigas gaļas - vistas gaļas pārdošanas apjoms audzis par 32%, bet cūkgaļas par 30%, salīdzinot ar to pašu laika periodu pērn. Tas liecina, ka iedzīvotāji šogad vairāk izvēlas paši gatavot mielastu svētku dienās, tostarp, sagatavot cepamgaļu marinēšanai pēc saviem ieskatiem un ģimenes receptēm.

Vasaras sezonā liels pieprasījums ir pēc augļiem un dārzeņiem. Salīdzinot ar aizvadītā gada rādītājiem, šogad pieprasījums pēc augļiem un ogām audzis par 34%. Novērots, ka svētku laikā iedzīvotāji labprāt izvēlas augļus un ogas arī kā ciemakukuli, apciemojot radus un draugus. Vienlaikus par 18% audzis pieprasījums arī pēc sveramajām konfektēm.

Ņemot vērā karsto un sutīgo laiku, Bergmanis pastāstīja, ka "Citro" veikalos strauji audzis pieprasījums pēc saldējuma - par 32%. Tāpat daudzi iedzīvotāji atveldzējās no karstuma ar dažādiem aukstiem dzērieniem. Pozitīva tendence ir pārdošanas apjomu pieaugums par 43% bezalkoholiskajam alum, kas salīdzinot ar iepriekšējo gadu ir liels kāpums šai produktu kategorijai.

Savukārt "Elvi Latvija" pārdošanas dati liecina, ka, salīdzinot pārdošanas apjomus no 18.jūnija līdz 25.jūnijam ar tādu pašu periodu iepriekšējā nedēļā, lielākais pārdošanas apjoma pieaugums veikalu tīklā bijis "Elvi" šašlikam, kura pieprasījums pieauga vairāk nekā četras reizes, bet sauļošanās kosmētikai, teltīm un tūrisma precēm pieprasījums pieauga nedaudz vairāk par četrām reizēm.

Alus pieprasījums pieauga vairāk nekā trīs reizes un grauzdiņiem gandrīz trīs reizes, salīdzinot ar iepriekšējo periodu pērn. Daudz pirkta arī dažādu citu ražotāju produkcija grilēšanai, kuras pieprasījums pieauga vairāk nekā divas reizes, Latvijā ražotam Jāņu sieram - vairāk nekā divas reizes, ledum četras reizes un saldējuma pieprasījums palielinājās par 75%, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo periodu.

No dzērieniem pircēji šogad izvēlējušies ne tikai alu, bet arī degvīnu - pieaugums vairāk nekā trīs reizes, tekilu - pieaugums vairāk nekā divas reizes, sidrus - pieaugums gandrīz divas reizes, vermutus - par 72% vairāk. Dažādu sīrupu un ledus pārdošanas apjomu pieaugums - 53% - ļauj secināt, ka stipros alkoholiskos dzērienus līgotāji pirkuši dažādu kokteiļu gatavošanai.

Lai atpūtu dabā netraucētu odi un citi insekti, bieži iepirkumu grozā celti dažādi kukaiņu atbaidīšanas līdzekļi, kuru pieprasījums pieaudzis vairāk nekā divas reizes, bet sportiskām izklaidēm visbiežāk pirktas bumbas - pieprasījums pieauga vairāk nekā trīs reizes -, velosipēdu un skrituļslidu aksesuāri - vairāk nekā četras reizes.

"Elvi Latvija" komercdirektore Laila Vārtukapteine stāstīja, ka cilvēku iepirkumu grozs ir dzīvesveida spogulis un Jāņu laika dati liecina - šos svētkus Latvijā esam aizvadījuši, atpūšoties brīvā dabā, gatavojot vasarai tipiskus ēdienus, grilējot gaļu un baudot dažādus atvēsinošus dzērienus. "Šogad Jāņos izpalikuši latviešu svētkiem tradicionālie salāti un cepeši. Esam aizvadījuši nesteidzīgas un patīkami laiskas brīvdienas, baudījuši silto sauli un atpūtu," viņa norādīja.

Latvijā

Ar Latvijas Investīciju attīstības aģentūras (LIAA) atbalstu tapis seriāls "Misija latvietis", kura pirmizrāde būs skatāma šā gada 7.novembrī "LMT Viedtelevīzijā" un 14.novembrī LTV1, aģentūru LETA informēja LIAA.