Pārbaude par valsts iestāžu un amatpersonu rīcību saistībā ar SIA "UAVFactory" drona pazušanu un meklēšanu ļaus saprast, vai Latvijas normatīvais regulējums par bezpilota gaisa kuģu lietošanu ir pietiekošs un pamatots, trešdien žurnālistiem teica satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).
Viņš stāstīja, ka šis ir pirmais šāda veida notikums Latvijā un ir daudz jautājumu par to, kā tas varēja notikt, un vai visi dienesti rīkojušies atbilstoši savai kompetencei, savlaicīgi un pietiekami aktīvi.
"Esmu lūdzis sākt pārbaudi, lai noskaidrotu, vai šajā situācijā visas iesaistītās institūcijas un amatpersonas rīkojās atbilstoši savai kompetencei un spēkā esošiem normatīviem," teica Linkaits, uzsverot, ka tas nav mēģinājums kādu sodīt, bet gan saprast, vai Latvijas normatīvais regulējums ir pietiekošs un pamatots.
Satiksmes ministrs stāstīja, ka tikai nesen Ministru kabinets ir pieņēmis noteikumus par dronu izmantošanu un uzraudzību un, "iespējams, pieņemšanas procesā kaut kas ir palaists garām".
Tāpat lūgts izvērtēt, vai sadarbība un informācijas aprite ar citām institūcijām, tostarp Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem (NBS), Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu (VUGD) un visiem pārējiem bija pietiekami savlaicīga un atbilstoša situācijai.
Linkaits uzsvēra, ka izmeklēšanas mērķis ir, lai nākotnē šādi gadījumi pēc iespējas neatkārtotos un visi iesaistītie zinātu, kā pietiekami ātri reaģēt.
"Mums ir paveicies, ka ir šī ārkārtējā situācija un Covid-19 krīze, un tāpēc Latvijas gaisa telpa bija relatīvi nenoslogota un mēs varējām atļauties vairākas dienas noteikt gaisa telpas ierobežojumus Latvijas teritorijā. Kopumā šāda situācija pie intensīvas gaisa satiksmes nodarītu būtiskus zaudējumus Latvijas ekonomikai," teica Linkaits.
Satiksmes ministrs pauda cerību, ka visi iesaistīties dienesti strādāja pēc labākās sirdsapziņas. Viņš arī norādīja, ka Civilās aviācijas aģentūra (CAA) un "Latvijas gaisa satiksme" (LGS) izdarīs savus secinājumus un pārbaudīs, vai drona īpašnieks visu ir veicis atbilstoši un viņam bijušas visas atbilstošās atļaujas lidojuma veikšanai.
"Dronu ražošana ir jauna nozare, un es ļoti ceru, ka Latvija būs dronu ražošanas lielvalsts. Mums ir labas iestrādnes šajā jautājumā, tāpēc negribas aizrauties ar sodīšanu, bet atrast risinājumus, lai pēc iespējas šādus risinājumus novērstu," teica Linkaits.
Tāpat ministrs stāstīja, ka pilnībā no šādiem gadījumiem, kad pazūd kontrole pār dronu, izvairīties nevar, bet valsts dienestiem ir svarīgi zināt precīzi kā šādās situācijās rīkoties. Turklāt jārīkojas strauji, noteikti, izmantojot visus pieejamos resursus, lai šo dažādo notikumu risku pēc iespējas samazinātu līdz nullei.
"Būs izmeklēšana un tad arī redzēsim, vai kāds būs jāsoda, vai arī tas ir bijis nelaimes gadījums," teica Linkaits.
Jau ziņots, ka, noklīdušajam "UAVFactory" dronam beidzoties degvielai, otrdien, 5.maijā, tika atcelti gaisa telpas ierobežojumi.
CAA Ārkārtas situāciju un komunikācijas vadītājs Aivis Vincevs stāstīja, ka pazudušajam dronam degvielas pietika lidojumam līdz otrdienas plkst.19.10, tāpēc aktīvie drona meklēšanas darbi ir pārtraukti.
Pazudušais bezpilota lidaparāts pieder SIA "UAVFactory" un sakari ar to tika zaudēti sestdien, 2.maijā, testa lidojuma laikā. Uzņēmuma pārstāvis Jevgenijs Šiļņikovs apstiprināja, ka gaisa kuģis var lidot līdz 90 stundām, kā arī piebilda, ka tā planēšana orbītā ir atkarīga no vēja.
"UAVFactory" valdes priekšsēdētājs un līdzīpašnieks Konstantīns Popiks TV3 atklāja, ka konkrētais drons tika testēts nolūkā pārbaudīt tā lidošanas ilguma spējas, kas varētu pārsniegt līdzšinējo pasaules rekordu.
Viņš pastāstīja, ka "noklīdušais" drons ir aprīkots ar drošības sistēmu, kas lidaparātu automātiski nosēdina pirms degvielas izbeigšanās.