FOTO: Kas notiek ar "airBaltic" lidmašīnām dīkstāves laikā

© Publicitātes foto

Šobrīd lielākā daļa airBaltic Airbus A220-300 lidmašīnu ir novietotas spārnu pie spārna Rīgas lidostā un gaida, kad atkal varēs pacelties virs mākoņiem. Tikai dažas no tām turpina veikt atsevišķus īpašos lidojumus, lai uz mājām atgādātu ārzemēs palikušos Baltijas valstu iedzīvotājus un transportētu uz Latviju sejas maskas un respiratorus medicīnas personālam.

Tikmēr lidsabiedrības tehniskajam departamentam šis ir saspringts darba laiks. Tehniķi turpina strādāt dienu un nakti, lai nodrošinātu, ka lidmašīnas ir teicamā tehniskā stāvoklī un gatavas atsākt regulāros lidojumus, tiklīdz tas būs iespējams.

Pēc gaisa satiksmes atjaunošanas airBaltic lidos tikai ar jaunajām Airbus A220-300 lidmašīnām - kopā 22. Šo lidmašīnu tipu pozitīvi novērtējuši gan pasažieri, gan apkalpe, kā galvenās priekšrocības minot lielos logus, ērtās sēdvietas, ietilpīgo bagāžas nodalījumu, plašās tualetes, kā arī modernās tehnoloģijas un degvielas ekonomiju.

Rūpējamies par drošu stāvēšanu un regulārām kustībām

Mūsdienu aviācija šādu masveida lidmašīnu dīkstāvi piedzīvo pirmo reizi, tādēļ tas ir liels izaicinājums arī airBaltic tehniskajam departamentam. Novietot lidmašīnu vairāku nedēļu stāvēšanai nav tas pats, kas iedzīt automašīnu garāžā - ir jāveic ļoti laikietilpīgs un rūpīgs sagatavošanas darbs un jāturpina regulāras pārbaudes.

Visi paredzētie tehniskās apkopes darbi gaisa kuģiem tiek veikti saskaņā ar ražotāju sniegtajām rekomendācijām. Dīkstāves periodā vismaz vienu reizi nedēļā katrai lidmašīnai tehniķi pārbauda avionikas, hidraulikas, pneimatisko un citu sistēmu darbību.

Papildus tehniķu uzdevumos ietilpst aizsargaprīkojuma uzstādīšana dzinēju un gaisa kondicionēšanas sistēmu ieplūdes un izplūdes zonām, pito caurulēm (air data smart probes), palīgdzinēja (APU) izplūdes zonai un citās vietās. Šie darbi jāveic, lai dažādās lidmašīnas atvērtajās daļās neiemājo putni un nesakrājas putekļi. Tāpat vairākas lidmašīnas detaļas jāsargā no mitruma, bet interjers - no saules. Ilgas dīkstāves laikā visi galvenie slēdži un vadības ierīces atrodas izslēgtā vai neitrālā stāvoklī. Lidaparāti ir izslēgti un atvienoti no elektriskās strāvas padeves.

Līdzīgi kā cilvēki jūt vajadzību pēc sportiskām aktivitātēm, arī lidmašīnas ilgas dīkstāves periodā ir jāizkustina. Arī par to rūpējas tehniskais personāls, regulāri pārvietojot gaisa kuģus uz priekšu un atpakaļ, un pārliecinoties, ka riteņi veic vismaz piecus apgriezienus ap savu asi. Pārvietošanas nepieciešamas arī, lai izkustinātu eļļu riteņu gultņos un lai riepas nekļūtu ovālas no ilgas stāvēšanas.

Dezinficējam, lai droši atgrieztos darbā

Lai samazinātu infekciju pārnešanas risku un pasargātu pasažierus un apkalpes locekļus, kopš marta visās airBaltic lidmašīnās pēc atgriešanās lidostā "Rīga" tiek veikta dezinfekcija.

Īpaši rūpīgi tiek dezinficētas vairāk lietotās virsmas: krēslu rokturi, atzveltnes, galdiņi, drošības jostas, gaisa un gaismas kontroles paneļi, bagāžas nodalījumi, lidojumu apkalpes izmantotās ierīces, tualetes podi, izlietnes un krāni.

