Aptauja: 47% uzņēmumu Covid-19 dēļ ir mainījuši biznesa modeli vai plāno to darīt

Attēlam ir ilustratīva nozīme © Ģirts Ozoliņš/F64

Latvijā 26% uzņēmumu šogad plāno attīstīt un paplašināt biznesu, pavēstīja "Luminor Bank", atsaucoties uz bankas veiktās aptaujas datiem.

Bankā arī norādīja, ka Latvijā ir lielākais to uzņēmēju īpatsvars, kas, neskatoties uz Covid-19 radīto krīzi, 2020.gadā plāno attīstīt un paplašināt biznesu. Lietuvā par attīstību šogad domā 12%, bet Igaunijā - 13% uzņēmumu.

Tāpat aptaujā secināts, ka Latvijā 47% uzņēmumu Covid-19 dēļ ir mainījuši biznesa modeli vai plāno to darīt, kamēr Igaunijā pielāgoties situācijai ir gatavi 38% uzņēmumu, bet Lietuvā - 22%.

Pēc aptaujas datiem, pielāgojoties jaunajiem apstākļiem, 24% Latvijas uzņēmēju ir sākuši aktīvāk izmantot sociālos tīklus, bet 14% sākuši piedāvāt piegādi mājās, kā arī veikuši dažādus citus individuāli izstrādātus uzlabojumus.

Vienlaikus, atbilstoši aptaujas datiem, apmēram 65% mazo un vidējo uzņēmēju Baltijā paredz pārdošanas apmēru kritumu 2020.gadā, tomēr viedoklis par to, kura no koronavīrusa izraisītajām sekām atstāj vislielāko ietekmi uz uzņēmējdarbību, Baltijas valstu uzņēmēju starpā atšķiras.

Bankā norādīja, ka Latvijas mazie uzņēmumi uzskata, ka viņus visvairāk ietekmējusi neskaidrība pasaules ekonomikā - to norādījuši 40% respondentu Latvijā, 47% Igaunijā un 17% Lietuvā. Tāpat Latvijā 23% uzņēmumus ietekmējuši traucējumi piegādes ķēdēs, bet 16% kā būtiskāko vīrusa ietekmi minējuši ārkārtējās situācijas laikā noteiktos darbības ierobežojumus. Tikmēr Lietuvā šie ierobežojumi atstājuši vislielāko ietekmi uz uzņēmējdarbību - tā norādījuši 35% Lietuvas respondentu.

"Latvijas mazie un vidējie uzņēmumi uz nākotni raugās ar lielāku optimismu un ir gatavāki jauniem izaicinājumiem, iespējams, tādēļ, ka Latvijā noteiktie ierobežojošie pasākumi bija mazāk stingri, un tāpēc ļāva uzņēmējiem saglabāt pārliecību par nākotni," pauda "Luminor Bank" Latvijas filiāles vadītāja Kerli Gabrilovica.

Aptauja veikta 2020.gada aprīļa beigās. Sadarbībā ar socioloģisko pētījumu aģentūru "Norstat" aptaujāti vairāk nekā 600 Latvijas, Lietuvas un Igaunijas mazie un vidējie uzņēmumi ar apgrozījumu līdz pieciem miljoniem eiro.

Svarīgākais