Pētījums: vairāk nekā trešā daļa iedzīvotāju iepērkas internetā vismaz reizi mēnesī

© pexels.com

Latvijā 39% iedzīvotāju internetā iepērkas vismaz reizi mēnesī, vēsta Finanšu nozares asociācijā, atsaucoties uz sadarbībā ar "Mastercard" veiktās aptaujas datiem.

Tostarp aptaujā 5% respondentu minējuši, ka internetā iepērkas katru nedēļu, 18% norādījuši, ka internetā iepērkas vairākas reizes mēnesī, bet 16% internetā iepērkas reizi mēnesī.

Vienlaikus aptaujā 12% respondentu atzinuši, ka internetā neiepērkas.

Visbiežāk internetā iepērkas Latvijas iedzīvotāji vecumā no 25 līdz 34 gadiem, taču arī katrs septītais Latvijas seniors izmanto iespēju iepirkties internetā reizi mēnesī vai biežāk.

Pēc aptaujas datiem, jauniešiem jeb iedzīvotājiem vecumā no 18 līdz 25 gadiem vissvarīgākais ir, ka uzņēmumu preces un pakalpojumus var iegādāties tiešsaistē - to norādījuši 80% respondentu šajā vecumā grupā. Tajā pašā laikā arī 54% senioru atzīmējuši, ka tas viņiem ir nozīmīgi.

Starp Latvijas iedzīvotāju visbiežāk pirktajām precēm tiešsaistē ir mājsaimniecības tehnika un elektronikas preces, apģērbs un apavi, kā arī skaistumkopšanas preces. Arī pārtikas iegāde kļuvusi populārāka - internetā to iegādājas katrs desmitais iedzīvotājs.

Aptaujā arī secināts, ka pēdējā gada laikā 86% Latvijas iedzīvotāju nav saskārušies ar krāpšanas mēģinājumiem tiešsaistē. Taču 8% respondentu ir saskārušies ar krāpšanas mēģinājumu, bet to atpazinuši un preci vai pakalpojumu nav iegādājušies, savukārt 6% nav to atpazinuši un kļuvuši par krāpšanas upuriem.

Tāpat aptaujas dati liecina, ka visbiežāk Latvijas iedzīvotāji zināšanas par drošu iepirkšanos internetā vērtē kā viduvējas (37%) un kā drīzāk labas (37%).

"Svarīgi, ka, mainoties ikdienas paradumiem un pieaugot iepirkumiem tiešsaistē, iedzīvotāji izvēlas maksājumu veidus, kas pasargā no krāpniekiem. Digitālo risinājumu loma nākotnē tikai pieaugs, tāpēc būtiski, lai Latvijas iedzīvotāji un uzņēmēji ne tikai izmanto digitālo rīku priekšrocības, bet vienlaikus rūpējas arī par savu drošību," pauda Finanšu nozares asociācijas valdes priekšsēdētāja Sanita Bajāre.

Lai mudinātu iedzīvotājus un uzņēmējus aktīvi izmantot e-komercijas risinājumus, vienlaikus veicinot zināšanas par drošību, it īpaši digitālo, kā arī atbalstītu Latvijas uzņēmējus, "Mastercard" kopā ar Finanšu nozares asociāciju organizēs informatīvu kampaņu "#viedpircējs". Tā norisināsies no 2020.gada jūlija līdz augustam.

Aptauja veikta sadarbībā ar pētījumu centru SKDS 2020.gada maijā, aptaujājot 1005 respondentus vecumā no 18 līdz 75 gadiem.

Fakti no pētījuma par Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem internetā

  • Vairāk nekā trešdaļa respondentu (39%) internetā iepērkas vismaz reizi mēnesī (katru nedēļu - 5%, vairākas reizes mēnesī - 18%, reizi mēnesī - 16%). Pārējie iepērkas retāk nekā reizi mēnesī, bet tikai 12% respondentu ir norādījuši, ka internetā neiepērkas.
  • Visbiežāk internetā iepērkas Latvijas iedzīvotāji vecumā no 25 līdz 34 gadiem.

Novērtējot bezkontakta iepirkšanās ērtumu, arī katrs septītais Latvijas seniors izmanto iespēju iepirkties internetā reizi mēnesī vai biežāk.

  • Jauniešiem vecumā no 18 līdz 25 gadiem vissvarīgākais ir, ka uzņēmumu preces un pakalpojumus var iegādāties tiešsaistē - to norādījuši 80% respondentu šajā vecumā grupā. Tajā pašā laikā arī 54% senioru atzīmē, ka tas viņiem ir nozīmīgi.
  • Latvijas iedzīvotāju visbiežāk pirktās preces tiešsaistē: mājsaimniecības tehnika un elektronikas preces, apģērbs un apavi, skaistumkopšanas preces. Arī pārtikas iegāde kļuvusi populārāka - katrs desmitais izvēlas šo iespēju.
  • 86% Latvijas iedzīvotāju pēdējā gada laikā nav saskārušies ar krāpšanas mēģinājumiem tiešsaistē. Taču 8% respondentu ir saskārušies ar krāpšanas mēģinājumu, bet to atpazinuši un preci vai pakalpojumu nav iegādājušies, savukārt 6% nav to atpazinuši un kļuvuši par krāpšanas upuriem.

Svarīgākais