Lai pasargātu mūsu darbiniekus, īpašajos repatriācijas lidojumos, ko šobrīd izpildām, apkalpe un apkopes personāls lieto tādus individuālās aizsardzības līdzekļus kā sejas maskas (FFP3 respiratorus), aizsargbrilles, aizsargtērpus un cimdus.

Veicam pilnu tehnisko apkopi

Papildu flotes ikdienas uzturēšanas darbiem, airBaltic tehniķi veic arī lidmašīnu bāzes tehnisko apkopi. Šogad airBaltic kā pirmā lidsabiedrība pasaulē ieguvusi tiesības veikt Airbus A220-300 pilna apjoma tehniskās apkopes.

Bāzes tehniskā apkope ir daļa no apkopes programmas, kas pēc noteikta lietošanas laika jāveic visām komerciālajām lidmašīnām. Airbus A220-300 ražotājs noteicis, ka bāzes tehniskā apkope jāveic pēc katrām nolidotām 8 500 stundām.

Bāzes tehniskās apkopes ietvaros tiek izņemti visi lidmašīnas krēsli, plaukti un virtuves iekārtas, tiek nomainīts paklājs, notīrītas un nepieciešamības gadījumā atjaunotas sienas, kā arī pārbaudīti un saremontēti rokas bagāžas nodalījumi.

Tāpat tiek pārbaudītas visas dzinēju detaļas, spārnu sistēmas, fizelāža un citas svarīgas sistēmas, lai pārliecinātos, ka tām nav bojājumu.

Lai veiktu šādu apkopi vienai lidmašīnai nepieciešama aptuveni 21 diena. Šobrīd airBaltic Tehniskais departaments ir veicis bāzes tehnisko apkopi jau 10 Airbus A220-300 lidmašīnām. Vienlaicīgi šādu apkopi iespējams veikt trim gaisa kuģiem.

5 interesanti fakti par tehniķu darbu

  • airBaltic nodarbina vairāk nekā 100 mehāniķus un tehniķus, kas strādā dienas un nakts maiņās un rūpējas, lai katra lidmašīna ir nevainojamā tehniskajā kārtībā un droša lidošanai. Bez tam tehniķiem ir jābūt gataviem ierasties darbā pēc izsaukuma jebkurā diennakts laikā, ieskaitot nedēļas nogales un svētku dienas.
  • Ir četru kategoriju tehniskie darbinieki. Pirmie ir nesertificētie mehāniķi, kas vienmēr strādā sertificētu darbinieku uzraudzībā. Nākamie ir sertificēti A un B1 kategorijas tehniķi, kas strādā patstāvīgi un atbild par dzinējiem un mehāniskajām lidmašīnas daļām. Trešie ir B2 kategorijas sertificētie aviācijas tehniķi, kas strādā patstāvīgi un rūpējas par elektronikas, navigācijas, komunikācijas un autopilota sistēmām. Ceturtie ir C kategorijas tehniķi, kas atbild par lidmašīnu bāzes tehnisko apkopi.
  • Tehniskie darbinieki ikdienas lidmašīnu uzturēšanas darbus parasti veic ārā uz lidostas perona, bet bāzes tehniskās apskates darbus - angārā. Tas nozīmē, ka jābūt gataviem pildīt savus pienākumus ne vien apkurinātās telpās, bet arī ārā jebkuros laika apstākļos - vētrās, stiprās lietus gāzēs un lielā salā.
  • Darbs komandā ir viens no svarīgākajiem faktoriem tehniķu ikdienā. Cieša sadarbība notiek ne vien starp tehniķiem un mehāniķiem, bet arī starp pilotiem, inženieriem un citu departamentu darbiniekiem. Pēc katras maiņas beigām notiek informācijas apmaiņa par paveikto un nepabeigto darbu gaitu, problēmām un iespējamajiem risinājumiem, tādā veidā atvieglojot tehniķu darbu.
  • Tehniķiem ir jāpiemīt ļoti augstai atbildības sajūtai un precizitātei. Šis ir darbs, kurā nav pieļaujama pat ne vismazākā atkāpe no priekšrakstiem.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais