Aizsardzības ministrija plāno atjaunot 3 padomju laikā ražotos divplākšņus

© Pixabay

Aizsardzības ministrija (AM) plāno atjaunot trīs padomju laikā ražotas "An-2" lidmašīnas, kas tiek dēvētas arī par divplākšņiem.

Gaisa spēku rīcībā patlaban ir četri "An-2" lidaparāti, kas ražoti laikā no 1961. līdz 1982.gadam. Patlaban tiek izmantots tikai viens no lidaparātiem, kas 2016.gadā pilnībā atjaunots.

AM apliecināja, ka plānots atjaunot arī pārējo trīs "An-2" lidaparātus. Par viena atjaunošanu iepirkums jau noslēdzies, bet par otra atjaunošanu iepirkuma komisijā tiek izskatīti pieteikumi.

"An-2" tiek izmantoti personāla transportēšanai, izpletņlēcēju apmācības nodrošināšanai, ugunsgrēku dzēšanai, helikopteru nosēšanās laukumu apsekošanai pie Latvijas slimnīcām, lai novērtētu laukumu stāvokli un citos gadījumos, norādīja ministrijā.

Internetā atrodamā informācija liecina, ka "An-2" ir vienmotora biplāns, kas tiek ražots kopš 1947.gada. Lidmašīnai ir vairākas modifikācijas, kā arī vairākas versijas. Nosaukumu "kukuruzņiks" lidmašīna ieguva 20.gadsimta piecdesmitajos gados, kad to sāka plaši izmantot lauksaimniecībā, lai apstrādātu kukurūzas un citu kultūru laukus. Lidmašīnas konstruktors bija Oļegs Antonovs.

"An-2" plaši tika ekspluatēts Padomju Savienībā, kur to izmantoja kravas un pasažieru transportēšanai vietējās līnijās. Lidmašīnas spēja nosēsties uz negruntētiem skrejceļiem, un nelielais ieskrējiena attālums ļāva "An-2" plaši izmantot arī mazapdzīvotos reģionos.

LETA šogad aprīlī arī rakstīja, ka AM par aptuveni 5,8 miljoniem eiro plāno veikt kapitālo remontu vairākus desmitus gadus veciem Gaisa spēku helikopteriem.

Patlaban Gaisa spēku īpašumā ir četri Mi-17 helikopteri. Helikopteru Mi-17 ekspluatācija ir būtiska, lai Gaisa spēki varētu pildīt militāros un civilos pienākumus, īpaši meklēšanas un glābšanas darbu veikšanu. Gaisa spēki ir tie lidaparāti, kas visbiežāk sniedz atbalstu medicīniskajai transportēšanai Latvijā.

Patlaban kapitālais remonts ir nepieciešams diviem helikopteriem un viena remonta aptuvenās izmaksas ir 2,9 miljoni eiro.

AM veica tirgus izpēti par komersantiem, kas varētu nodrošināt lidaparātu remontu.

Tirgus izpētē tika saņemti piedāvājumi tikai no trīs uzņēmumiem - Čehijā bāzētā valsts uzņēmuma "Lom Praha Trade", Slovākijā bāzētā uzņēmuma "Letecke opravovne Trenčin" un Polijā bāzētā uzņēmuma "Wojskowe Zaklady Lotnicze Nr.1".

Ar visiem trīs uzņēmumiem tiks noslēgta vispārīgā vienošanās uz pieciem gadiem. Tā paredz kapitālo remontu, reglamenta darbu veikšanu un rezerves daļu iegādi.

2018.gada septembrī Ministru kabinets atbalstīja četru helikopteru "Black Hawk" iegādi aptuveni 175 miljonu eiro vērtībā slēdzot starpvaldību līgumu ar ASV. ASV līdzfinansējums veido 15,5 miljonus ASV dolāru.

2022.gada beigās tiks piegādāti pirmie divi helikopteri un 2023.gada beigās atlikušie divi.

Latvijā

Rīgas Stradiņa universitāte (RSU) aicina ikvienu dalīties ar saviem unikālajiem pieredzes stāstiem par Latvijas mežiem, sēņošanu un ogošanu, iesaistoties projektā "Savvaļas stāsti." Šī iniciatīva veltīta Latvijas dabas, kultūras un identitātes mantojuma dokumentēšanai un saglabāšanai, informē RSU.

Svarīgākais