Kurzemes piekrastē uzlabo kuģu satiksmes drošību

Pirmās trīs bākas Latvijas piekrastē aprīkotas ar automātiskās identifikācijas sistēmu, palielinot kuģu satiksmes drošību.

Līdztekus gaismai tagad tās izstaro arī no kuģiem pamanāmu radiosignālu. Kuģi redz bākas ne tikai kā spīdošus objektus, bet arī uz saviem radaru un datoru ekrāniem – tātad neatkarīgi no laikapstākļiem. Šī ir drošības garantija gadījumam, ja globālā pozicionēšanas sistēma (GPS) kādu iemeslu dēļ izietu no ierindas vai tiktu izslēgta, piemēram, terorisma draudu dēļ.

Kurzemes piekrastē jaunās iekārtas savas atbildības zonā esošajās bākās – Ovišos, Akmeņragā un Užavā – uzstādījusi Ventspils brīvosta. Kā Neatkarīgajai stāsta Kuģošanas atbalsta dienesta priekšnieks Normunds Kornijanovs, kopš pavasara aparatūra darbojas testa režīmā un dara to nevainojami.

Iepriekš izmantotās bāku lampas nebija iespējams aprīkot ar automātiskās identifikācijas sistēmu (AIS), tāpēc vienlaikus nomainīts viss bāku aprīkojums – arī lampas. Britu ražotājs tām devis 10 gadu garantiju. Reālais darbības ilgums, visticamāk, būs garāks. Aprīkojums vienai bākai izmaksājis aptuveni 11 000 eiro.

Bāku modernizāciju plānojušas veikt arī Liepājas un Rīgas ostas, taču, kā vēsta Latvijas Jūras administrācijas pārstāve Sarma Kočāne, te darbi vēl kavējas.

Aprīkojot visas bākas ar AIS, navigācijā būs iespējams iztikt bez starpnieka – satelīta, kas šobrīd būtu teju neiedomājami.

AIS savos pirmsākumos tika radīta, lai no kuģiem būtu iespējams pamanīt un identificēt citus kuģus nelabvēlīgos apstākļos. Idejas autors ir kāds zviedru locis – Zviedrijas piekrastē redzamību un kuģošanu apgrūtina daudzās mazās šēru salas. Vēlāk jauno sistēmu pārņēma arī kuģu vadības centri krastā, un tagad kuģu kustība Baltijas jūrā tiek novērota nepārtraukti, kopīgā AIS tīklā. Nākamais solis sistēmas attīstībā ir bāku aprīkošana. Vienošanās par to panākta Starptautiskās bāku asociācijas konferencē.

Jūras administrācijas Hidrogrāfijas dienesta vadītāja vietnieks Aigars Gailis uzsver: "Aprīkojot ar AIS visas bākas, mēs varēsim arī bez starpniekiem saņemt informāciju par uztveršanas zonā esošajiem kuģiem."

Plānots, ka ar laiku bāku pakalpojumu klāsts paplašināsies, proti, tās ne tikai uzrādīs savu atrašanās vietu, ļaujot kuģiem noorientēties pret krastu, bet arī pārraidīs kuģotājiem nepieciešamo meteoroloģisko informāciju, navigācijas brīdinājumus un citas ziņas.

Pēdējās desmitgadēs pasaulē bākas arvien vairāk tika uztvertas kā aizgājušā laikmeta atavisms, kas noderīgāks ekskursijām vai viesnīcu ierīkošanai. Par nelielu samaksu iespējams apmeklēt arī Latvijas bākas, taču pēc modernizācijas to sākotnējā nozīme atkal pieaug.

Latvijas Jūras administrācijas tālākajos plānos ietilpst arī Irbes jūras šauruma boju aprīkošana ar jaunākajām tehnoloģijām.

Svarīgākais